رتبه اولی‌ها از رقابت‌های تنگاتنگ قرآنیان می‌گویند/ باز هم درخواست برپایی كارگاه‌های آموزشی مستمر
کد خبر: 3626936
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷

رتبه اولی‌ها از رقابت‌های تنگاتنگ قرآنیان می‌گویند/ باز هم درخواست برپایی كارگاه‌های آموزشی مستمر

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرحله استانی چهلمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس در شیراز برگزار شد. در این گزارش نگاهی به سخنان و درخواست‌های نفرات اول و برگزیدگان این دوره از مسابقات داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مرحله استانی چهلمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس طی روزهای 12 و 13 مردادماه به‌صورت همزمان در دو بخش بانوان و آقایان و با رقابت 670 نفر از نخبگان قرآنی این استان در شیراز برگزار شد.

در این گزارش پای سخنان نفرات اول و همچنین دوم و یا سوم رشته‌های مختلف این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان می‌نشینیم تا از دو روز رقابت تنگاتنگ خود و همچنین از انتظاراتشان از مسئولان سخن بگویند.

روند برگزاری مسابقات امسال عالی بود

سیدجواد هاشم‌زاده،‌ نفر اول قرائت تحقیق این دوره از مسابقات كه اكنون سال‌هاست بر كرسی نفر اولی این رشته در استان فارس تكیه زده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: روند برگزاری مسابقات در سال جاری بسیار عالی بود و من واقعاً از مسئولان و دست‌اندركاران برگزاری آن تشكر می‌كنم چرا كه این مسابقات از همه جهات كاملاً بی‌نقص بود.

وی با بیان اینكه بحمد الهی امسال اختتامیه بسیار منظم و خوب و زیبنده‌ای برای مسابقات استانی برگزار شد،‌ افزود: این مسئله انگیزه بیشتری به حافظان و قاریان جوان می‌دهد تا در سال آینده با شور و نشاط و آمادگی بیشتری در مسابقات حضور یابند.

هاشم‌زاده بر این نكته تأكید كرد كه مطمئناً اگر در سال آینده نیز چنین روندی در برگزاری مسابقات در پیش گرفته شود، شاهد ارتقای سطح كیفی متسابقان خواهیم بود چرا كه اداره امور قرآنی اوقاف تشكیل شده است.

باز هم تكرار برپایی كارگاه‌های آموزشی منظم‌تر و بیشتر در طول سال

قاری برتر استان فارس با بیان اینكه تقاضای ما از مسئولان قرآنی همان تقاضاهای قبلی است، گفت: برگزاری كارگاه‌ها و كلاس‌های آموزشی منظم‌تر و بیشتر در طول سال، موجب ایجاد انگیزه در میان قاریان می‌شود تا بتوانند گام‌های بزرگتری در این عرصه بردارند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات برخی از داوران مبنی بر اینكه قاریان و مرتلان فارس هیچ پیشرفتی در مسابقات امسال نداشته‌اند، گفت: این واقعاً بی انصافی است كه بگوییم امور قرآنی استان هیچ پیشرفتی نداشته است و اگر سطح متسابقان را با سه یا چهار سال پیش مقایسه كنیم هم به لحاظ كمی و هم كیفی ارتقا پیدا كرده است و تمام دوستان من نسبت به دو سه سال گذشته خیلی بهتر و مطلوب‌تر فعالیت می‌كنند.

اینگونه نبوده كه بچه‌های ما در عرصه قرائت هیچ پیشرفتی نداشته‌اند

هاشم‌زاده با تأكید بر اینكه اینگونه نبوده كه بچه‌های ما در عرصه قرائت هیچ پیشرفتی نداشته‌اند، گفت: من قبول دارم كه میانگین نمرات طوری بود كه نسبت به قبل شاید پس رفت هم داشتیم اما این به دلیل آن است كه هم انگیزه برای متسابقان كم است و زیاد انگیزه ندارند و هم اینكه تاكنون فضا آنطور كه نبوده كه متولیان امور قرآنی بخواهند بچه‌ها را راه بندازند و برای آن‌ها بستر مناسب فراهم كنند.

وی با ابراز امیدواری از اینكه در سال آینده قاریان جوان هم به صورت فردی انگیزه داشته باشند و هم بستر برای ارتقای آنان فراهم شود، گفت: خوش بینانه‌تر این است كه بگوییم میانگین نمرات نسبت به سال قبل بهتر نبوده است ولی در میان متسابقان افرادی بودند كه نسبت به سال قبل خیلی بهتر و مطلوب‌تر كار كرده‌اند.

ارتقای قاریان به وسیله این كارگاه‌های آموزشی در كوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد

این قاری برجسته استان فارس با اشاره به برگزاری كارگاه‌های آموزشی برای نخبگان قرآنی گفت: ارتقای قاریان به وسیله این كارگاه‌های آموزشی در كوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد و این مسئله حداقل یك سال و نیم یا دو سال طول می‌كشد تا بتوان به آن شرایط مدنظر اساتید رسید.

سطح مسابقات قرائت بانوان نسبت به سال گذشته افت داشت

زهرا حسین‌پور، نفر اول رشته قرائت تحقیق بخش بانوان این دوره از مسابقات نیز به خبرنگار ایكنا گفت: امسال در رشته قرائت تحقیق بانوان متسابقانه سطح مسابقات مثل هر سال نبود و پایین‌تر آمده بود زیرا چند نفر از قاریان برجسته و منتخبان سال‌های قبل مشكل داشتند و نتوانستند در این مسابقات شركت كنند.

