آیا حقوق شهروندی با مذاهب در تناقض است
کد خبر: 3631238
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
سلیمی پاسخ داد:

آیا حقوق شهروندی با مذاهب در تناقض است

گروه جامعه: رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه آیا حقوق شهروندی و مذاهب در تناقض است؟، افزود: برخی این مفاهیم را با زیست مذهبی در تناقض می‌دانند. علت ایجاد این تفکر برآمده از تفکرات قرون وسطایی است. متأسفانه این تفکر سبب شده است تا چالشی میان مذاهب و مدافعان حقوق شهروندی ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی پیش از ظهر امروز با حضور بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران، کاراندیش، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان در سالن همایش ساختمان آرشیو ملی افتتاح شد.

سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی، با طرح پرسش‌هایی در حوزه حقوق شهروندی اظهار کرد: پرسش اول این است که آیا حقوق شهروندی با جهان مدرن در هم آمیخته شده است و حاصل مدرنیته است؟ بر خلاف باور کلی معتقدم که حقوق شهروندی و حقوق بشر عصاره مدرنیته نیست. این حقوق برآمده و مبتنی اصالت انسانی است. قطعا در دوران مدرن بیشتر به مفهوم حقوق شهروندی پرداخته شده است، اما نگاهی به تاریخ نشانگر این است که در ادوار مختلف تاریخ و به خصوص در دین اسلام به این مفاهیم توجه بسیاری شده است.

 آیا حقوق شهروندی و مذاهب در تناقض است؟
وی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه آیا حقوق شهروندی و مذاهب در تناقض است؟، افزود: برخی این مفاهیم را با زیست مذهبی در تناقض می‌دانند. علت ایجاد این تفکر برآمده از تفکرات قرون وسطایی است. متأسفانه این تفکر سبب شده است تا چالشی میان مذاهب و مدافعان حقوق شهروندی ایجاد شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پرسش سوم این است که آیا حقوق شهروندی مبتنی بر قوانین است و یا خیر؟ قطعا حقوق شهروندی اعم از قوانین است، بلکه این حقوق در زیست بشر و مسئولان دست‌اندرکار در این عرصه کاری می‌کند که مفاهیم حقوق شهروندی در تمام وجوه زندگی بشر در قامت یک فرهنگ ظهور کند. 

سلیمی اظهار کرد: تفکر ما این است که دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی قطعا ظرفیتی دارد که مسئولیت دائمی رصد حقوق شهروندی را در یک طرح پژوهشی جاری بر عهده بگیرد. در این راه نیز دانشجویان و اساتید دانشگاه علامه طباطبایی می‌توانند در کنار دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی باشد.

در ادامه کشاورز، دبیر کنگره حقوق شهروندی با اشاره به محوریت دوره‌ها گفت: دوره کنونی به ابتکار دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی منعقد شده است. اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی به صورت کشوری و با هدف گفتمان‌سازی علمی، فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده است. 

وی افزود: مربیان حقوق شهروندی علاوه بر آگاهی از مواد قانونی مرتبط با حوزه حقوق شهروندی، باید با زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی کشور آشنا شوند تا بتوانند قوانین را در جامعه اعمال و اجرا کنند.

 اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی با حضور 150 پژوهشگر
دبیر کنگره حقوق شهروندی تصریح کرد: قطعا ضرورت دارد مربیان این دوره به زیر ساخت‌های فرهنگی و مذهبی در امور آموزشی توجه کنند. همچنین اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی با حضور 150 پژوهشگر در مقاطع ارشد و دکتری با همت دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی در حال اجراست.

وی افزود: در این دوره 30 دانشجوی دکتری و حقوق، 90 فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و 30 پژوهشگر ارشد و دکتری از سایر رشته‌های مرتبط با حقوق شهروندی همچون جامعه‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و برنامه‌ریزی شهری حضور دارند که این موضوع را می‌توان وجه تمایز این دوره دانست.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه عباسی، معاون حقوق بشر و پیگیری‌های شهروندی وزارت دادگستری اظهار کرد: قرآن کریم نه تنها حقوق ذاتی بشر را به رسمیت شناخته بلکه حقوق اکتسابی را نیز مورد توجه قرار داده که در ادبیات حقوقی غربی آن را مشاهده نمی‌کنیم. فرهنگ و تمدن اسلام و ایران الهام گرفته از ادبیات حقوق بشری و شهروندی است و ریشه آن را در این اصل شاهد هستیم که خداوند از حقوق خود می‌گذرد، اما از حقوق دیگران که همان حق‌الناس است، نمی‌گذرد.

وی افزود: حقوق شهروندی یک حرکت دو سویه است که هم دولتمردان و مجریان باید زمینه‌های اجرای آن را فراهم کنند و هم خواست اجرای این حقوق باید از سوی مردم صورت گیرد.

نقش مهم فرهنگ و مؤلفه‌های فرهنگی در حقوق شهروندی را جدی بگیریم 
در ادامه حیدری، مدیر دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نقش مهم فرهنگ و مؤلفه‌های فرهنگی در حقوق شهروندی باید جدی بگیریم چراکه شهروند فرهنگی در کنار حقوق مشارکت از حق متفاوت بودن نیز برخوردار است. تربیت شهروندان فعال و مسئول در کنار حمایت مسولان دولتی ضرورت دارد.

گزارش ایکنا حاکی است که سیدمحمد هاشمی، دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی اظهار کرد: حقوق بشر سه جلوه هنجاری ساختاری و رفتاری دارد. توجه زیادی به جنبه هنجاری آن شده است و از این جهت حقوق بشر درک کردنی است. در قرآن نیز به بحث حرکت فکر و اندیشه تأکید شده است. در جنبه ساختاری اما مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود. 

دبیرعلمی اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی تصریح کرد: در بحث رفتاری نیز مشکلاتی همچون وجود زور بیشتر که به تسلط بیشتر منجر می‌شود، باید برطرف شود. این زور می‌تواند زور مادی، فیزیکی یا فرهنگی باشد. در قرآن در کنار کرامت ذاتی از کرامت اکتسابی هم سخن گفته شده است. بجای پرداختن به ظواهر دینی به شکل افهامی و تفهیمی باید به موضوع حقوق بشر در متون دینی پرداخت.
captcha