رقابتی شدن دارو اصول اخلاق پزشکی را زیر پا می‌گذارد
کد خبر: 3621849
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
دری عنوان کرد:

رقابتی شدن دارو اصول اخلاق پزشکی را زیر پا می‌گذارد

گروه سلامت: دبیر انجمن داروسازان تهران رقابتی شدن دارو را موجب رشد تقاضاهای القایی و زیر پا گذاشتن اصول اخلاق پزشکی دانست.

محمد رضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مصوبه حذف حریم داروخانه‌ها برای رقابتی کردن کار داروخانه‌ها اظهار کرد: این مصوبه مجوب می‌شود دارو به عنوان کالا دیده شده و از سوی دیگر عدالت در سلامت را از بین ببرد.
وی افزود: باید از خدا بخواهیم چنین اتفاقی هرگز رخ ندهد که کار داروخانه‌ها وقتی رقابتی شود، دارو به صورت کالا دیده شده و این امر در مرحله اول سلامت مردم را به شدت مورد تهدید قرار می‌دهد. ما اعتقاد راسخ داریم که در بحث تجویز دارو تجویز منطقی باید وجود داشته باشد، اما این کار تجویزهای القایی را ایجاد کرده که کاملا بر خلاف اصول اخلاق پزشکی است.
وی تأکید کرد: دارو نمی‌تواند جزء کالای رقابتی به شمار آید چرا که در صورت رقابتی شدن بر خلاف تمام قوانین جاری کشور خواهد بود همچنین در این زمینه ما نه توان تبلیغ داشته و نه اجازه توزیع خاص آن را داریم. 
دبیر انجمن داروسازان تهران بیان کرد: اگر داروخانه‌ها به سمت رقابت محوری سوق داده ‌شوند، هر بیماری که به داروخانه می‌رود هر آنچه که تقاضا کند ما به او فروخته می‌شود، چرا که مفهوم رقابتی، داروساز را به این ورطه سوق می‌دهد که این مسأله نیز بر خلاف تمام سوگندهای پزشکی است.
وی ادامه داد: داروساز باید به سمتی بروند که سود و زیان بیمار را بسنجند، در بسیاری از موارد متقاضی دارو در داروخانه به واسطه صداقت و رفتار داروسازان نمی‌تواند خدمتی که خود می‌خواهد بگیرد. اما چنانچه دارو رقابتی شود سودی را برای خود به شمار می‌آورد لذا سوگندی که داروساز خورده است زیرپا گذاشته می‌شود.
captcha