چهار عامل علاقه مردم یزد به آیت‌الله شهید صدوقی
کد خبر: 3614773
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
در محضر علما/حجت‌الاسلام موسوی مطلق:

چهار عامل علاقه مردم یزد به آیت‌الله شهید صدوقی

کانون خبرنگاران نبأ: محقق و مؤلف حوزه علمیه قم تشریح کرد: اولین عامل اصالت خانوادگی ایشان است؛ دومین عامل مردمي بودن و در تلخ و شيرين زندگي مردم شريف يزد كنار آنان بودن؛ عامل سوم اخلاق نبوى آن فرزانه‌ي شهيد بود و عامل چهارم علاقه‌ي اين شهيد عزيز به امام خميني بود این چهار عامل باعث علاقه‌ى مردم یزد به اين عالم عامل شده بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در ادامه سلسله گزارشات در محضر علما به مناسبت سالروز شهادت شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی، امام جمعه و نماینده امام خمینی(ره) در یزد به گوشه‌ای از زندگی این شهید محراب می‌پردازیم در همین باب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی‌مطلق، محقق و مؤلف حوزه علمیه قم گفتگویی انجام دادیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی‌مطلق، نویسنده و پژوهشگر دینی در گفتگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در پاسخ به این سؤال که علت علاقه مردم یزد به آیت‌الله صدوقی چه بود؟ تشریح کرد: علت علاقه مردم شريف يزد به مرحوم آیت‌الله شهيد صدوقى به چند عامل برمي‌گردد؛ عامل اول اصالت خانوادگي ايشان است که این عامل نقش مهمی است و هم‌چنین در نسل ایشان عالمان بزرگي بوده است  که در كنار مردم زندگي كرده‌اند. البته اصالت آن شهيد به كرمانشاه برمي‌گردد كه اجداد ايشان در زمان فتحعلى شاه قاجار به يزد تبعيد شده‌اند و ذكر اين نكته هم خالي از لطف نيست كه ايشان از نسل محدث سترگ علامه شيخ صدوق است.



استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عامل دوم حضور در بين مردم چنانچه والد معظمشان نيز اين‌چنين بود و تمام امور مردم را پيگيري و حل و فصل مي‌نمود و به فضل خدا پسر هم نشان از پدر داشتند، فلذا مردمي بودن و در تلخ و شيرين زندگي مردم شريف يزد كنار آنان بودن سبب علاقه‌ى مردم به اين عالم عامل شده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مطلق اضافه کرد: عامل سوم، اخلاق نبوى آن فرزانه‌ شهيد بود؛ اخلاق نبوى كه در اين مرد الهي به ظهور رسيده بود عبارت بود از تواضع در برابر مردم و اهل علم و اهل علم به خوبي واقف به مقام علمي ايشان بودند در نتيجه خوب درك مي‌كردند که تواضع ايشان واقعي بوده و با آن مقام علمي برخوردى متواضعانه داشتن جز انسان‌هایي كه از نفس عبور كرده باشند ميسر نبوده و نيست.
استاد موسوی‌مطلق ادامه داد: سخاوت از ديگر موارد اخلاق نبوي شهید محراب آیت‌الله صدوقی بود که در سخاوت ایشان مشهور و به اين امر شهره بوده‌اند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی، صبر را  از ديگر موارد اخلاقي شهید محراب آيت‌الله صدوقی دانست و افزود: ایشان در برابر مشکلات حتی در برابر جهل جاهلان صبر پیشه می‌کردند و همچنين گشاده روئى ايشان بسيار در ذهن مردم جاي گرفته بود.
حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق عامل چهارم علاقه مردم یزد به شهید محراب آيت‌الله صدوقی را علاقه‌ي اين شهيد عزيز به امام خميني(ره) دانست و افزود: اين ارتباط و علاقه تأثير شگرفي روي مردم مؤمن و انقلابي يزد گذاشته بود و در يك كلام مردم به او علاقمند بودند چون  مرد ميدان عمل بود.

تشریح مبارزات سیاسی شهید محراب آیت‌الله صدوقی
استاد حوزه علمیه قم گفت: مبارزات سياسي و انديشه سياسي و مبارزاتي شهيد محراب آيت‌الله صدوقي تحت تأثير ارتباط با شهيد نواب صفوي و امام خميني بود.


وی ادامه داد: شهيد واحدي را شهيد صدوقي در منزل خود پناه داده بود و از همان موقع مبارزات بر عليه رژيم طاغوت را آغاز كرده بود و نامه‌ها و بيانيه‌هاي او به همراه ديگر علما نشانگر سابقه سياسي ايشان بود وسخنراني‌هايش بر عليه پهلوي و ظلم و فساد نشانگر روح بي‌قرارش بود؛ او اسلام را با سياستش شناخته بود.

حضور آیت‌الله صدوقی در جبهه حق علیه باطل


حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مطلق افزود: بعد از انقلاب هم ایشان در ركاب حضرت امام خميني(ره) قرار گرفت و از طرف امام به عنوان نماينده امام و امام جمعه يزد منصوب شد و از طرف مردم شريف يزد هم به عنوان نماينده مجلس خبرگان رهبري انتخاب گرديد، حضور با صلابت ايشان در جبهه‌ها براي رزمندگان اسلام روحيه بخش بود.


این خطیب و کارشناس دینی در پاسخ به این پرسش چرا آیت‌الله صدوقی از سوی دشمن ترور شد؟ تشریح کرد: همان علت كه انبياء و ابناء انبياء و امامان معصوم و ياران با وفاي آنان را ترور و شهيد مي‌كردند به همان علت شهيد صدوقي هم هدف تير منافقان كور دل و خبيث گرديد.


وی ادامه داد: دشمنان تاب تحمل بصيرت ياران امام را نداشتند؛ ديدن اين همه محبوبيت روحانيت در بين مردم برايشان گران تمام مي‌شد؛ اين روح افشاي انحرافات دشمن اين روح مبارزه با ظلم و كفر براي آنان غيرقابل تحمل بود و سرانجام اين مرد مهذبِ عالم عارف را در محراب عبادت به شهادت رساندند.

شهید محراب آیت‌الله صدوقی در یک جمله

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی‌مطلق در یک جمله شهید محراب آیت‌الله صدوقی را معرفی کرد و افزود: اگر بخواهم در يك جمله ايشان را تعريف كنم آن جمله اين است: صدق صدوقي از او مرد خدا ساخت و مردان خدا خوف و حزن ندارند و اين حالت عاشقان است.
خبرنگار علیرضا برومند

captcha