نهادهای قرآنی به دنبال هم‌افزایی و پایان سومین ضیافت «معراج»
کد خبر: 3634125
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

نهادهای قرآنی به دنبال هم‌افزایی و پایان سومین ضیافت «معراج»

گروه فعالیت‌های قرآنی: با نزدیک شدن به زمان آغاز چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه خبرهای زیادی طی هفته جاری در مورد این مسابقات منتشر شد، همچنین شاهد انتشار خبرهایی از ادغام سه آزمون حفظ قرآن که توسط سه دستگاه برگزار می‌شد، واگذاری آزمون‌های حفاظ به سازمان دارالقرآن، تمدید مسابقات مدهامتان، تغییر زمان برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و ... بودیم.

ضیافت سراج
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، بیشتر خبرهای منتشر شده در هفته جاری حول چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن بود. همچنین خبرهای دیگری نیز در این هفته منتشر شد که در ادامه نگاهی به مهم ترین آنها شده است.
ادامه طرح اسوه
هفتمین دوره طرح اسوه که از روزهای پایانی مردادماه آغاز شده بود در روزهای ابتدایی شهریورماه نیز ادامه یافت و برنامه های متنوعی در این دوره اجرا شده که علاوه بر کارگاه های آموزشی مختلف می توان به برگزاری محافل انس با قرآن اشاره کرد، یکی از این محافل در حسینیه جماران و مزین به نام و یاد پاسدار مظلوم و مقتدر اسلام، شهید محسن حججی، برگزار شد.
در این روز همچنین نتایج یک نظرسنجی قرآنی که توسط دبیرخانه گفتمان قرآنی و با موضوع دانشگاهها صورت گرفته بود، اعلام شد. در نظرسنجی صورت گرفته از ۴۰ دبیر کانون‌‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسری کشور بیش از ۵۶ درصد دانشگاه‌ها فرآیند تصویب برنامه با محتوای قرآنی را دشوار دانستند.
ادغام دو آزمون اعطای مدرک
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مصوبه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن‌ الکریم از سال آینده ادغام می‌شود. وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای برای واگذاری اعطای مدرک به سازمان دارالقرآن از طرف سازمان اوقاف امضا نشده است، گفت: ادغام آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم توسط سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن در قالب تفاهم‌نامه نبوده است.
مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
در اولین روز هفته جاری اعلام شد که زمان برگزاری یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان به فصل پاییز موکول شده است. پیش از این اعلام شده بود که این مسابقات طی بازه زمانی ۱۸ شهریورماه همزمان با عیدسعید غدیرخم تا ۲۴ شهریورماه برگزار می شود. علت این تعویق همزمانی با مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شده بود. ثبت نام برای حضور در این مسابقات نیز روز 31 مردادماه پایان یافت که حدود 8000 نفر برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کردند.
برگزاری سومین دوره تعالی
دوره تعالی شرکت کنندگان در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم طی روزهای ۲۸ و ۲۹ مردادماه مختص آقایان است در رشته‌های حفظ، قرائت و دعاخوانی برگزار ‌شد. همچنین طی روزهای ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه نیز دوره آمادگی ویژه بانوان راه یافته به مسابقات کشوری برگزار شد. طی این روزها نشست هماهنگی روسای ادارات قرآنی اوقاف و امور خیریه در شهر قم و در حاشیه سومین دوره تعالی شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن کریم نیز برگزار شد.
جزئیاتی از مسابقات سراسری قرآن
با نزدیک شدن به زمان آغاز چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه خبرهای زیادی طی هفته جاری در مورد این مسابقات منتشر شد. از جمله این خبرها اعلام زمان دقیق مسابقات و جزئیات آن توسط رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود. حجت الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در این روز و طی گفت وگویی گفت: مسابقات سراسری قرآن از ۱۱ تا ۲۶ شهریورماه در ارومیه آغاز می شود در این دوره دو بخش به رشته معارف اضافه شده است. رقابت آقایان از 11 تا ۱۸ شهریورماه و رقابت بانوان نیز از ۱۹ تا ۲۶ شهریورماه برگزار می‌شود.
