«مسجد ملاحیدر» شهرستان تفت مرمت شد
کد خبر: 3621362
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

«مسجد ملاحیدر» شهرستان تفت مرمت شد

گروه اجتماعی: در راستای حفاظت از آثار باستانی و ابنیه تاریخی «مسجد ملاحیدر» شهرستان تفت مرمت و ساماندهی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از یزد، به نقل از میراث فرهنگی یزد، ساشا ریاحی مقدم، معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: در راستای حفاظت از آثار باستانی و ابنیه تاریخی «مسجد ملاحیدر» شهرستان تفت مرمت و ساماندهی شد.  
وی گفت: این مسجد واقع در محله گرمسیر تفت و به نام واقف و بانی آن به این نام مشهور  است.
ریاحی مقدم افزود: قدمت این مسجد به دوران قاجار بر می گردد و همچنین در فهرست آثار ملی کشور به شماره 12352به ثبت رسیده است.
وی در خصوص این مسجد تاریخی گفت: در دو طرف ورودی مسجد فضای نشیمنی وجود دارد، فضای اصلی مسجد، شامل یک راهرو که در انتها به شبستان، پلکان و غرفه های مسجد ختم می شود و فضای مسجد دارای 9 طاق و 6 ستون است.
معاونت میراث فرهنگی استان یزد در مورد وجه تمایز این مسجد تاریخی افزود:  آنچه این مسجد را از سایر مساجد متمایز کرده، مشرف بودن آن به باغ نسبت به قبله آن است و همچنین پنجره های مشبک که در قسمت های مختلف اجرا شده است، با توجه به مشرف بودن مسجد به باغ، اهالی محله بیشتر در فصل تابستان از این مسجد و در فصل زمستان از مسجد قدمگاه گرمسیر استفاده می کردند.
این مقام مسئول تصریح کرد: از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در این مسجد جمع آوری اندودهای فرسوده و سبک سازی باغ، آجر فرشی پشت بام، استحکام بندی و دوخت ودوز شکاف ها و اندود کاهگل بدنه ها ی بیرونی مسجد است.
یادآور می شود از جمله بناهای تاریخی شهرستان تفت می توان به حسینیه شاه ولی حمام دربند میرزا، قلعه گرمسیر، عقاب کوه، بازار شاه ولی اشاره کرد.
captcha