منزلت فرهنگی و سیاسی کشور در گرو سواد رسانه‌ای است/ راه‌اندازی 2 پودمان
کد خبر: 3630296
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
فخاری:

منزلت فرهنگی و سیاسی کشور در گرو سواد رسانه‌ای است/ راه‌اندازی 2 پودمان

‌‌گروه جامعه: رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه منزلت فرهنگی و سیاسی کشور در گرو سواد رسانه‌ای است از راه‌اندازی دو پودمان سواد رسانه‌ای در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری نخستین دوره سواد رسانه‌ای امروز دوشنبه، 23 مرداد‌ماه، با حضور محمدصادق افراسیابی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای کشور و سید‌ مرتضی موسویان رئیس فناوری اطلاعات و فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر فخاری، رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی و بهزاد تیمورپور رئیس فرهنگسرای رسانه، محل این  فرهنگسرا برگزار شد.

‌رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای در کشور، اظهار کرد: امروز در ۱۱۰۰ مرکز جامع علمی کاربردی حدود ۴ هزار و ۷۰۰ دانشجو فعال رسانه‌ای مشغول به تحصیل هستند که این تعداد دانشجو ظرفیت بی‌نظیری برای جاری و ساری ساختن سواد رسانه‌ای به عنوان یک دغدغه در کشور است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید مسئله سواد رسانه‌ای که مد نظر رهبر معظم انقلاب هستند را تبیین کنیم، افزود: از این رو دو پودمان تحت عنوان پودمان تربیت مدرس سواد رسانه‌ای، برای مدرسین و معلمین و پودمان مهارت سواد رسانه‌ای را برای عموم علاقه‌مندان و دانشجویان مرتبط با این رشته ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این دوره‌ها ۱۱۰ ساعته هستند که فرد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی می‌تواند مدرک کاردانی یا کارشناسی را اخذ کنند. در حال حاضر دو پودمان تکمیل شده و دو پودمان مکمل دیگر نیز در حال طراحی است.

فخاری تصریح کرد: ما به عنوان دانشگاه گفتمان‌ انقلاب اسلامی وظیفه داریم سواد رسانه‌ای را به صورت علمی در جامعه بالا ببریم، از این رو برای ارتقای سواد رسانه‌ای خود را مکلف به ایجاد رشته‌هایی در این حوزه کردیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه منزلت فرهنگی و سیاسی کشور در گرو سواد رسانه‌ای است، گفت: اگر این موضوع در کشور وجود داشت، شاهد سلفی‌های تاسف‌بار در مجلس از سوی نمایندگان نبودیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند امروز شیطان از ابزارهای مدرن‌تری برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کند و فضای مدرن‌تری‌ را هم ایجاد کرده است، لذا ما به‌عنوان دانشگاه جامع‌ علمی‌ کاربردی بر خود لازم دانستیم که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اقداماتی را در این حوزه انجام دهیم.

فخاری در خصوص هزینه تحصیل در این پودمان‌ها اظهار کرد: هزینه دوره‌ها ۶۰۰ هزار تومان است اما برای اصحاب رسانه ۲۰ درصد و برای اعضای انجمن سواد رسانه‌ای ۲۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است و هر کدام از این پودمان‌ها مشتمل بر ۸ درس است.

‌ مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ سواد رسانه‌ای، سوادی است که به ما اجازه می دهد تا خط‌های چاپ نشده در کتاب را بخوانیم، مطالب میان خط‌های روزنامه که وجود ندارد را درک کنیم و بتوانیم ذهن خلاق یک کارگردان سازنده فیلم را در مورد فیلمی که ساخته درک کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: تعاریف زیادی برای سواد رسانه‌ای وجود دارد، اما زمانی که سواد رسانه‌ای را به فضای مجازی تعمیم می‌دهیم، باید تعریف دیگری را ارائه کنیم. این تعریف مبتنی بر این است که بدانیم چگونه در فضای دوم و مجازی باید زندگی کرد؛ در واقع با توجه به ذات متفاوت فضای مجازی نسبت به فضای اول، به هیچ وجه نمی‌توان از آداب و قوانین فضای اول در فضای دوم استفاده کرد.

وی ادامه داد: امروز در فضای مجازی با یک عقب ماندگی ناشی از نبود قوانین و مقررات مواجه هستیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا با شناسایی هویت افراد و هویت اشیا محتوا و سرویس به مدیریت فضای مجازی کمک کنیم. در غیر این صورت مطلقا نمی‌توانیم بر این فضا کنترل داشته باشیم.