دوره تخصصی اقراء در مشهد و اصفهان
پنحمین دوره تخصصی اقراء با حضور شیخ «محمدفهمی عصفور» در مشهد و اصفهان برگزار شد. در بخش اول این دوره که از ۱۴ مردادماه در مشهد مقدس آغاز شده بود، یکشنبه ۲۹ مرداد با انجام مراسم اختتامیه پایان یافت. در این دوره، سیدمرتضی سادات فاطمی، سیدجواد سادات فاطمی، هاشم روغنی و مهدی حسنی، پس از تلاوت و تحویل یک دوره کل قرآن نزد استاد مصری، اجازه قرائت به روایت حفص از عاصم را دریافت کردند.
دیدار مدیران رادیو قرآن با مرجع تقلید عظام
روز 30 مردادماه جمعی از مدیران رادیو قرآن در مشهد مقدس به دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی، از مارجع تقلید عظام رفتند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این دیدار گفتند: رادیو قرآن یکی از برکات انقلاب اسلامی است که نسل امروز باید قدر این نعمت بزرگ را بدانند. من امیدوارم تمام کسانی که دست‌اندرکار هستند برای اداره رادیو قرآن و پیشرفت آن سربلند و سعادتمند باشند. خط مشی مطلوب رادیو قرآن به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه قرآن کریم و با مخاطبان بی شمار در ارتباط با آستان مقدس امام رضا(ع)، رادیو قرآن باید بخشهای مختلف متناسب با مخاطبان مختلف داشته باشد.
ادغام سه آزمون سراسری حفظ قرآن
در این روز همچنین خبرهایی مبنی بر ادغام آزمون های حفظ قرآن کریم وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سازمان اوقاف منتشر شد، مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این مورد طی گفت وگویی با ایکنا با اشاره به اینکه هنوز به یک جمع‌بندی نهایی برای هم‌افزایی در اجرای آزمون حفظ بین سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش نرسیده‌ایم، از وجود اراده جدی برای این کار خبر داد و علت اعلام نشدن فراخوان آزمون سراسری حفظ وزارت ارشاد را همین اما و اگرها دانست.
جزئیات فنی مسابقات سراسری قرآن
روز 31 مردادماه مراحل، رشته‌ها و نحوه محاسبه امتیازات چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که طی روزهای ۱۱ تا ۲۴ شهریورماه در ارومیه برگزار می شود، اعلام شد که بر اساس آن شاهد تغییراتی جدی به خصوص در رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات خواهیم بود. از جمله این تغییرات در فینال رشته تلاوت تحقیق است که طی دو مرحله برگزار شده و دارای دو بخش تلاوت طولانی و تلاوت کوتاه خواهد بود.
برگزاری دو جلسه با وزیر ارشاد
در این روز همچنین معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون دو جلسه با سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد داشته است، گفت: در این جلسات، برنامه‌ها و سیاست‌های معاونت مرور و دستوراتی از سوی وزیر صادر شد. حشمتی در پاسخ به این سوال که در مورد تغییرات احتمالی در معاونت قرآن و عترت بحثی مطرح شد یا خیر، گفت: وزیر محترم ارشاد شناختی قدیمی از من دارند اما با این وجود صحبتی در این زمینه صورت نگرفته است.
حضور 400 دانشجو در جشنواره قرآنی وزارت علوم
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به اینکه مرحله کشوری جشنواره قرآنی وزارت علوم طی روزهای ۱۹ تا ۲۲ شهریورماه برگزار می‌شود،‌ گفت: در این دوره از مسابقات ۴۰۰ شرکت‌کننده حضور خواهند داشت. وی همچنین در مورد همزمانی این مسابقات با بخشی از مسابقات سراسری قرآن از اندیشیده شدن تمهیدات لازم خبر داد.
