شبکه نمایش خانگی زمینه‌ای برای زیر پا گذاشتن خطوط قرمز نشود
کد خبر: 3623955
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
لاله افتخاری:

شبکه نمایش خانگی زمینه‌ای برای زیر پا گذاشتن خطوط قرمز نشود

گروه هنر: عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: فیلم‌هایی که در سینما یا تلویزیون به دلیل عدم رعایت قوانین دینی و عرفی فرصت نمایش را پیدا نمی‌کنند در شبکه نمایش خانگی به نمایش در می‌آیند، در صورتی که مخاطب این حوزه بسیار وسیع‌تر است.

لاله افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که شبکه نمایش نباید فرصتی برای گذشت از خطوط قرمز باشد، اظهار کرد: متاسفانه یک ضعف آشکار در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد که من آن را در حضور برخی وزرا نیز بیان کردم. این معضل که وقتی فیلم یا سریالی به دلیل عدم رعایت قوانین و احکام دینی و عرفی فرصت نمایش در سینما و تلویزیون را پیدا نمی‌کنند، آن تولیدات را به شبکه نمایش خانگی ارجاع می‌دهند تا در آن محل، فرصت دیده شدن داشته باشند.

وی افزود: این رویکرد به نظر من آسیب‌های بسیار جدی به همراه دارد؛ زیرا حساسیت‌های این حوزه از سینما و تلویزیون بیشتر است. برای مثال وقتی یک فیلم را در سینما یا تلویزیون مشاهده می‌کنیم آن محصول نمایشی را تنها در یک زمان مشخص، آن هم برای یک یا نهایتاً دو بار می‌بینیم، اما تولیدات شبکه نمایش خانگی در منازل ماندگار هستند و بارها می‌توانند دیده شوند، پس به‌نوعی اهمیت و حساسیت آن به‌مراتب بیشتر از دیگر حوزه‌هاست.

رئیس سابق فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شاید بتوان با رده‌بندی کردن سن نمایش در سینما برخی آسیب‌های فرهنگی را کنترل کرد، اما در شبکه نمایش خانگی این اتفاق رخ نمی‌دهد و همه سنین بیننده محصولات این حوزه هستند، پس بی‌راه نیست اگر شبکه نمایش خانگی به لحاظ نظارتی بیشتر مدنظر قرار گیرد. افسوس دیگر من این است که مسئولان این حوزه حتی به این اندازه‌ای دغدغه ندارند تا روی فیلم‌هایی برای سنین پایین مناسب نیست، بنویسند: «این فیلم یا سریال برای دیدن کودکان زیر 12 یا 16 سال مناسب نیست»!

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت در شبکه نمایش خانگی می‌بایست از سینما و تلویزیون کمتر باشد؟ گفت: به این سوال پاسخ دادم. در این حوزه باید نظارت بیشتر و دقیق‌تر باشد، حتی همان‌گونه که گفتم باید درجه‌بندی سنی نیز برای فروش فیلم‌ها به مراجعین لحاظ شود.

افتخاری در پاسخ به این سوال که حاشیه‌های پیش آمده برای «عاشقانه» و «شهرزاد» را چگونه ارزیابی می‌کند؟ تاکید کرد: به‌شخصه هیچ یک از دو کاری که نام بردید را ندیدم، اما اگر این کارها با استانداردهای که در سینما و تلویزیون تعیین شده، مغایرت داشته باشد، مشمول همان توضیحاتی می‌شود که عرض کردم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه وی تا چه حد مخاطب سینماست؟ تاکید کرد: آخرین باری که سینما رفتم، فیلم «ویلایی‌ها» بود که هنوز لذت دیدن این فیلم ارزشمند را حس می‌کنم، ولی متاسفانه اخیراً فرصت رفتن به سینا را نداشته‌ام اما یک مجموعه از فیلم‌های جدیدی که به نمایش خانگی راه یافته‌اند را تهیه کرده‌ام که تماشای آنها را آغاز می‌کنم.
captcha