‌موسویان تصریح کرد: در خصوص سواد رسانه‌ای و فضای مجازی دو مسئله کلی در کشور وجود دارد که از آن غافل هستیم. اولین مسئله هویت افراد و  دوم هویت اشیا و محتوای موجود در این فضا است. اگر این دو در این فضا شناس باشند می‌توانیم در فضای مجازی مدیریت کنیم و در غیر این صورت به هیچ وجه نمی‌توانیم این کار را پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به جرائم فضای مجازی اظهار کرد: بر اساس اعلام پلیس فتا آمار جرائم در کل فضای مجازی نسبت به جرائم دیگر حدود 85 درصد است که 43 درصد از این تخلفات مربوط به تلگرام و 22 درصد مربوط به اینستاگرام و بقیه مربوط به سایر اپلیکیشن‌ها است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تاکید کرد: اگر بتوانیم این تخلفات را در تلگرام ساماندهی کنیم بسیاری از این آسیب‌ها و مشکلات را حل خواهیم کرد. در تمام کشورهای توسعه یافته هویت تمام افراد لاگین شده در فضای مجازی مشخص است اگر این مقوله در ایران رخ دهد شاید مسئله شبکه ملی اطلاعات هم حل خواهد شد.

موسویان با بیان اینکه امروزه برای اخذ مجوز جهت انجام تبلیغات حدود دو سال زمان لازم است، اما در تلگرام با این سبک وسیعی از دنبال کننده مجوزی برای تبلیغ وجود ندارد، تصریح کرد: این مسئله نشان دهنده خلاء قانونی در فضای مجازی است. در این شرایط برخی چاره کار را در بستن تلگرام می‌دانند اما باید گفت که تکنولوژی به هیچ عنوان قابل توقف و انسداد نیست. 

وی با تاکید بر اینکه باید در مورد فضای مجازی قوانین  فعلی را کاملا کنار بگذاریم، تصریح کرد: چرا که این قوانین نمی‌توانند چاره کار باشند. از این رو زیرساخت شناسه الکترونیکی ثبت محتوای ملی دیجیتال (شامد) در وزارت ارشاد راه‌اندازی شده است و برخلاف مجوزهای دیگر ظرف مدت سه دقیقه به صورت غیر حضوری قابل ثبت و دسترسی برای کاربران است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال بیان کرد: وظایف این شناسه ارتقای سواد فضای مجازی، یکسانی کد و به رسمیت شناختن مالکیت مادی و معنوی کاربر است. 
«شامد» قالب، محتوا، نوع، محتوا، مرکز ثبت اثر، تولید کنند و ناشر را تحت نظارت خود دارد و هر کانال یا اپلیکشنی که شامد را دریافت کند در پروفایل خود یک لوگوی طلایی قرار خواهد داد.

موسویان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه گفت: در شهریورماه به مسئله فرهنگ‌سازی خواهیم پرداخت تا مردم با این علائم آشنا شوند و یک فضای مجازی سالم ایمن و مفید داشته باشیم. این فضا به صورت حرفه‌ای رصد می‌شود و پس از ارائه شامد این فضا از سوی فرهنگ یاران، هوش مصنوعی و افراد متخصص این حوزه تحت نظارت قرار می‌گیرد.

وجود 10 میلیون سیمکارت تقلبی در کشور
وی در ادامه از وجود 10 میلیون سیم کارت تقلبی در کشور خبر داد و گفت: به دلیل اینکه در فضای مجازی واسطه‌ای وجود ندارد از این رو باید برای هر فرد درکی وجود داشته باشد که به دام نیافتد. بحث ما کنترل فضای مجازی است چرا که این فضا در آینده تنها زیست بوم ما انسان‌ها خواهد بود.

در ادامه این نشست محمد صادق افراسیابی، مدیر مرکز سواد رسانه‌ای ایران، با بیان اینکه این مرکز چتر خود را برای حمایت دانشگا‌ه‌ها، دانشجویان و مراکز آموزشی و هرجایی که در این حوزه فعالیت می‌کند، باز کرده‌ است، گفت: این کار برای اولین بار در کشور در حال رخ دادن است و این اولین بار است که یک مرکز اعتبار علمی به این حوزه داده است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این اتفاقات تلاش می‌کنیم بتونیم در این حوزه تولید علم داشته باشیم و این تولیدات را بر اساس محتوای اسلامی‌-ایرانی ایجاد کنیم تا در نهایت به سند اسلامی‌-ایرانی سواد رسانه‌ای در کشور دست پیدا کنیم.

در نهایت بهزاد تیمورپور، رئیس فرهنگسرای رسانه با تاکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای در کشور، گفت: موضوع سواد رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعات روز جامعه برای تک تک افراد است. این موضوع باید در دانش سواد خانواده‌ها به حدی پیگیری شود و به روز شود که بتوانند در شرایط لازم از آن استفاده کنند.

تیمورپور تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات امروز جامعه با سواد رسانه‌ای از بین می‌رود و پرداختن به این موضوع بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه را می‌تواند مرتفع کرده و به سمت صحیح هدایت کند.
captcha