برگزاری مرحله دوم آزمون اعطای مدرک
به همت سازمان دارالقرآن الکریم، مرحله دوم(مرحله شفاهی) دوازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم روز چهارشنبه، اول شهریورماه در استان تهران برگزار ‌شد. آزمون‌ امسال آقایان استان تهران که شامل مناطق شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق استان بود، در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. نتایج مرحله دوم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم نیز طی روز ۱۳ آبان‌ماه سال جاری از طریق سایت تلاوت (پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم) ااطلاع‌رسانی می‌شود.
برگزاری 147 برنامه قرآنی در مراسم حج
روز 31 مردادماه نیز مهدی قره شیخ لو، مدیر کاروان قرآنی اعزامی به سفر حج سال 96 طی گفت وگویی با ایکنا از اجرای ۱۴۷ برنامه قرآنی در مراسم حج امسال تا شام‌گاه گذشته خبر داد و گفت: در شهر مدینه منوره تعداد ۶۷ برنامه تلاوت قرآن توسط قاریان عزیز حاضر در همایش‌ها و مراسم انس و معرفت و نیز در محیط کاروان‌ها اجرا شد و تعداد ۲۳ برنامه نیز توسط گروه تواشیح مشکات برگزار شد که مجموعاً ما در مدینه ۹۰ برنامه را اجرا کردیم.
آغاز رقابت های قرآنی بشارت با حضور 20 دستگاه اجرایی
رقابت‌های قرآنی بشارت ۱۴۵۱ با حضور منتخبان بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی و نهادهای مختلف کشور از روز چهارشنبه ۱ شهریور به مدت ۶ روز به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. این رقابت‌ها در سه رشته مفاهیم، حفظ و قرائت و در دو بخش بانوان و آقایان به صورت حضوری برگزار می‌شود و بر همین اساس بخش مفاهیم ویژه زنان و بخش حفظ و قرائت ویژه مردان پیش‌بینی شده است. این مسابقات با محوریت سوره‌های ملک و واقعه در استودیوی برنامه تلویزیونی طرح ملی قرآنی بشارت ۱۴۵۱ و با حضور حضار علاقمند به رقابت‌های قرآنی برگزار می‌شود.
تمدید ثبت نام جشنواره قرآنی مدهامتان
بر اساس اعلام قبلی ثبت نام برای حضور در دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان باید تا 31 مردادماه پایان می یافت، اما مسئولان برگزاری این جشنواره اعلام کردند با توجه به درخواست های مکرر، زمان ثبت نام در این جشنواره تا 15 شهریورماه تمدید شده است. مجتبی میرزایی نسب، دبیر جشنواره قرآنی مدهامتان در گفت وگو با ایکنا از پیش بینی حضور 15 هزار نفر در این جشنواره خبر داد.
انتخاب نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن سودان
در اولین روز شهریورماه اعلام شده که نهمین دوره مسابقات بین‌المللی سودان با عنوان «جایزه خارطوم» در دی ماه سال ۹۶ برگزار خواهد شد و «محمدرسول تکبیری»، نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم در این مسابقات خواهد بود. محمدرسول تکبیری، حائز رتبه ممتاز در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در زیباکنار رشت و رتبه اول سی‌ویکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور در مشهد است. وی سال گذشته نماینده کشورمان در مسابقات قرآن کشور الجزایر بود.
جشنواره معراج
سومین دوره ضیافت قرآنی «معراج» ویژه اعضای جهاد دانشگاهی و خانواده آنها به میزبانی استان یزد با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد. دبیر سومین دوره ضیافت قرآنی «معراج» از شرکت ۵۰۰ نفر از اعضای جهاددانشگاهی و خانواده های آنان در این دوره از مسابقات خبر داد. اسامی برترین‌ها را اینجا ببینید.
captcha