محرومیت‌زدایی سرعت عمل بیشتری می‌گیرد
کد خبر: 3620239
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
رضوی:

محرومیت‌زدایی سرعت عمل بیشتری می‌گیرد

گروه جامعه: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات انجام شده در کاهش محرومیت‌زدایی و مهاجرت معکوس، گفت: با ارائه وام‌های قرض‌الحسنه مورد تایید مراجع و فعالیت‌های اشتغال پایدار در روستا‌ها و مناطق محروم تلاش می‌کنیم محرومیت‌زدایی با سرعت بیشتری انجام شود.

سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه دولت برای رفع محرومیت‌زدایی اقدامات گسترده‌ای را از جمله دادن وام‌ با کارمزد حداقلی در برنامه دارد، اظهار کرد: چنانچه روستائیان و عشایر به این آیه قرآن کریم توجه کنند که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا...» و ما نیز برنامه‌ریزی خوبی را برای آنها انجام دهیم قطعا زندگی موفق و سالمی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه وام با کارمزد 3 درصد، برای تشکل‌های روستایی که فعالیت‌های اشتغال پایدار انجام می‌دهند در نظر گرفته شده است، افزود: در واقع از قرض الحسنه‌ای که مراجع بزرگ اسلام در آن مشکلی ندارند در این مورد اقدام کرده‌ایم و برای غیر تشکل‌ها هم وام با کارمزد 10 درصد را استفاده می‌کنیم.

رضوی با اشاره به اینکه برای این کار حدود دو سال گفتمان‌سازی کرده‌ایم، ادامه داد: باید این موضوع به مردم ابلاغ و این اعتماد حاصل می‌شد که این سیاست موضوع زودگذری نیست؛ برای مثال امروز در خراسان رضوی حدود 53 شرکت مشارکتی روستایی در این استان تشکیل شده که به 9 عدد از این شرکت‌ها وام تعلق گرفته است، در خراسان جنوبی 35 شرکت تشکیل شد که به 7 مورد از این شرکت‌ها وام تعلق گرفت و در سایر شهر‌ها و استان‌ها به همین شکل اتفاق افتاد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: به روند محرومیت‌زدایی با این برنامه‌ها عمل شده و روند محرومیت‌زدایی سرعت عمل بیشتری را در آینده به خود اختصاص خواهد داد. در کل کشور شرکت‌های مشارکتی که تشکیل شده بالای 360 مورد است و در هر استان به طور متوسط چیزی حدود 13 شرکت مشارکتی ایجاد شده که این نوید بسیار خوبی در کاهش فقر و محرومیت‌زدایی است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده ‌بحث مهاجرت معکوس در روستا‌ها بود، که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است؛ برای این موضوع برای سرمایه‌گذارانی که در روستا‌ها شغل ایجاد می‌کنند انگیزه ایجاد شده تا هرچه بیشتر فاصله بین روستا‌ها و شهرها از نظر امکانات کمتر شود و در نهایت انگیزه‌ها برای مهاجرت معکوس بیشتر شود. نتیجه این فعالیت در رشد اقتصاد کشور و در کاهش حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ و افزایش تولید ملی موثر خواهد بود.
captcha