وی، اما از روند برگزاری مسابقات در سال جاری ابراز رضایت كرد و گفت: امسال مسابقات بسیار خوب برگزار شده بود حتی برای آن اختتامیه در نظر گرفتند و همچنین اتاق داوران جدا بود و این تأثیر بسزایی در اجرای متسابقان داشت.

حسین‌پور همچنین به كارگاه‌های آموزشی ویژه منتخبین مرحله شهرستانی نیز اشاره كرد و گفت: این كارگاه آموزشی بسیار خوب بود اما خوب است كه مقداری منظم‌تر برگزار شود به عنوان مثال این كارگاه 4 ساعته با حضور قاریان و حافظان بود كه در آن نكات مدنظر برای هم قاریان و هم حافظان بیان می‌شد در صورتی كه خوب است كه زمان این كارگاه را برای هر كدام از رشته‌ها تقسیم‌بندی می‌كردند تا كسی معطل گروه دیگر نماند.

زمان كارگاه‌های آموزشی بیشتر شود

این قاری برجسته فارس تأكید كرد كه خوب است كارگاه‌های آموزشی كه برای نخبگان قرآنی برگزار می‌شود هم منظم‌تر بوده و هم زمان آن بیشتر شده و هم مستمر باشد.

زیبا زارع مؤیدی، نفر اول رشته حفظ كل این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با ایكنا نیز با یادآوری اینكه قریب 10 سال است كه در این مسابقات شركت می‌كند، گفت: امسال برای مرحله استانی كار خوبی كه انجام داده بودند این بود كه به تك تك شركت‌كنندگان تماس گرفته و از آنان جویا شده بودند كه آیا در مرحله استانی شركت می‌كنند یا خیر و بدین طریق مشخص می‌شد كه چه تعداد شركت‌كننده در بخش‌های مختلف حضور داشتند.

وی یادآور شد: در مرحله شهرستانی اینگونه نبود و چند روز را برای آزمون‌های مختلف اختصاص داده بودند و زمانی كه متسابقان حضور نمی‌یافتند، وقت داوران نیز تلف می‌شد كه این مسئله در مرحله استانی حذف شده بود اما در عین حال یك روز كامل را برای تمام رشته‌های حفظ در نظر گرفته بودند و گفته بودند كه تمام حافظان از 8 صبح در محل برگزاری مسابقات حضور داشته باشند در صورتی كه می‌شد از رشته‌های حفظ 5 و 10 جزء را صبح و حفظ 20 و كل را بعدازظهر آزمون گرفت تا وقت حافظان كل و 20 جزء از صبح اول وقت تلف نشود.

فاصله زمانی میان آزمون رشته‌های شفاهی با آزمون رشته‌های كتبی بیشتر شود

وی در بخش پایانی سخنان خود از مسئولان اوقاف درخواست كه فاصله زمانی میان آزمون رشته‌های شفاهی با آزمون رشته‌های كتبی را بیشتر كنند تا افراد بیشتری بتوانند در مسابقات كتبی شركت كنند.

محمدحسن توفیق‌زاده، نفر اول رشته اذان این مسابقات هم به خبرنگار ایكنا گفت: من قریب 8 سال است كه در این مسابقات شركت می‌كنم و مشاهده می‌كنم كه هر سال روند مسابقات بهتر می‌شود البته در برخی از رشته‌ها متسابقان كم كاری می‌كنند مثلاً در رشته قرائت و ترتیل ما رتبه كشوری نداریم اما در بخش حفظ بهتر كار كرده‌اند.

یك بخش كتبی به تمام رشته‌ها اضافه شود

وی پیشنهاد داد تا در همه رشته‌ها یك بخش كتبی اضافه شود تا متسابقان به تفسیر قرآن هم روی بیاورند چرا كه ملاك از مشاركت و برگزاری مسابقات قرآن،‌ پیاده كردن آموزه‌های قرآنی در زندگی است.

رضا توفیق‌‌زاده، نفر سوم رشته اذان این مسابقات هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا با یادآوری اینكه قریب 16 سال است كه در این مسابقات در رشته‌های مختلف شركت می‌كند، گفت:‌ مسابقات باید با شور و حال بیشتر و اطلاع رسانی گسترده‌تری برگزار شود و این انتظار از اداره اوقاف می‌رود كه محل برگزاری مسابقات نیز در جای بهتر باشد.

روند مسابقات قرآن اوقاف، صعودی است

وی، روند برگزاری مسابقات قرآن را نسبت به سال‌های گذشته،‌ روندی صعودی توصیف كرد و گفت: هر سال كه وارد این مسابقات می‌شوم مشاهده می‌كنم كه افراد بیشتری در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند.

اسماعیل خنفری، نفر دوم رشته حفظ 20 جزء قرآن از استان خوزستان شهرستان شادگان كه در مدرسه شبانه‌روزی حفظ یكساله قرآن حضرت شاهچراغ(ع) وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان، موفق به حفظ كل قرآن كریم شده است، نیز به خبرنگار ایكنا گفت: زمانی كه ثبت‌نام مسابقات اوقاف آغاز شده بود، من حافظ 20 جزء قرآن كریم بودم لذا در این رشته ثبت‌نام كردم.

سطح حافظان قرآن فارس بسیار خوب است

وی با یادآوری اینكه امسال نخستین سال حضورش در مسابقات قرآن اوقاف است، گفت:‌ سطح مسابقات بسیار عالی بود و استان فارس دارای حافظان بسیار خوبی است و علی‌رغم اینكه آنان عرب زبان هم نیستند، اما سطح آن‌ها راضی‌كننده است.

خنفری در پایان از مسئولان خواست تا تشویق‌های بیشتری برای نوجوانان و جوانانی كه در عرصه قرآنی گام می‌نهند، قرار دهند و از این طریق جامعه خود را بیمه كنند.

captcha