عید فطر مظهر و جلوه اجتماع مسلمین است/ روسیاهی برای روزه‌خواران
کد خبر: 3613473
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
استاد حوزه علمیه:

عید فطر مظهر و جلوه اجتماع مسلمین است/ روسیاهی برای روزه‌خواران

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عید فطر روز شادی برای مؤمنان روزه‌دار و روسیاهی برای روزه‌خواران است، تأکید کرد: عید سعید فطر، روز تجلی اجتماع و وحدت مسلمین در سراسر جهان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد همتیان، استاد حوزه علمیه در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تبریک عید سعید فطر به مؤمنان روزه‌دار گفت: در اسلام اعیادی داریم که بسیار قابل توجه و مورد عنایت اهل‌بیت(ع) بوده است.
وی با بیان اینکه کلمه عید از عود به معنای بازگشت گرفته شده است، افزود: عید به معنای برگشتن به فطرت و اصل خویشتن خویش و پاکی نفس است و روزهایی با ویژگی‌های خاص مانند روز غدیر و روز اول ماه شوال و پایان ماه مبارک رمضان را عید می‌نامیم.  
همتیان با بیان اینکه برخی اعیاد مانند عید غدیر عیدالله اکبر نامیده شده است و یکی دیگر از اعیاد، عید فطر است که در منظومه اعیاد اسلامی جایگاه منحصر به فردی دارد، عنوان کرد: معمولا وقتی واژه عید اعم از اعیاد ملی و یا دینی استعمال می‌شود، همراه خود شادمانی، موفقیت و پیروزی به دنبال دارد و در منظومه معرفتی اسلام نیز با عنوان تعظیم شعائر از آن یاد می‌شود.
 این استاد حوزه علمیه بیان کرد: عید فطر از ایام الله است و اعمال ویژه‌ای برای آن از سوی اهل‌بیت(ع) بیان شده و به خصوص احیای این شب و خواندن دعای وداع در روایات و شرع مقدس بسیار مهم دانسته شده است.
معاون تهذیب حوزه علمیه قم افزود: نماز عید فطر نیز جلوه و مظهری از اجتماع مسلمین و ارتباط معنوی قوی با خداوند است به خصوص دعایی که در قنوت‌های این نماز دو رکعتی چندین مرتبه تکرار می‌شود و در آن به هشت صفت خداوند او را یاد و از خدا درخواست‌هایی را مطرح می‌کنیم.
همتیان با اشاره به مضامین والای این دعا عنوان کرد: در این دعا ابتدا خداوند را اهل کبریا، عظمت، جود، جبروت، عفو، رحمت، تقوا و مغفرت می‌نامیم و سپس از ذات پاک الهی می‌خواهیم که خدایا ما را داخل فرما در همه خیرهایی که محمد و آل محمد(ص) را در آن داخل فرمودی و ما را خارج فرما از تمامی بدی‌هایی که حضرت محمد و آل محمد(ص) را از آن خارج فرمودی و به ما تمامی خیراتی که به عباد صالح خود عطا فرمودی عنایت فرما و به تو پناه می‌بریم از هر آن چیزی که عباد مخلص تو از آن به تو پناه برده‌اند.
این استاد حوزه با بیان اینکه این دعا شاید کاملترین دعاها باشد، بیان کرد: در روز عید فطر در واقع یک ماه روزه‌داری و فائق شدن بر نفسانیات را جشن می‌گیریم و نماز عید را هم به شکرانه این موفقیت به جا می‌آوریم.
وی افزود: در روز عید یک ارتباط دو سویه و دوطرفه ایجاد می‌شود؛ از یک طرف ارتباط میان انسان و خداوند است که تجلی آن بعد از یک ماه روزه‌داری در نماز روز عید است و از طرف دیگر ارتباط با بندگان خدا در قالب پرداخت زکات فطره و تقویت روحیه ایثار، گذشت، انفاق و خدمت به دیگران است.
همتیان تصریح کرد: در روایات بیان شده است که یکی از حکمت‌های روزه این است که انسان طعم گرسنگی و تشنگی را بچشد تا بداند فقرا چگونه زندگی می کنند، همچنین با چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی به یاد روزهای سخت قیامت بیافتد.
معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با اشاره به آیه شریفه «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ ... »(134 آل عمران) افزود: ینفقون در این آیه شریفه در صیغه مضارع آمده است که نشانگر استمرار در انفاق از سوی اهل سخاوت است.
همتیان با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه هر روزی که انسان در آن روز مرتکب معاصی و گناهان نشود عید است، عنوان کرد: امام در نهج‌البلاغه مطلب بسیار زیبایی بیان فرموده و تاکید کرده‌اند که چه بسیار افرادی هستند که در عین روزه‌داری برای آنان از روزه چیزی جز تشنگی و گرسنگی باقی نمانده است زیرا از روزه بهره واقعی را نبرده‌اند اما این افراد هم می توانند با تفکر در اعمال خود به اصلاح خویش بپردازند.
همتیان اظهار کرد: البته کسانی که در این ماه توفیق روزه‌داری حقیقی را داشته‌اند، هم باید این صفات و ارزش‌های انسانی را در خود حفظ کرده و توشه ماه مبارک رمضان را در سرتاسر سال مورد محافظت قرار دهند تا آن را به ماه رمضان سال بعد برسانند.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: البته گروهی هم در این ماه بودند که برای آن روسیاهی و بدبختی باقی می‌ماند زیرا در این ماه از توفیق روزه، شب‌زنده‌داری، دعا و تلاوت قرآن و ... بی بهره بوده و واقعا خود را گرفتار عذاب الهی کرده‌اند، مگر اینکه به خود آیند و توبه کنند.
وی تصریح کرد: این افراد نتوانسته‌اند از یک وعده غذا بگذرند و به خاطر یک وعده غذا خود را گرفتار معصیت الهی کرده‌اند و به تعبیر روایات بدبخت‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که در این ماه آمرزیده نشوند؛ ماهی که قرآن و امام زمان(عج) محور آن هستند و در شب قدر، فرشتگان و روح بر وجود مبارک امام(عج) نزول می‌فرمایند.    
captcha