تمرکز بر معرفی الگوهای دینی جشنواره رضوی برای نوجوانان
کد خبر: 3623973
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

تمرکز بر معرفی الگوهای دینی جشنواره رضوی برای نوجوانان

گروه ادب: مسئول کتابخانه عمومی شهید مهدوی خارک با تأکید بر اهمیت توجه به نوجوانان در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: ارائه الگوهای مناسب اخلاقی و دینی از سیره امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع)، نوجوانان را به مسیری صحیح زندگی، هدایت می‌کند.

شکرالله پری‌غنچه، مسئول کتابخانه عمومی شهید مهدوی خارک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر تشکیل «گروه کتاب‌خوان نوجوان» به عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های این کتابخانه برای توسعه مطالعه گفت: «گروه کتابخوان نوجوان» عنوان طرحی است که با هدف رشد کتابخوانی در جزیره خارک توسط کتابخانه شهید مهدوی اجرا شد.

این کتابدار افزود: نخستین نشست این گروه با معرفی منابع جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه برگزار شد و در جلسات بعد با اشتراک‌گذاری کتاب‌هایی با موضوعات متنوع ادامه خواهد داشت.

پری‌غنچه با اشاره به نیاز نوجوان به الگوهای مناسب برای زندگی افزود: کتابخانه شهید مهدوی حدود ۳۵۰ عضو نوجوان فعال دارد و بسیاری از فعالیت‌های این مرکز با هدف جذب کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: اولین نشست گروه کتابخوان نوجوان با هدف معرفی کتاب‌های جشنواره کتابخوانی رضوی در روز ۱۰ تیرماه، کتاب‌های «زندگی به سبک خورشید» نوشته مهدی غلامعلی، «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» نوشته محمدرضا شرفی، «بانوی ملکوت» نوشته آیت‌الله علی کرمی جهرمی، «چلچراغ» نوشته جلیل عرفان‌منش و «ماه غریب من» اثر مجید ملامحمدی را معرفی و آنها را با نوجوانان علاقه‌مند به ‌اشتراک گذاشت.

وی ادامه داد: در برنامه‌های جشنواره رضوی با تأکید ویژه بر جذب نوجوانان، سعی کردیم الگوهایی مناسب اخلاقی و دینی را برای این گروه سنی ارائه کنیم تا مخاطبان بتوانند با تکیه ‌بر سیره امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) به مسیر صحیح زندگی دست یابند.

پری‌غنچه با اشاره به سایر موضوعات گروه کتابخوان نوجوان، افزود: نشست‌های آینده این گروه کتابخوانی با موضوعات متنوع دینی و اخلاقی مانند: آداب اجتماعی، احترام به پدر و مادر، دوست داشتن، عفت و پاک‌دامنی، افزایش محبت به اهل ‌بیت(ع)، اهمیت قرآن، خانواده سالم، راه‌های ایجاد رابطه سالم، اهمیت صله ‌رحم، فلسفه حجاب، آسیب‌های دروغگویی و... برای نوجوانان برگزار می‌شود.

این کتابدار تأکید کرد: برگزاری نشست کتاب‌خوان از ابتدا به حرکتی مرسوم در جزیره خارک تبدیل‌ شده که جلسات متعدد ماهیانه، گواه این ادعاست.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل رفع تکلیف و کوتاهی در پرورش فرزندانشان، ابزاری مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند و با ایجاد سرگرمی کاذب، تأثیرات مخربی روی کودکان و نوجوانان گذاشته‌اند.

این کتابدار با اشاره به استفاده بیش از حد از ابزار ارتباطی پیشرفته، توسط کودکان و نوجوانان، آن را بهانه‌ای برای دوری این دسته از مخاطبان از مطالعه مطالب عمیق و گرایش بیشتر به سمت بازی و خواندن مطالب سطحی دانست و درباره بخش الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: جامعه اسلامی، بستری برای رشد اندیشه و اخلاق است و استفاده جشنواره رضوی از ابزار ارتباطی مدرن، بهترین روش هدایت مخاطبان به سمت مبانی فکری و اخلاقی اسلام به ‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به استقبال خوب کودکان و نوجوانان عضو این کتابخانه از جشنواره رضوی، ادامه داد: افراد در دوران کودکی و نوجوانی، بسیار تأثیرپذیر بوده و اختصاص بخشی ویژه به این گروه سنی، مسیر انتخاب‌های اخلاقی را در زندگی آنان هموار می‌کند.

