نهادها در هفته عفاف و حجاب چه وظایفی دارند
کد خبر: 3616785
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹

نهادها در هفته عفاف و حجاب چه وظایفی دارند

گروه جامعه: دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف به منظور بزرگداشت هفته عفاف و حجاب و ترویج این فرهنگ دینی پیرو مصوبه قرارگاه مرکزی امام کاظم(ع) موظف به اجرای برنامه‌های‌ مختلفی هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته عفاف و حجاب از 17 تیرماه، با شعار «حیا، عفاف، حجاب، ندای فطرت، تعالی اجتماعی» آغاز شده است و تا 23 تیرماه جاری، ادامه دارد؛ بدین جهت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف به منظور بزرگداشت این هفته و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پیرو مصوبه قرارگاه مرکزی امام کاظم(ع) موظف به اجرای برنامه‌های‌ مختلفی هستند.

در این نوشتار به بخشی از وظایف در نظرگرفته شده برای نهادهای مختلف اشاره می‌کنیم تا در پایان هفته نیز ارزیابی از اقدامات صورت گرفته بر حسب وظایف تعیین شده داشته باشیم. البته باید متذکر شد که 28 دستگاه متولی اجرای قانون عفاف و حجاب هستند که در طول سال باید نسبت به اجرای وظایف خود اقدام کنند که به طور حتم اگر هر یک از این دستگاه‌ها در طی سال به درستی به وظایف خود عمل می‌کردند امروز شاهد وضعیت بهتری در سطح جامعه بودیم چرا که موضوعات و مشکلات فرهنگی را نمی‌توان با اقدامات کوتاه مدت و ضربتی پیگیری و رفع کرد.

دستگاه‌های اجرایی براساس وظایف ذاتی و قانونی خود باید نسبت به ترویج عفاف و حجاب متناسب با عناوین این هفته با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود و سایر مؤسسات مروج عفاف و حجاب اقدام کنند و فضاسازی و تبلیغات محیطی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در حوزه عفاف و حجاب، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کتاب محصولات فرهنگی اسلامی و مد لباس، برگزاری همایش، نشست و کارگاه آموزشی، بیان و بررسی واقعه گوهرشاد در نماز‌های جماعت و برگزاری مشاوره‌های دینی و پاسخ را دنبال کنند.

دستگاه‌های اجرایی علاوه بر انجام برنامه‌های مشترک اشاره شده باید نسبت به اجرای برنامه‌های ترویجی و اغنایی در حوزه عفاف و حجاب براساس وظایف ذاتی و قانونی برای آحاد مردم برنامه ریزی کنند؛ به نحوی که وزارت کشور وظیفه پیگیری، هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه‌های هفته عفاف و حجاب در دستگاه‌های اجرایی، ادارات استانی و ستاد صیانت استان‌های سراسر کشور و حمایت و مشارکت ویژه در برگزاری اجتماع باشکوه مردمی صیانت از حریم خانواده و همچنین هماهنگی و صدور مجوز جهت این اجتماع مردمی را برعهده دارد. همچنین شورای فرهنگی ستاد وزارت کشور باید پیگیری و اجرای برنامه‌های فرهنگی هفته عفاف و حجاب برای کارکنان، خانواده‌های آنها و مراجعین به وزارت کشور و مراکز تابعه را در دستور کار خود قرار دهد.

شهرداری‌های سراسر کشور
همچنین شهرداری‌های سراسر کشور باید اقدام به برگزاری برنامه‌های هماهنگ ترویجی و اغنایی در فرهنگسرا، خانه‌های فرهنگ، سرای محلات ویژه عفاف و حجاب کنند. برگزاری مشاوره‌های مذهبی با رویکرد خانواده‌ در مترو، پارک‌ها و بوستان‌ها و هماهنگی در واگذاری وسایل نقلیه عمومی جهت شرکت مردم در اجتماع بزرگ صیانت از حریم خانواده از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای شهرداری‌های سراسر کشور است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت
بنابراین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اقدام به برگزاری نمایشگاه‌ها و عرضه محصولات عفاف و حجاب با استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها و اصناف پوشاک در اماکن عمومی و پر تردد کند و از ارائه پوشاک و مانتو‌های کوتاه بدون دکمه و نامناسب جلوگیری به عمل آورد.

