اظهار خرسندی علی‌اکبر حنیفی از استقبال دانشجویان پزشکی از رقابت‌های قرآنی
کد خبر: 3620468
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

اظهار خرسندی علی‌اکبر حنیفی از استقبال دانشجویان پزشکی از رقابت‌های قرآنی

گروه مسابقات: یکی از داوران بیست‌ودومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت ضمن برشمردن برخی اشکالات و ضعف‌های شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات از استقبال و همت جامعه پزشکی اظهار خرسندی کرد.

علی‌اکبر حنیفی، داور بخش لحن بیست‌ودومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد این دوره از مسابقات و احتمال ظهور و بروز چهره‌های برجسته در این مسابقات، گفت: اینکه بگوییم استعداد برجسته‌ای در این مسابقات ظهور داشته است، خیر؛ اما بودند افرادی که از سطح مطلوبی برخوردار بودند. البته نسبت به سنوات گذشته شاهد رشد هستیم.
وی افزود: در این مسابقات در بخش دانشجویان، شاهد حضور افراد جوان خوش‌لحنی بودیم، من در بخش لحن به ندرت نمره 26 یا بیشتر می‌دهم، اما در این مسابقات و در بخش دانشجویان در رشته تحقیق قرآن به چند نفر نمره 26 یا بیشتر در نظر گرفتم. حضور چنین افرادی در مسابقات باعث غنای آن خواهد شد.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: چنین افرادی در صورتی که راه را صحیح طی کنند، می‌توانند به عنوان استعدادهای آتی جامعه قرآنی مطرح شوند و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
حنیفی در ادامه با اشاره به اینکه این مسابقات در رشته‌ها و بخش‌های زیادی و در قالب جشنواره‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: جمع‌آوری بیش از 1000 شرکت‌کننده در بخش‌ها و گروه‌های مختلف کار سختی است که وزارت بهداشت به خوبی از عهده آن برآمده است. اهتمام وزارت بهداشت به این مسئله دارای اهمیت است و باعث می‌شود تا جوانانی که در این مسابقات حضور می‌یابند، یک سابقه خوب هر چند اگر مقام نیز نیاورند، برای آنها باقی خواهد ماند و احساس می‌کند که جزئی از جامعه قرآنی هستند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه حضور کارکنان، اساتید یا دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در این جشنواره، می‌تواند در ورود این افراد به حوزه دین و افزایش دیانت آنها تأثیرگذار باشد. این اقدام زمانی اهمیت صدچندان پیدا می‌کند که ببینیم این افراد در سال‌های آینده جزء جامعه پزشکی کشور که از جوامع اثرگذار هستند، خواهند شد.
وی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایکنا در مورد میزان اثرگذاری چنین جشنواره‌ای در ترغیب دانشگاهیان به فعالیت‌‌های قرآنی، اظهار کرد: قطعاً شاهد این اثرگذاری خواهیم بود و یکی از اهداف چنین جشنواره‌هایی می‌تواند همین موضوع باشد. افرادی که در این مسابقات وارد می‌شوند نه تنها خود وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شده‌اند، بلکه به خاطر جایگاهی که در آینده خواهند داشت، می‌توانند باعث ترغیب دیگران نیز به این عرصه شوند.
حنیفی با تأکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی نشان می‌دهد که می‌شود یک نفر قاری قرآن باشد و در عین حال یک پزشک یا هر چیز دیگر نیز باشد، اذعان کرد: قطعا حضور جامعه پزشکی در این مسابقات در مسیر آینده آنها تأثیر خواهد گذاشت به گونه ای که افرادی متمایز از دیگر هم صنفی‌های خود خواهند شد.
این استاد علم قرائت قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد مهم‌ترین ضعف‌های لحنی شرکت‌کنندگان در این دوره، گفت: مهم‌ترین ایرادی که از دیدگاه من به قرائت این افراد وارد است این است که اکثراً قطعات و نغماتی را یاد می‌گیرند و قرائت می‌کنند، اما کیفیت تلاوت آنها با توجه به خروج‌ها و نقص‌ها و ضعف‌هایی که دارند، آنگونه که باید و شاید خود را نشان نمی‌دهد.
وی افزود: اگر عامل سطح و کیفیت را در نظر بگیریم، سطح نشان می‌دهد که این افراد در چه طرازی از قاریان معروف قرار دارند. مسئله دیگری که وجود دارد، این است که نغمه را آموخته است، اما نمی‌تواند آنگونه که باید درجات و کیفیت آن را کنترل کند و لذا دچار ناکوکی می‌شود و تلاوت افت پیدا می‌کند. به اعتقاد من مهم‌ترین مشکل همین است.
حنیفی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه افرادی که در این مسابقات تا این سطح نیز رسیده‌اند همت و تلاش مضاعفی داشته‌اند، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد در بحث تجوید است. اگر شرکت‌کنندگان در این مسابقات می‌خواهند موفق شوند باید در بحث تجوید بیشتر فعالیت و تمرین داشته باشند.  
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان با تأکید بر اینکه مسئله قرائت یک مسئله مهارتی است، عنوان کرد: قرائت یک مسئله علمی نیست که با خواندن چند کتاب توانایی خود را بالا ببریم، بلکه باید تمرین کرد و نزد اساتید تلمذ کرد تا به مهارت بالایی رسید. این بحث دارای ظرافت‌های زیادی است که قطعاً زمانبر است. نباید به این موضوع که چون مسابقه دارند، تمرینات خود را افزایش دهند، اکتفا کنند، بلکه باید همیشه در حال تمرین باشند.
captcha