پری‌غنچه ادامه داد: کتاب و خانواده دو عنصر تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت افراد است و خانواده‌ها و اعضای این کتابخانه نیز در بخش‌های مرتبط این جشنواره به ‌شکلی فعال، مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت ارائه الگوهای اسلامی در برنامه‌هایی با محور جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: از ویژگی‌های اولین نشست گروه کتابخوان کتابخانه مهدوی، حضور افراد با حجاب کامل اسلامی و ارائه الگویی در شأن موضوع جشنواره بود که در تمام بخش‌های این برنامه حفظ شد.

این کتابدار در ادامه با اشاره به تأثیر مطالعه منابع جشنواره رضوی در گرایش مخاطبانی از سایر اقشار به کتابخوانی گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی افراد زیادی را به کتابخانه جذب کرده است. این تأثیر به‌ویژه در قشر زنان خانه‌دار جزیره خارک قابل‌ توجه است و باعث گرایش زیاد آنان به عضویت در کتابخانه شده.

وی تأکید کرد: توزیع منابع در ماه مبارک رمضان، مخاطبان کتاب‌های مذهبی را به کتابخانه جذب کرد، همچنین معرفی این منابع در نشست‌های کتاب‌خوان پایگاه بسیج خواهران جزیره خارک، ضمن ایجاد آشنایی بیشتر مخاطب با کتاب، این افراد را برای حضور در جشنواره ترغیب کرد.

وی با اشاره به فضای کوچک بخش کودک کتابخانه شهید مهدوی خارک، تصریح کرد: به علت محدودیت فضا، بیشتر فعالیت‌های کودک‌محور جشنواره رضوی کتابخانه شهید مهدوی به زمان فعالیت مدارس و حضور کتابداران در کلاس‌های درس، مربوط می‌شود. در این دوره توانستیم با برگزاری مسابقات نقاشی در مدارس جزیره، بیش از ۸۰ کودک را به این جشنواره جذب کنیم.

کتابدار کتابخانه شهید مهدوی درباره تأثیر جشنواره در افزایش مخاطب و آمار امانت کتاب گفت: جزیره خارک دارای محیطی کوچک با امکاناتی محدود است و این ویژگی بر نقش کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌های فرهنگی آن در جامعه می‌افزاید و جشنواره کتابخوانی رضوی نیز به‌ عنوان یک حرکت فرهنگی پرمخاطب، موجب جذب بیشتر مردم به کتابخانه‌ها و افزایش امانت کتاب می‌شود.

وی افزود: تعداد اعضای این کتابخانه در مقایسه با جمعیت خارک میزان قابل‌توجهی است، اما ویژگی‌های محیطی و جغرافیایی این منطقه و گرمای شدید هوا، شرایطی را به وجود می‌آورد که در فصل تابستان، جمعیت منطقه، کاهش ‌یافته و حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه کم‌تر می‌شود، با این حال با تبلیغات و برنامه‌های گسترده موفق به جذب تعداد زیادی از مخاطبان به این جشنواره فرهنگی شدیم.

وی درباره فعالیت‌های دیگر این کتابخانه با محوریت جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: چاپ بنر و پوستر و تکثیر دعای قنوت با محوریت اطلاع‌رسانی جشنواره رضوی در روز عید فطر، استفاده از سامانه پیام‌رسان جزیره خارک و اطلاع‌رسانی به ۴ هزار عضو این سامانه، اطلاع‌رسانی در سایت‌های خبری، تماس با ادارات و جلب مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌ها از دیگر فعالیت‌های این کتابخانه برای تبلیغ جشنواره رضوی است.

captcha