فطر؛ مُهر قبولی انفاق‌های با قصد قربت/ تجلی «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا» در عید بندگی
کد خبر: 3613534
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

فطر؛ مُهر قبولی انفاق‌های با قصد قربت/ تجلی «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا» در عید بندگی

گروه اجتماعی: عید فطر، پاداش افطارهای خالصانه و به جاست، مُهر قبولی انفاق‌های با قصد قربت و پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت در مسایل مالی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اسلام به عنوان كامل‌ترین دین آسمانی، خط سیری مستقیم و آزاد برای دستیابی به كمال انسانی برای افراد بشر در این دنیای خاكی ترسیم كرده است. هر كدام از دستورات و احكام این آیین الهی، راهی برای دستیابی به غایت هدف خلقت بشر است كه تنها در سایه پیروی از این آیین می‌توان به آن‌ها دست یافت.

از مهم‌ترین احكامی كه خداوند برای بندگان خود فرض قرار داده است، روزه‌داری است. روزه‌ای كه از طریق آن انسان بتواند به تهذیب نفس خویش بپردازد و به آن هدف غایی كه مطلوب پروردگار عالم است دست یابد.

رمضان؛ چشمه جوشان رحمت الهی

خداوند متعال رمضان را چشمه جوشان رحمت خویش قرار داد تا از این طریق هر كس به حد ظرف خویش از این چشمه متنعم شده و طی طریق عشق و بندگی كند. به راستی یك ماه روزه‌داری و تقوا می‌تواند راه‌های آسمان را به راحتی برای انسان باز كند تا آنجا كه انسان فاصله‌ای میان خود و معبود نبیند.

و در نهایت عید فطر، جشن بندگی است كه انسان روزه‌دار پس از یك ماه تهذیب نفس و تقوا و صیام برپا می‌كند تا از این طریق مابقی راه‌های نرفته را طی كند. آری! عید فطر، پاداش افطارهای خالصانه و به جاست، مُهر قبولی انفاق‌های با قصد قربت و پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت در مسایل مالی است و فطر، در حقیقت عید خداجویی و خداترسی و خداپرستی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا ضمن تبریك فرا رسیدن جشن عید بندگی گفت: یكی از اعیادی كه به معنای واقعی خداوند متعال عید و روز شادی قرار داده، عید فطر است.

بهترین پاداش روزه‌داران، دستیابی به رضایت الهی است

وی با یادآوری اینكه در تعالیم دینی ما آن روزی كه انسان در آن گناه نكند، عید اعلام شده است، افزود: روزه‌دارانی كه 30 روز خداوند را عبادت و اطاعت كرده‌اند در حقیقت خداوند از زحمات آن‌ها در این روز قدردانی می‌كند كه بهترین پاداش و قدردانی آزادی انسان‌های روزه‌دار از آتش جهنم و اعطای بهشت جاویدان را به آن‌ها و همچنین دستیابی به رضایت الهی است.

رصاف اظهار كرد: كسانی كه اهل دقت و معنویت هستند توجه خاصی به این روز دارند؛ روزی كه ثواب‌های عظیم از سوی خداوند متعال برای شب و روزش در نظر گرفته شده انسان باید دقت بیشتری داشته باشد كه بتواند از این روز حداكثر بهره را ببرد.

تفكر؛ مهم‌ترین عبادت روز عید فطر

دبیر جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس بیان كرد: بسیار شایسته است كه انسان در این روز اهل تفكر و تأمل باشد كه این30 روز كه توانست اطاعت خدا كند بسیار زود گذشت و پاداشش را در روز عید دریافت كرد و در ادامه این ماه باید بداند كه روزها بسیار زود می ‌ذرد و باید در این راه كارنامه خوبی را برای خود رقم زند.

وی ادامه داد:‌ با تمام این تفاسیر، اینكه انسان عید را با معصیت همراه كرده و گمان كند كه دیگر تمام شد اشتباهی است كه ممكن است برای عده اندكی به وجود آید و بسیار حسرت‌آور است كه انسان باغی را كه آباد كرده است بخواهد در روز عید آن را به آتش بكشد.

رصاف با تأكید بر اینكه باید انسان آنچه را كه در این راه به دست آورده، با تمام وجود محاسبه كند، گفت:‌ بهترین عمل برای اینكه انسان بتواند آنچه كه گفته شد را به دل بسپارد، تفكر است كه در اسلام ثواب یك ساعت تفكر برابر با هفتاد سال شمرده است و این به خاطر آن است كه انسان بتواند برای ادامه مسیر خودش راهی را انتخاب كند و مسیری نرود كه پایانش حسرت باشد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: در روایات اسلامی آمده است ساعات شبانه‌روز انسان در قیامت طبقه‌‌بندی شده است؛ در قیامت انسان وقتی لحظه و ساعاتی كه در آن عبادت انجام داده است، را مشاهده می‌كند، آنچنان سرور و شعفی در دلش ایجاد می‌شود كه از شور و شعف بهشت بسیار بیشتر است و لحظاتی كه انسان بر گناه بوده است و آنچنان حزن به دلش می‌آید كه از آتش جهنم بسیار سوزانتر است و آن لحظاتی كه انسان نه در معصیت و نه عبادت باشد در حسرتی سنگین خواهد بود.

پایان زحمات و عبادت انسان در رمضان، دستیابی به لذت‌های معنوی ماندگار است

وی افزود: وقتی پایان زحمات و طاعات و عبادت انسان لذت‌های معنوی ماندگار است باید در ادامه مسیر بداند كه با هر سختی آسانی است همان‌طور كه خداوند نیز فرمود «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا؛ آرى با دشوارى آسانى است» (آیه 6 سوره شرح). روزه‌دار 30 روز عبادت را طی كرد و امروز ثواب خود دریافت می‌كند و اگر این پاداش را محافظت كند به پاداش بسیار بزرگتری كه بهشت جاویدان و رضایت پروردگار است دسترسی پیدا خواهد كرد.

captcha