امام رضا(ع) بهترین غذاها را به خانه فقرا و مستضعفین می‌فرستاد
کد خبر: 3626609
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
یادداشت وارده/

امام رضا(ع) بهترین غذاها را به خانه فقرا و مستضعفین می‌فرستاد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام خادمیان در یادداشتی نوشت: در رأفت و سخاوت آن حضرت علیه‌السلام همین بس که هر گاه در کنار سفره‌ای حاضر می‌شد؛ ابتدا ظرفی بر می‌داشتند و بهترین قسم خوراکی‌های موجود در سفره را جدا می‌کرد به خانه فقرا و مستضعفین می‌فرستاد و از باقی مانده غذا خود تناول می کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به مناسبت ولادت امام رضا(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، چهره ماندگار تبلیغ و استاد حوزه و دانشگاه در همین رابطه یادداشتی را در اختیار خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گذاشتند که در ادامه می‌خوانید.



بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تهنیت
در تبیین سیره و سنت با جلالت و نورانیت حضرت قائم مقام الانبیاء، ثامن ضامن ؛علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الكرم و السلام و الثناء مطالب ذیل مسطور می گردد:
۱.در راز تَلَقُّب آن حضرت به رضا نکات فراوان مثبوت شده؛ اما در لطافت آن همین بس که "رضا " به حساب جمل ؛ هزار و یک می شود؛ که حاوی و تجلی هزار و یک اسم خدای سبحان است و لذا اهل توسل با تکرار این لقب رفع گرفتاری های بسیار نموده اند فتامل.
۲. بدن مبارک آن حضرت سلام الله علیه مانند جد مکرمش خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله بود و سایه نداشت.  
۳.ادب حقیقتی مهم است که امام علیه السلام دستور به آن داده اند لذا مامون ملعون شعبده بازی را استخدام نمود و به او دستور دادامام را سخره نماید.
شعبده باز صبر کرد وقتی سفره در مقابل حضرت پهن شده و امام قصد کرد نان بردارد؛ نان را حرکت داد و همگان خندیدند ؛ امام رضا علیه السلام به او فرمود مؤدب باش !!!
و دوباره قصد نان کردند که شعبده باز تکرار نمود و حضرت تذکر دادند مؤدب باش و برای بار سوم قصد نان فرمود و شعبده باز تکرار کرد و نان را حرکت داد و حضار خندیدند !
در این هنگام حضرت اشاره ای کردند ... و شعبده باز به درک واصل شد و بعد حضرت با غضب تمام رو به مامون نمودند ؛ آن ملعون ترسید و به التماس افتاد و امام علیه السلام از او منصرف شدند.
۴.در عظمت اخلاق امام هشتم علیه السلام مرقوم است: هرگز در کار دیگران دخالت و تجسس نمی کرد؛ هیچ گاه در حضور دیگران پای خود را دراز ننمود و هیچگاه تکیه ندادند.
۵. در رأفت و سخاوت آن حضرت علیه السلام همین بس که هر گاه در کنار سفره ای حاضر می شد ؛ ابتدا ظرفی برمی داشتند و بهترین قسم خوراکی‌های موجود در سفره را جدا می‌کرد به خانه فقراء و مستضعفین می‌فرستاد و از باقی مانده غذا خود تناول می کرد.
و این آیه را تلاوت می فرمودند:
"فَلاَ اِقْتَحَمَ اَلْعَقَبَةَ".
۶. آشپز حضرت علیه السلام یک زرتشتی بود و امام با او غذا میل می فرمود و همین نقل؛یکی از دلایلی است که برخی فقهاء مانند علامه محمد تقی جعفری رضوان الله تعالی به آن استناد کرده و به طهارت اهل کتاب (زرتشتی، یهودی، مسیحی و ...) فتوا داده اند .
۷. از عبادات ثابته حضرت اقامه هر روز نماز جعفر طیار و تلاوت زیاد قرآن بود و بعد از هر نماز به سجده رفته و حداقل ۱۰۰ مرتبه الشکر لله می گفتند و به شیعیان خود این سجده شکر بعد هر نماز را نیز سفارش فرموده اند.
۸.   هر گاه نامه ای می نوشتند در صدر آن بسم الله الرحمن الرحیم را مثبوت و در آن "ان شاء الله" را ثبت می فرمودند.
۹. وقتی از حضرت سوال شد : اوباش و بی شخصیت کیست ؟ فرمودند :
"مَن کانَ لَه شَیءٌ یُلهِیهِ عَن الله" هر کس که چیزی دارد که به سبب آن از یاد خدا غافل می گردد.
۱۰.ثواب زیارت آن حضرت بالاتر از حج بیت الله و سایر مشاهد شریفه حتی کربلا است: قال الجواد عليه السلام《 زیارةُ اَبي اَفضلُ ...اِنَّ اَبا عبدِالله يَزُوره كُلُّ النَّاس و أبِي لا يُزوره اِلاّ الخواص مِن الشِيعة》.
۱۱. حزن و مهر آن امام در قلوب شیعیان ابدی است تا آن جا که نشانه شیعه حقیقی حزن و مهر دائمی آن امام است:"السلام علی ... مَن کَسَرَ قُلوبَ شَیعَتِه بِغُربَتِه اِلی یَومِ القِیامَة"
۱۲.مشهد شریف آن حضرت محل عروج و معراج است یعنی زیارت امام رضا علیه السلام مانند نماز ؛ معراج مومن است و زائر حقیقی مثل نماز گزار حقیقی به معراج می رود《 صَارَت تُربَتِه مَهبِطَ الاَملاکِ و المِعراجِ》.
۱۳. به فرموده صاحب جواهر رضوان الله؛ هرکس حاجتی دارد اگر حدیث سلسلة الذهب امام رضا علیه السلام را بر ظرفی بنویسد و آب در آن بریزد و سپس ...تاثیر عجیب و سریع در حل مشکلات و رفع بیماری و ... دارد( دستور ساده ای دارد که در کانال بیان خواهد شد).
۱۴.از برخی متون فقهی استظهار می گردد مستحب است مومن حدیث سلسلةالذهب را بر روی کفن یا بر کاغذی نوشته و با خود دفن نماید وحدیث این است :قالَ الرضا: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ: لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَةُ نادانا: بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها
والله الموفق و هو المستعان
سید حسین خادمیان

captcha