مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اما و اگرهای تجمیع آزمون حفظ قرآن
کد خبر: 3632993
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اما و اگرهای تجمیع آزمون حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: امروز نیز همچنان شاهد پوشش گسترده خبرهایی با موضوع مساجد در خبرگزاری‌های مختلف بودیم، ‌ضمن اینکه برخی رسانه‌ها نیز تلاش کرده بودند تا هر کدام به روش خود، مناسبت شهادت امام جواد(ع) را یادآوری کنند در کنار آن پرداختن به موضوع مهم هم‌افزایی در امور قرآنی نیز مشهود بود.

ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز دوشنبه 30 مردادماه خبرهای حوزه معارف رسانه‌های مختلف کشورمان بر دو مناسبت شهادت امام جواد(ع) و روز جهانی مساجد تمرکز یافته بود و هر کدام از رسانه‌ها تلاش خود را به کار بسته بودند تا به روش خود این دو مناسبت را به مخاطبان یادآوری کرده باشند، در این بین باشگاه خبرنگاران اندکی متفاوت‌تر از دیگر رسانه‌ها این دو مناسبت را مورد انعکاس قرار داده است.
شبستان 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری شبستان در این روز و تا ساعت 14 تنها یک گفت‌وگوی کوتاه را بر روی خروجی خود قرار داده است. گفت‌وگویی در قالب خط خبری پیگیری مطالبات جامعه قرآنی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این بار با مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت صورت گرفته شده است.
حسن محمدی در این گفت‌وگو یکی از بایسته‌هایی که وزیر ارشاد در حوزه قرآن با آن روبرو خواهد بود ارتقاء شاخص‌ها عنوان کرده و گفته است؛‌ «به نظر بنده فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی از طریق توجه به ظرفیت‌های مردمی کارآمد و روزآمد خواهد شد». وی در ادامه از وزیر جدید خواسته است تا در راستای واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش‌های مردمی گام بردارد.
صفحه اخلاق و معارف اسلامی این خبرگزاری با مطلب «محل دفن امام جواد(ع) کجاست؟» به استقبال شهادت این امام همام رفته است و در ادامه نیز دو پیش خبر از برگزاری دو همایش را منتشر کرده است. برگزاری هشتمین همایش هیئت‌های برگزیده کشور و همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) در کربلا دو عنوان خبری این صفحه است. 
صفحه حج و عتبات نیز پنج خبر منتشر کرده است که چهار خبر مربوط به حج و یک خبر در مورد اربعین است. استفاده از۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در مکه، استقبال از زائران ایرانی در ۹۳ هتل مکه مکرمه، تمرکز حجاج ایرانی بر وحدت راه بروز دشمنی وهابیت را سد می‌کند، آخرين گروه از زايران ايرانی مدينه قبل امشب وارد شهر پيامبر می‌‌شوند و موکب‌های سازمان اوقاف در ایام اربعین حسینی جانمایی شد، پنج عنوان خبر این صفحه در روز 30 مردادماه است.
صفحه وقف و امامزادگان با انتشار خبری در مورد برگزاری آیین بزرگداشت شهادت امام جواد(ع) در امامزاده موسی مبرقع(ع) این صفحه را به روز کرده است. صفحه‌های حوزه‌های علمیه، نماز و سایر حوزه‌ها نیز تا لحظه تنظیم این گزارش تلاشی برای به روز کردن خود انجام نداده‌اند تا به این ترتیب سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان 10  خبر را بر پیشخوان خود داشته باشد.
در بین 10 خبر منتشر شده این خبرگزاری هفت خبر دریافتی، دو گفت‌وگوی کوتاه و یک یادداشت به چشم می‌خورد. 
تسنیم 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم 9 خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است. اصلی‌ترین خبر این صفحه مربوط به برگزاری نشست تخصصی «مسجد تراز اسلام» است که با حضور مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسئول دفتر مطالعات کاربردی هنر حوزه هنری یکی از استادیاران معماری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده است.
خبرنگاران صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تلاش کرده‌اند تا در این نشست موضوعاتی کلی همچون «راهکار افزایش کارکرد مساجد»، «راهکار کیفیت‌بخشی به محیط مساجد با استفاده از هنرهای تجسمی»، «چالش‌های فعلی معماری مساجد و ارتقای کیفیت معماری مساجد» را به بحث و چالش بکشانند.
مهم‌ترین بحث مطرح شده در این نشست را بهمن ادیب‌زاده، استاد معماری دانشگاه شهید بهشتی، آنجا که تداخل مساجد با امامزاده‌ها را یکی از عوامل رکود مساجد عنوان کرده است،‌ مطرح کرده و گفته است؛‌«در دهه 70 فرهنگسراها رقیب مساجد شدند و در حال حاضر در دهه 80 امامزاده‎ها رقیب مساجد شدند. به صورت مصداقی عرض کنم، امامزاده صالح(ع) توسعه پیدا می‌کند، اما مسجد جامع آنجا کوچک‎تر می‌شود. اینجاست که می‌فهمیم به مساجد دارد پشت می‌شود. مسجد دوران انقلاب، مسجد جامع انقلابی ما، مسجد جامع همت بود که آیت‎الله طالقانی در آنجا نماز خواندند، اما اکنون می‌بینیم مقابل آن بلوک بتنی قرار دادند».