نیروی انتظامی
نیروی انتظامی نیز تولید محتوا در موضوع عفاف و حجاب به ویژه هشدار نسبت به توطئه دشمنان در ترویج بی بند باری و بی عفتی و نقش آن در بروز آسیب‌های اجتماعی و هدایت مطالب در شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارد. برگزاری جشنواره چادرهای آسمانی و ارائه مشاوره‌های دینی و نشست‌های ترویجی و تبیینی و نمایشگا‌ه‌های فرهنگی با رویکرد عفاف و حجاب در مساجد، محلات، مدارس، خوابگاه‌های دانشجوی و ... از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده است. سازمان بسیج مستضعفین نیز تهیه و عرضه آثار فرهنگی و هنری در حوزه عفاف و حجاب و تولید محتوا و انتشار و هدایت آنها در شبکه‌های اجتماعی را در کنار دعوت از عموم مردم برای شرکت در اجتماع صیانت از حریم خانواده برعهده دارد. برای سازمان اوقاف و امور خیریه نیز برگزاری مشاوره‌های دینی در حوزه عفاف و حجاب و خانواده در بقاع متبرکه و سایر اماکن مذهبی در نظر گرفته شده است.

مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
برگزاری نشست‌های اغنایی و ترویجی برای زنان با بیان ضرورت رعایت عفاف و حجاب و نقش مؤثر آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین پیگیری تقدیر و تجلیل از مؤسسات مردم نهاد فعال در این حوزه از جمله وظایف مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز باید هماهنگی‌های لازم را برای اختصاص بخشی از سخنرانی‌های ائمه جمعه به موضوع عفاف و حجاب به ویژه واقعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب انجام دهد. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز باید این مهم را در برنامه‌های ائمه جماعت لحاظ کند.

وزارتخانه‌ها
طبق این مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید عهده دار ساماندهی، کنترل و مدیریت وضعیت نامناسب پوشش و رفتار برخی هنرمندان در فضاهای مجازی و محیط‌های هنری باشد. همچنین وزارت علوم اقدام به تولید محتوای اغنایی ترویجی درباره واقعه تاریخی مسجد گوهر شاد وموضوع کشف حجاب و نشر آن در نشریات داخلی و فضاهای حقیقی و مجازی و شبکه‌های اجتماعی کند.

برای وزارت راه و شهرسازی نیز برگزاری نمایشگاه فرهنگی با استفاده از فرصت انتظار در پایانه‌ها، فرودگاه‌ها، قطارهای شهری و برون شهری، اتوبوس و ... و همچنین برنامه ریزی و پیگیری برای بهبود وضعیت نامناسب پوشش و حجاب در سالن‌های انتظار فرودگاه‌ها با استفاده از عکس، پوستر، ارسال پیامک، ارائه تذکر خیرخواهانه و ... لحاظ شده است.

بنابراین گزارش برپایی برنامه‌های ورزش همگانی با محوریت خانواده و برگزاری مشاوره‌های اخلاقی خانوادگی در اماکن ورزشی بر عهده وزارت ورزش و جوانان و اعزام اساتید سخنور و مبلغ و مشاور دینی به ادارات برای برنامه‌های ترویج عفاف و حجاب و همچنین تولید محتوا و هدایت آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است.

سازمان صدا و سیما
گروه‌های مختلف آمران به معروف نیز باید توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعال شوند و سازمان صدا و سیما نیز اقدام به برگزاری میزگرد، اختصاص بخشی از برنامه‌های پربیننده به موضوع ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و معرفی فعالان، مؤسسات و تشکل‌های مردمی مروج عفاف و حجاب کند.

یادآوری می‌شود، اگرچه فعالیت‌های فرهنگی در عرض یک هفته‌ نمی‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد اما امید است دستگاه‌های مختلف در این هفته به وظایف خود به درستی عمل کنند و هفته عفاف و حجاب سنگ بنایی برای ادامه این راه باشد.
captcha