سرنوشت مسابقات کشوری قرآن و ضعف و قوت‌ها پس از چهار دهه
کد خبر: 3627122
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
موسوی‌بلده بیان کرد:

سرنوشت مسابقات کشوری قرآن و ضعف و قوت‌ها پس از چهار دهه

گروه مسابقات: یکی از اساتید پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران می‌تواند الگوی بسیاری از کشورها قرار گیرد، به بیان نقاط ضعف و قوت مسابقات قرآن در کشورمان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان طی گفت‌وگویی در مورد مسابقات قرآن در کشور، گفت: آن چیزی که در حیطه مسابقات در کشور رخ داده است، پیش از انقلاب نیز مسابقات مهم همین مسابقات اوقاف بوده است که با هدف مشخص شدن یک نفر از ایران برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی بوده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب نیز مسابقات قرآن وجود داشته است در مورد نحوه آشنایی خود با مسابقات قرآن، افزود: من تنها یک دوره به دستور مرحوم استاد «محمدتقی مروت» در مسابقات حضور یافتم و موفقیتی به دست نیاوردم، در آن مسابقات یک استاد مصری حضور یافته بود که بعد از تلاوتی که انجام دادم به من گفت استعداد خاصی دارم و مشخصات لحنی من را بیان کرد، فرصتی به من داد تا بیشتر از این استاد بیاموزم و همین من را بسیار دلگرم کرد.

موسوی‌بلده با اشاره به اینکه چندسالی است که مسابقات قرآن مالزی برگزار شده و  شرکت‌کنندگان ایرانی که حضور می‌یافتند به آن صورت قاری شناخته شده نبودند و مسابقه‌ای نبود که براساس آن افراد برگزیده اعزام شوند، اظهار کرد: تا اینکه سرانجام استاد مروت اعزام شد، اعزام ایشان چند سالی ادامه داشت و سرانجام رتبه ممتاز مسابقات را کسب کرد. خود استاد تأکید داشتند که همیشه گفته شود اولین ایرانی و اولین فرد شیعی حائز رتبه در مسابقات قرآن مالزی شده است. ایشان بدون اینکه استادی داشته باشند و خودآموز به خاطر علاقه شخصی به این سطح رسیده بودند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: بعد از اینکه استاد مروت از مالزی برگشتند، مسابقات برای انتخاب نفرات بعدی برگزار شد و هر سال در ماه مبارک رمضان مسابقات انتخابی برای مالزی برگزار می‌شد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد مسابقات قرآن در بعد از انقلاب نیز گفت: این مسابقات رو به گسترش و پیشرفت بوده و از لحاظ کمی و کیفی هر سال یک قدم به جلو برداشته شده است. در مجموع کارنامه مسابقات کشوری ما به نسبت کارنامه مسابقات کشوری در کشورهای دیگر با فاصله بسیار بالایی فوق‌العاده مثبت و قابل اعتنا است. این مسابقات برای بسیاری از کشورها می‌تواند الگو باشد، کما اینکه این کار هم صورت گرفته است.

این استاد علم قرائت قرآن کریم در ادامه صحبت‌های خود در مورد نقاط قوت و ضعف مسابقات قرآن در ایران، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من نقطه قوت ایران حتی قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب به خصوص آئین‌نامه و داوری این مسابقات است. آیین‌نامه مسابقات ایران، بسیار موشکافانه تدوین شده است. ابتدا تقریباً آیین‌نامه مسابقات مالزی کپی شد و براساس همان، آیین‌نامه‌ای نگارش یافت.

وی افزود: زمانی که مسابقات گسترش یافت، ‌آیین‌نامه ملی و داخلی شد و از آن زمان به بعد بود که آیین‌نامه مالزی را پشت سر گذاشت. دقتی که در تجوید صورت گرفته است زبانزد کشورهای دیگر است و حتی بعضاً قراء عرب، خود اقرار می‌کنند، تجویدی که ایرانی در مسابقات ارائه می‌دهد، دقیق‌تر از قراء عرب‌زبان است. من این موضوع را مدیون آیین‌نامه و سخت‌گیری‌هایی می‌دانم که در داوری مسابقات اعمال شده است.

موسوی‌بلده همچنین در مورد نقاط ضعف مسابقات، اظهار کرد: من نقطه ضعفی در اجرا و برنامه‌ریزی مسابقات نمی‌دانم، البته شاید نقطه ضعفی باشد که من به آن نرسیده باشم. ما خودمان برای مسابقات یک سری نقاط ضعف فراهم کرده‌ایم، ما همه سرنوشت قاریان قرآن را در مسابقات قرار داده‌ایم، یعنی اینکه هر سال یک نفر خوشبخت خواهد شد و رتبه اول را کسب می‌کند، این باعث شده مسابقات را در یک خطر قرار دهیم که خود مسابقه به سد خود تبدیل شده است و عملکردی بر ضد خود دارد. ما نباید کاری کنیم که مسابقات باعث وحشت قاریان قرآن شود. 

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه ما همه تخم مرغ‌های موفقیت را در سبد نفر اول مسابقات قرار داده‌ایم، گفت: به اعتقاد من نقطه ضعفی که برای مسابقات وجود دارد در خود مسابقات نیست، بلکه آنجاست که ما انجام داده‌ایم. کسی که در مسابقات ایران اول می‌شود تمام امکانات را دارا خواهد شد و تمام امتیازات به او تعلق می‌گیرد. نفر دوم به بعد نیز به کلی فراموش می‌شوند. 

موسوی‌بلده با اشاره به اینکه ممکن است عده‌ای بگویند با دید بدبینانه به مسابقات نگریسته می‌شود، گفت: البته تحولاتی در این مسابقات صورت گرفته است، اما هنوز هم که هنوز است این خطر وجود دارد و شرکت‌کنندگان از مسابقات وحشت دارند.

یادآور می‌شود این گفت‌وگو شب گذشته 14 مردادماه در ویژه برنامه مسابقات سراسری قرآن برنامه رصد شبکه قرآن و معارف سیما صورت گرفته است.

captcha