این تنها خبر منتشر شده تسنیم در مورد مساجد در این روز نبوده است، خبرنگاران صفحه قرآن و عترت تسنیم، همچنین گفت‌وگویی با رئیس رسیدگی به امور مساجد شهرری نیز داشته‌اند که حجت‌الاسلام مهدی اصلانی در آن؛ ارتقاء کارکرد مساجد را در گرو نگاه تمدنی به مسجد عنوان کرده است. 
خبر مهم‌ دیگری که عبارت «اختصاصی» - عبارت نایاب در صفحات معارفی رسانه‌ها - بر بالای آن حک شده خبر مربوط به تجمیع آزمون حفظ قرآن اوقاف، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است که در قالب یک خبر کوتاه منتشر شده است. و در ادامه و برای تکمیل این خبر گفت‌وگویی با مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد انجام داده است.
مرتضی خدمتکار در این گفت‌وگو از آمادگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای این هم‌افزایی سخن گفته و افزوده است؛‌ «تجمیع آزمون طرح حفظ قرآن کریم گام مثبتی در تحقق مطالبات رهبر انقلاب و ایجاد هم‌افزایی و انسجام در برنامه‌های قرآنی است». خدمتکار البته در ادامه گفت‌وگوی خود علت تأخیر در اعلام فراخوان شانزدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن وزارت ارشاد را نیز همین موضوع عنوان کرده است.
علاوه بر این خبرها شاهد انتشار مطالبی دیگری همچون اعلام برندگان مسابقه شعرخوانی نماز، خبری در مورد دوره «اقراء»، کارگاه آموزشی «منبر غدیر»، اعلام زمان برگزاری آزمون نظری ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن و برگزاری سومین سوگواره سراسری نوحه‌های عاشورایی در این صفحه از خبرگزاری تسنیم تا زمان تنظیم این گزارش بوده‌ایم.
فارس 
فارس با انتشار دو فایل صوتی، یک خبر دریافتی، بازنشر صحبت‌های محسن قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن و دو گفت‌وگوی کوتاه خبری صفحه فعالیت‌های قرآنی خود را در روز 30 مردادماه به روز کرده است.
این صفحه امروز نیز همچون روزهای گذشته خبرهای خود را با انتشار فایل صوتی تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار به روز کرده و در ادامه آن خبری از برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در 12 استان کشور منتشر کرده است.
انتشار برخی از صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در برنامه درس‌هایی از قرآن، یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در این صفحه خبرگزاری فارس است. خبری که با عنوان «ماجرای سفرهای پیامبران اولوالعزم / چرا حضرت محمد(ص) به معراج رفت» منتشر شده است.
فارس نیز همچون خبرگزاری تسنیم یکی از خبرهای خود را به اعلام زمان برگزاری آزمون طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم اختصاص داده است. خبر برگزاری صد و پنجمین کرسی تلاوت نفحات‌القرآن به همراه تلاوت‌های صورت گرفته در این کرسی یکی دیگر از عناوین خبری این خبرگزاری است. همچنین آخرین خبری که در صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس منتشر شده است خبری در مورد مرکز رسیدگی به امور مساجد است که در آن از توزیع 130 هزار جلد قرآن در مساجد استان تهران خبر داده شده است.
ایسنا 
خبرگزاری دانشجویان ایران با انتشار یک گزارش تصویری از مساجد کشورمان در صفحه دین و اندیشه به استقبال روز جهانی مساجد رفته است. گزارشی که بیشتر به نظر می‌رسد جای آن در سرویس عکس باشد تا صفحه دین و اندیشه اما جلوه خاصی را به این صفحه بخشیده است.
صفحه دین و اندیشه ایسنا علاوه بر گزارش تصویری مساجد ایران، چهار خبر دیگر را مخابره کرده است. از این تعداد دو خبر از  نهمین گفت‌وگوی دینی مرکز ادیان و تمدن‌ها با موضوع «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» است که با حضور علما و اندیشمندانی از جهان اسلام و مسیحیت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شده است. این دو خبر مخابره شده مربوط به مشروح صحبت‌های ابوذر ابراهیمی ترکمان،‌ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها بوده است.
همچنین یکی دیگر از خبرهای این صفحه مربوط به پنجمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی است که در قم برگزار شده است. خبر دیگر این صفحه که به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری است، به پاسخ معظم‌له به چند استفتاء پرداخته که در آن به حکم بازی ورق به قصد غیر قمار نیز اشاره شده است. 
