عربستان دیه شهدای مسجدالحرام همه کشورها را همزمان پرداخت می کند/ اکنون بهترین زمان برای حج است
کد خبر: 3621139
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
حجت الاسلام قاضی عسکر:

عربستان دیه شهدای مسجدالحرام همه کشورها را همزمان پرداخت می کند/ اکنون بهترین زمان برای حج است

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جمع پزشکان اعزامی به حج، گفت: عربستان اعلام کرده است دیه شهدای مسجد الحرام همه کشورهای اسلامی را یکجا و همزمان پرداخت می کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، صبح امروز پنج شنبه 29 تیر ماه در همایش پزشکان مجموعه های حج 96 که در مرکز طبی کودکان تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار به طور مبسوط با طرف سعودی در خصوص همه مسائل مرتبط با حضور زائران ایرانی در حج مذاکره و گفت و گو شده است، اظهار کرد: ویزاهای حج به صورت الکترونیکی در حال صادر شدن است.

در مشاعر برای اولین بار درمانگاه خواهیم داشت

وی ادامه داد: اکنون نیروهای ما در عربستان حضور دارند و در زمان محدودی که داشتیم تلاش شد همه چیز آماده شود. در توافقنامه با وزارت حج عربستان مسئله بخش پزشکی نیز مطرح شد و آنها قبول کردند که امسال علاوه بر مکه و مدینه در مشاعر نیز مرکز پزشکی درمانگاه دائر کند. مقداری هم امکانات نسبت به گذشته بهتر شده است.

مذاکره دوباره ایران با وزیر حج عربستان/ به آنچه تعهد کرده اند پایبندند

حجت الاسلام قاضی عسکر به جو سنگینی که بر علیه حج طی ماه های اخیر ایجاد شده است نیز اشاره و اظهار کرد: همه حرف هایی که زده می شد بر اساس توهمات و موهومات بود. ماه گذشته دوباره موجی بلند شد مبنی بر اینکه زمانی که شما با عربستان قرارداد امضا کردید ولیعهد عربستان فرد دیگری بود و اکنون فرد دیگری است و ممکن است که شما در حج مورد آزار و اذیت قرار بگیرید. من از اقای محمدی رئیس سازمان حج و زیارت خواستم که دوباره با وزیر حج عربستان مذاکره داشته باشند که ایشان دو روز پیش با وزیر حج عربستان دیدار داشته اند و دیدار خوبی بوده است. در این دیدار وزیر حج عربستان اعلام کرده اند که به آنچه تعهد کرده اند پایبند هستند و تصمیم قطعی دارند که برای ایرانی ها برنامه ویژه داشته باشند و امنیت و عزت و کرامت شما حفظ می شود و ما به تعهدات خود پایبند هستیم.

وی ادامه داد: 10 تا 12 مورد دیگر هم بود که قرار شد با وزیر حج عربستان صحبت شود که وی استقبال کرده است. یکی از این موضوعات بحث مچ بندهای الکترونیک بود که وقتی به وزیر حج عربستان اعلام شد، از این مسئله استقبال کرده و عنوان کرد که کار خوبی است و شما از ما جلو افتاده اید و ما مدت ها است که به دنبال انجام چنین کاری هستیم اما موفق نشده ایم و حج شما از ما منظم تر است.

حجت الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: دغدغه خاطری وجود ندارد. جنجال هایی که به وجود آمده بدون مبنا و دلیل بوده و تجربه ما نشان می دهد که هرگز در طول سال های گذشته تعرض به بانوان را در مکه و مدینه به هیچ وجه نداشته ایم و معلوم شد که منشأ بسیاری از این شایعات خارج از کشور است و پلیس فتا منشأ این مطالب را استخراج و در اختیار ما قرار داد.

شارع 204 اصلاح و مجهز به امکانات شده است

وی اعلام کرد: مقدماتی که امسال فراهم شده به ما می گوید که حجی آرام تر از گذشته خواهیم داشت. امسال شارع 204 که سال 94 حادثه منا در آن رخ داد را اصلاح و امکانات زیادی در آنجا ایجاد کرده اند. در خصوص زمانبندی اعمال حج نیز به طور قطع با طرف سعودی به توافق رسیدیم که یک زمانبندی خاصی را برای ایرانیان قرار دهند. مسیرهای عبور زائران در مشاعر نیز مشخص است و شرایط آن هم بهتر است.

سرپرست حجاج ایرانی با انتقاد از کسانی که مطرح می کنند چون ما با عربستان روابط سیاسی نداریم ممکن است برای حج مشکل پیش بیاید، گفت: مبنای این سخن اصلاً درست نیست. ما چندین سال قبل به عربستان مطرح کردیم که مسئله حج از روابط سیاسی جدا است و آنها هم پذیرفتند. مسئول مذاکره ایران با عربستان طبق آنچه مقام معظم رهبری دستور داده اند، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت است و سفیر و سرکنسول ما در عربستان به عنوان حاضر در جلسه به مذاکرات می آمدند و مذاکره به صورت مستقیم توسط حج و زیارت بوده و کارها هم توسط حج و زیارت صورت می گرفته است مگر اینکه کسی فوت کند که نیاز به خدمات کنسولی داشته باشد که امسال هم 10 نفر از وزارت خارجه در عربستان حضور خواهند داشت تا اقدامات کنسولی انجام شود.

اکنون بهترین زمان برای رفتن به حج است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه در سال های گذشته مسئله حضور ایران در سوریه برای جهان اسلام چندان واضح نبود و مدام در این خصوص سؤال می شد و بسیار وضعیت سخت بود، گفت: اما اکنون که واقعیات در خصوص داعش، حضور ایران در عراق، سوریه، لبنان، یمن و ... برای همه جهان اسلام مشخص شده است و همگان می دانند که اگر ایران نبود بغداد و دمشق به دست داعش سقوط می کرد، بهترین زمان برای حضور ما در حج است. اکنون ما باید با افتخار و عزت به حج برویم. اکنون در منطقه این جمهوری اسلامی است که مقتدر است و حال که ما مقتدریم باید به حج برویم اگر خدایی نکرده در موضع ضعف بودیم باید احساس خطر می کردیم.

وی با اشاره به اینکه به هر حال اکنون اضطراب در میان زائران ما وجود دارد، عنوان کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا اضطراب زائران و خانواده های آنها کاهش پیدا کند.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام قاضی عسکر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص دیه شهدای مسجد الحرام و منا نیز اعلام کرد: مسئولان سعودی مطرح کرده اند که این فقط شما نیستید که دیه شهدای مسجد الحرام را دریافت نکرده اید. این دیه به هیچ کشوری پرداخت نشده است و برنامه ریزی شده که دیه شهدای مسجد الحرام همه کشورهای اسلامی را به صورت یکجا پرداخت کنیم.

وی افزود: در خصوص منا هم در حال بررسی موارد و مستنداتی که ما برای آنها فرستاده ایم هستند که امیدواریم این مسئله نیز حل شود.

captcha