گزارش ایكنا از تكریم روز جهانی مسجد در زیباترین مسجد فارس
کد خبر: 3633063
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳

گزارش ایكنا از تكریم روز جهانی مسجد در زیباترین مسجد فارس

گروه اجتماعی: مراسم گرامیداشت روز جهانی مسجد، در قالب همایش «نقش مسجد در رونق گردشگری مذهبی سومین حرم اهل بیت(ع)» در مسجد نصیرالملك شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در آستانه فرا رسیدن روز جهانی مسجد، مراسمی با عنوان«نقش مسجد در رونق گردشگری مذهبی سومین حرم اهل بیت(ع)» امروز، 30 مردادماه در مسجد نصیرالملك شیراز به عنوان زیباترین مسجد فارس برگزار شد.

در این همایش همچنین واحد گردشگری، مذهبی و بین‌المللی برای ارائه خدمات به گردشگران خارجی مسجد موقوفه نصیرالملك نیز به‌صورت رسمی آغاز به كار كرد.

نخستین سخنران این همایش حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس بود كه در آن از راه‌اندازی دفاتر راهنمای گردشگران خارجی در تمام بقاع متبركه و اماكن زیارتی و مذهبی استان فارس خبر داد و گفت: نخستین دفتر راهنمای گردشگران خارجی در حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) شیراز راه‌اندازی شد و امروز دومین آن در این مسجد افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینكه راهنمایان گردشگری مسلط به زبان‌های مختلف در این دفاتر مشغول به كار می‌شوند، ابراز امیدواری كرد كه در آینده نزدیك شاهد فعالیت و جذب گسترده گردشگران خارجی به اماكن مذهبی و زیارتی فارس باشیم.

شاپور رستمی، معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس فارس نیز سخنران دیگر این مراسم بود كه در گام نخست سخنان خود ایثار و فداكاری شهدای مدافع حرم را در بحث تأمین امنیت كشور ستود و رونق صنعت گردشگری كشور را نیز مرهون این ایثارگری‌ها دانست.

وی با بیان اینكه استان فارس، تنها استانداری است كه معاونت گردشگری و زیارتی در استانداری آن در حال فعالیت است، گفت: این مسئله نیز به دلیل اهمیت و جایگاه گردشگری استان فارس است كه باید از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده كرد.

رستمی با اشاره به برگزاری این همایش گفت: یكی از اقدامات خوب كمیته گردشگری مذهبی، برگزاری این همایش است كه این روند نیز ادامه خواهد داشت ضمن اینكه بنا داریم تا از ظرفیت و پتانسیل جذب گردشگری مسجد جامع عتیق شیراز بهره‌برداری كرده و این مسجد را به دنیا معرفی كنیم.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس از تمام فعالان گردشگری خواست تا نگاهشان به سمت گردشگری مذهبی نیز سوق پیدا كند، گفت: ما انتظار داریم كه در این تعامل و هماهنگی نیز میان دستگاه‌های مختلف برقرار شود.

احمد همتی بوشهری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: در تمامی مكاتب بشری و حتی غیرالهی، مكان‌های مقدسی را برای ترویج افكار دینی و معارفی كه در نظر دارند اختصاص می‌دهند اعم از كلیسا، كنیسه، آتشكده و غیره اما هیچكدام از این‌ها به پای مسجد نمی‌رسد.

وی افزود: در دین مقدس اسلام مسجد فراتر از پایگاه‌هایی كه سایر ادیان دارند مطرح است كه هم در دنیا، دین و اجتماع و خانواده مؤثر بوده است لذا كاركرد مسجد بسیار فراتر از مراكز عبادی سایر ادیان است.

همتی بوشهری با یادآوری اینكه در قرآن قرقرآقرن كریم 28 مورد كلمه مسجد به كار برده شده است كه 22 مورد به صورت مفرد و 6 مورد به صورت جمع بوده است، گفت: نكته‌ای كه باید مدنظر داشته باشیم این است كه دین اسلام تنها به قالب و شكل و ظاهر موضوع نگاه نمی‌كند بلكه محتوای موضوع‌ها هم در نظر دارد حتی اگر مسجدی باشد كه كاركرد غیرالهی داشته باشد، پیامبر هم دستور تخریب آن را می‌دهد.

وی با بیان اینكه در مسجاد نیروهای بسیار خوبی تربیت شده‌اند، شهید محسن حججی را یكی از این نمونه نیروها دانست و گفت: شهید حججی الگوی یك جوان شیعه ایرانی تربیت شده مسجد را به همه دنیا نشان داد.

سخنران دیگر این مراسم محمد نعمتی، هنرمند قرآنی برجسته استان فارس بود كه به بیان خاطراتی درباره صبغه مذهبی شهر مقدس شیراز و عشق و علاقه مردم این دیار به ساحت مقدس قرآن پرداخت.

در ادامه جاویدان، مسئول دفتر امور بین‌الملل مسجد نصیرالملك نیز گفت: بنای ما در این دفتر تبلیغ چهره به چهره و رفع شبهات گردشگران خارجی درباره دین مبین اسلام است ضمن اینكه باید تأكید كنیم كه ما به هیچ وجه به دنبال مسلمان كردن گردشگران خارجی نیستیم بلكه تنها می‌خواهیم در یك فضای دوستانه و صمیمانه به شبهات و سئوالات آنان درباره این دین آسمانی پاسخ دهیم.

وی با بیان اینكه در این دفتر افرادی مسلط به زبان‌های خارجی مشغول به فعالیت هستند، گفت: علاوه بر این‌ها ما از طریق شبكه‌های مجازی، سایت‌ها وبلاگ‌ها، ایسنتاگرام و غیره با گردشگرانی كه به این دفتر می‌آیند ارتباط مستمر و صمیمی برقرار می‌كنیم به طوری كه هم‌اكنون با 12 هزار نفر از نقاط مختلف دنیا كه به این مسجد سفر كرده‌اند در ارتباط بوده و برای آنان مطالب مختلف ایمیل و ارسال می‌كنیم.

یادآور می‌شود، مسجد نصیرالملك، معروف به مسجد صورتی، از دیدگاه کاشی‌کاری ارزنده‌ترین مسجد ایران و از نظر ساختما‌ن‌سازی به ویژه کاشی‌کاری و مقرنس بی‌مانند است.

captcha