مهر 
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت 14) تنها یک خبر دریافتی بر روی خروجی خود قرار داده است. خبری که به دیدار مدیر رادیو قرآن با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از مراجع تقلید عظام اختصاص داشته است.
در این خبر که در آن هیچ اشاره به زمان این دیدار نشده و تنها به صورت گرفتن آن در مشهد مقدس اشاره شده است، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خط و مشی مطلوب رادیو قرآن را تبیین کرده‌ و فرموده‌اند؛ «بارها عرض کردیم قرآن چند مرحله دارد. اول تلاوت، دوم مفاهیم، سوم عمل و چهارم انتشار آن برای دیگران. باید همه مخاطبان مقید به این مراحل چهار گانه باشند. هم بهتر بخوانند، هم بهتر بفهمند، هم بهتر عمل کنند و هم بهتر در نشر آن بکوشند».
ایرنا 
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران امروز شش خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است. این صفحه با تشریح جزئیات طرحی که در آن مساجد به عنوان مراکز احسان و نیکوکاری در نظر گرفته می‌شوند، به مناسبت روز جهانی مساجد پرداخته است.
ایرنا بر خلاف ایسنا که دو خبر نسبتاً جامع از نهمین دوره گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با شورای جهانی کلیساها منتشر کرده بود، تنها به مخابره یک خبر کوتاه از این نشست پرداخته و گوشه‌های از صحبت‌های مطرح شده توسط حجت الاسلام محمد مهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها را انعکاس داده است.
خبری از برگزاری نخستین جلسه هم اندیشی استادان و هنرمندان زیورآلات اسلامی و ایرانی، برنامه تعطیلی خانه نمایش به مناسبت ایام شهادت امام جواد(ع)، آغاز به کار پنجمین دوره بین‌المللی شیعه شناسی در قم و انعکاس صحبت‌های آیت‌الله اعرافی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان البرز از دیگر عناوین خبری این صفحه در روز 30 مردادماه بوده است. 
نکته قابل توجه در مورد خبرهای صفحه معارف ایرنا عدم انتشار حتی یک خبر قرآنی در این صفحه است.
میزان 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز امروز به دو مناسبت پیش رو که شهادت امام جواد(ع) و روز جهانی مساجد است پرداخته و این دو مناسبت را با انتشار دو خبر به مخاطبان یادآوری کرده است.
صفحه دین و اندیشه میزان در گفت‌وگویی با یک کارشناس علوم قرآنی به فضائل زیارت امام جواد(ع) پرداخته و در ادامه نیز طی گفت‌وگویی با یک کارشناس مذهبی به دلایل دوری جوانان از مساجد پرداخته است. 
سلمان محمدی، در گفت‌وگوی خود با میزان در مورد برخی دلایل دوری جوانان از مساجد گفته است؛‌«متاسفانه در برخی موارد دیده می‌شود برخی از افرادی که برای به جای آوردن نماز و انجام دادن اعمال دینی و عبادی در مسجد حضور پیدا کرده‌اند، به صورت خواسته یا ناخواسته برخی از جوانانی را که تازه قدم در این مکان مقدس گذاشته‌اند، می‌رنجانند و با این رفتار باعث ایجاد نوعی حس زدگی و دوری آن‌ها نسبت به مساجد و مومنانی که در مساجد حضور پیدا می‌کنند، می‌شوند و شاید یکی از دلایلی که مساجد نسبت به صدر اسلام تا اندازه‌ای از به جای آوردن رسالت اصلی خود دور شده اند نیز همین موضوع باشد».
باشگاه خبرنگاران جوان 
باشگاه خبرنگاران طی امروز 30 مردادماه چهار خبر را بر روی خروجی خود قرار داده که انتشار زندگینامه یکی دیگر از شهدای والامقام کشورمان و نیز بیان یک حدیث دو خبر از تعداد خبرهای این صفحه است. باشگاه خبرنگاران امروز زندگینامه شهید «محمد بالاگر» را منتشر کرده و در بخش حدیث نیز به انتشار حدیثی از امام محمدباقر(ع) در مورد جایگاه ترس از خداوند پرداخته است.
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان مناسبت شهادت امام جواد(ع) را متفاوت‌تر از دیگر خبرگزاری‌ها مورد اشاره قرار داده و با انتشار 16 فایل صوتی مداحی از شش مداح کشورمان تلاشی در خور و قابل استفاده‌تر برای این مناسبت مذهبی و یادآوری آن به مخاطبان خود داشته است.
همچنین خبری از آماده‌سازی موکب‌های سازمان اوقاف و امور در ایام اربعین حسینی یکی دیگر از عناوین خبری این خبرگزاری است.
آریا 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا دو روزی می‌شود که به روز نشده و آخرین خبر منتشر شده در آن به روز 28 مردادماه مربوط می‌شود که به بحث شهدای مدافع حرم پرداخته است.
captcha