نگرش قرآن به ازدواج
کد خبر: 3633598
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷

نگرش قرآن به ازدواج

گروه معارف: قرآن، کتاب هدایت و سعادت بشری و منبع شایسته‌ای برای درک مفاهیم و مسایل ازدواج است. بر خلاف دیگر کتاب‌های مقدس که رهبانیت و تجرد را مقدس می‌‌شمارند یا آزادی و بی‌بند و باری در اخلاق جنسی را پیشنهاد می‌کنند، قرآن راه میانه را برگزیده است.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، قرآن، کتاب هدایت و سعادت بشری و منبع شایسته‌ای برای درک مفاهیم و مسایل ازدواج است. بر خلاف دیگر کتاب‌های مقدس که رهبانیت و تجرد را مقدس می‌‌شمارند یا آزادی و بی‌بند و باری در اخلاق جنسی را پیشنهاد می‌کنند، قرآن راه میانه را برگزیده است.

ازدواج، در عرف و شرع، پيمان زناشويى است كه بر اساس آن، براى مرد ‏و زن در برابر هم، تعهدات اخلاقى و حقوقى پديد می‌آيد كه سرپيچى از ‏بسياری از آنها، عقوبت و كيفر در پى خواهد داشت.

ازدواج نسب را حفظ می‌كند

حجتالاسلام سیدرضا رضوی، امام جمعه بستان‏آباد در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ازدواج و رعايت مقررات آن، نسب را حفظ می‌كند. در اسلام، حفظ نسب، ‏پايه احكام و حقوق فراوانى است.

وی افزود: با توجه به اهميتی كه همسر در زندگی دارد و آثاری كه بر آن مترتب است و نقشی كه هر يک از زن و مرد در آن دارند، باید برای انتخاب همسر ملاک‌ها و دستورالعمل‌هايی وجود داشته باشد تا افراد با توجه به آن ملاک‌ها، همسر موردنظر خود را انتخاب نمايند و سعادت دنيا و آخرت را به دست آورند.

وی با استناد به آیه 77 سوره قصص خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و به آنچه خدایت داده است، برای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن و هم چنان که خدا به تو نیکی کرده است، نیکی کن و در زمین فساد مجوی، زیرا خدا، فسادگران را دوست نمی‌دارد.

حجت‌‏الاسلام رضوی از توجه فوق العاده دين اسلام در انتخاب همسر گفت و ادامه داد: دين مبين اسلام، در انتخاب همسر فوق العاده توجّه دارد و پيروان خود را به دقّت و احتياط لازم دعوت نموده است.

امام جمعه بستان‏آباد یادآور شد: از هدف مهم ازدواج، حفظ پاكدامنی زنان و مردان و جلوگيری از لغزش‌های گوناگون است، زيرا ازدواج تنها راه ارضای طبيعی تمايل جنسی است.

‏وی، تأکید کرد: يكی از خواسته‌هاى غريزى انسان، نياز فطرى به‏ پدر و مادر شدن ‏شمرده و پاسخ به اين خواسته با ازدواج و داشتن فرزند تامين می‌شود؛ زيرا اصل توليد و تكثير، از راه‌هاى غير مشروع نيز ممكن است؛ ولى در ‏سايه ازدواج، نسلى داراى اصل و نسب پديد مي‌آيد.

هدف اصلی از ازدواج رسيدن به آرامش روان است

حجت‌الاسلام مردانی‌پور، امام‌جمعه صوفیان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسيدن به آرامش روان و آسايش خاطر، پيمودن طريق رشد، دستيابی به كمال انسانی و نزديكی به ذات حق است.

وی، افزود: ترديدي نيست كه از تنهايی به درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشكيل دادن، ارضای كشش‌های نفسانی و غرايز طبيعی و فرزند آوری از نتايج قهری ازدواج، نيز از مهم‌ترين عوامل مؤثر در آرامش روان، آسايش فكر و جان و احساس رضامندی درونی است.

وی با استناد به آیه یک سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای مردم! از پروردگارتان که شما را از نفس واحدی آفرید و جفتش را نیز از او آفرید و از آن دو، مردان و زنان بسیاری پراکنده کرد، پروا دارید.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور ادامه داد: کوچکترین تردیدی در جایگاه عالی ازدواج در نگاه اسلام از منظر اخلاقی و اجتماعی نیست. هر چند ممکن است در بعضی از آئین‌ها، این پیوند را مقدس نداند و پرهیز از آن را نیکو بشمارند! مانند راهبان مسیحی که از نظر ما راهی صحیحی نمی روند.

امام‌جمعه صوفیان ازدواج را سنت حسنه‌ای  دانست و یادآور شد: ازدواج سنت حسنه‌ای است که خداوند در میان نوع بشر قرار داده تا جنس مذکر و مونث از رهگذر آن به آرامش برسند و سیر تکاملی خویش در رسیدن به سعادت را طی کنند.

وی با اشاره به فرموده حضرت محمد(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: بهترين زنان امت من زنانى هستند که خوشروتر و مهريه ايشان کمتر باشد.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور تاکید کرد: در شرایط کنونی که غرب با همه توان و قدرت رسانه‌ای خود در پی آن است تا ایمان، اعتقادات و تقوای جوانان ما را از بین ببرد باید با تمام توان وارد میدان کارزار شویم و با سلاح ایمان و عمل به دستورات انسان ساز قرآن فرهنگ ازدواج آسان را برای حفظ جوانان همگانی کنیم.

captcha