رونق اقتصادی در دو حوزه هنر و گردشگری
کد خبر: 3624188
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷

رونق اقتصادی در دو حوزه هنر و گردشگری

سيده محبوبه كاظمي دولابي، فعال حوزه هنر و گردشگری گفت: هنوز در گردشگری هنری که می‌تواند دستاوردهای زیادی در حوزه اشتغال‌‌زايي و ارزآوری داشته باشد، به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سيده محبوبه كاظمي دولابي، فعال فرهنگي و مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران و طراح و كارآفرين گردشگری هنری در کشور در پاسخ به این پرسش که «گردشگری هنری» چه تأثیری بر کارآفرینی و ارزآوری دارد، اظهار کرد: هدف از گردشگری هنری (Art Tourism) علاوه بر افزایش گردشگران و اقامت آنان، فعال کردن پتانسیل‌های اقتصادی عرصه هنر است تا از طریق معرفی و فروش آثار هنری و محصولات فرهنگی و هنری بتوان موجب کارآفرینی و اشتغالزايي،منجر به تقویت معاش هنرمندان شده و با ايجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادي هنر، باعث افزایش انگیزه آنان برای ادامه فعالیت نيز شد.
رونق اقتصادی در دو حوزه هنر و گردشگری
وی افزود: اگرچه گفته می‌شود «هنر نزد ایرانیان است و بس»، اما در زمینه «گردشگری هنری» و انجام سفرهای توریستی با رهیافت هنری، اقدامات درخور شأنی برای هنر ایران صورت نگرفته است.
مدیر مسؤول نگارخانه ترانه باران كه به صورت تخصصي در حوزه‌ي هنرهاي ايراني و اسلامي فعاليت مي‌كند، پیرامون فعالیتهای انجام شده درخصوص ترویج گردشگری هنری در کشور گفت: در سالهاي پیش، طرح گردشگري هنري به صورت يک طرح کارآفريني در مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شد که با توجه به چشم‌انداز 1404 ایران كه بايد از نظر گردشگری در اشتغال‌زايي و ارزآوري اقتصادي به جايگاه بالايی در منطقه برسد، با تشكيل كميته‌ي علمي و پژوهشي مورد حمايت و توجه قرار گرفت.
این فعال اقتصادی فرهنگي یکی از روش‌های موثر برای ارزآوری را ورود گردشگران خارجی به کشور دانست و گفت: زمان آن گذشته است که صرفا نفت بفروشیم و از پول آن ارتزاق کنیم، بلکه باید به فکر جایگزینی مثل حوزه گردشگری و هنر با توجه به ارزشهاي ايراني و اسلامي به جای نفت و گاز باشیم و از ايجاد رويدادهايي مانند حراج هاي هنري و نمايشگاهها و آرت فر ها كه مي‌توانند در ايجاد انگيزه سفر براي گردشگران هنري مؤثر باشد،نبايد غافل شد.
كاظمي دولابي در خصوص اقدامات انجام گرفته افزود: حراج باران در سال ٩٥ به عنوان اولين رويداد گردشگري هنري با محوريت هنرهاي ايراني و اسلامي خط و خوشنويسي، با وجود شرايط سخت اقتصادي و بدون حمايت ولي با نگاه به منافع ملي و عشق و علاقه به كار فرهنگي و رونق اقتصادي هنر اصيل خط و خوشنويسي كه از منابع غني هنري ايران محسوب مي‌شود، برگزار شد.
وی تصریح کرد: اگرچه نقش دستگاههای دولتی کشور مانند سازمان گردشگری و وزارتخانه‌های خارجه و ارشاد در امر گردشگری هنری چشمگیر است، با این حال نباید تمام بار را بر گرده آنان انداخت بلکه ايجاد يك تفكر سيستمي در نهادهاي ديگر دولتي كه اتفاقاً نقش بسيار مؤثر و بسزايي در رونق اين دو حوزه دارند نیز لازم و ضروری است.
وي افزود: بر اساس اصل ٤٤ قانون اساسي نقش بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی را نبايد ناديده گرفت. گالريها و فعالان اقتصاد هنر و گردشگري و حتی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ديگر بازيگران اصلي اين حوزه‌ها نقش كليدي در رونق گردشگري هنري دارند؛ چراکه نمایش و ارائه بخش قابل توجهی از آثار هنرمندان تجسمی بر عهده بخش خصوصی است كه البته این بخش برای تداوم فعالیت خود نیازمند حمایت و توجه بيش از پيش مادی و معنوی دولت می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: گردشگری و هنر به مثابه دو بال می‌توانند با كارآفريني، خلاقيت و نوآوري موتور قدرتمندی برای اقتصاد کشور باشند. با توجه به شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، که «اشتغال‌زایی» از مهمترین دغدغه‌های کشور است، گردشگری هنری را بايد مورد توجه قرار داده و با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم براي هنرهاي مختلف در مقاصد مختلف و در جهت رشد و توسعه ي اقتصادي مقاصد و صيانت از ميراث فرهنگي برنامه ريزي و اجراء كرد. گالری‌ها، تئاترها، سینماها و کنسرت‌ها که بخشي از اركان  اصلي «گردشگری هنری» هستند، را یاری داد و از منابع غني هنري كشور خصوصا صنايع دستي در طرح و برنامه‌ها استفاده كرد.
اين دانش آموخته ي مديريت عالي گردشگري درباره اهمیت توجه به گردشگری هنری گفت: گردشگری هنری نوعی دیپلماسی عمومی (Public Diplomacy) است که افکار عمومی ملتهای دیگر را با فرهنگ ملی کشورمان آشنا نموده و باعث بهبود چهره کشور در عرصه بین‌الملل می‌شود. یکی از ابزارهای دیپلماسی عمومی، «تبادلات فرهنگی» است که در آن برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی در زمینه مردم‌شناسی، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و نیز تعامل هنرمندان کشورها با یکدیگر باعث ایجاد درک و شناخت متقابل آنها می‌شود.
captcha