هم‌زمانی مسابقات قرآن نتیجه ناهماهنگی دستگاه‌ها/ نیازمند تدابیر جدی‌تر
کد خبر: 3635258
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

هم‌زمانی مسابقات قرآن نتیجه ناهماهنگی دستگاه‌ها/ نیازمند تدابیر جدی‌تر

گروه مسابقات: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه همزمانی مسابقات قرآن با وجود تقویم جامع مسابقات، نتیجه ناهماهنگی دستگاه‌هاست، گفت: برای از بین بردن این تداخل‌ها نیازمند تدابیر جدید هستیم.

تداخل مسابقات قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی روزهای آینده شاهد آغاز دو رقابت قرآنی در سطح کشور خواهیم بود، رقابت‌هایی که هر دو در مرحله کشوری بوده اما با این تفاوت که یکی از آنها دستگاهی و دیگری سراسری یا ملی است.
تداخل سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم - 19 تا 22 شهریور در گرگان - با بخشی از زمان برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم - 17 تا 26 شهریور در ارومیه - در حالی مهم جلوه می‌کند که مخاطب هر دو رقابت قرآنی مورد اشاره جوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی هستند که یقیناً درصد بالایی از آنها مشغول تحصیل بوده و در زمره دانشجویان کشور به حساب می‌آیند.
دانشجویانی که حضور در جشنواره قرآنی وزارت علوم از آن سو که می‌تواند امتیازاتی برای تحصیل آنها به واسطه حضور در این مسابقات به دنبال داشته باشد و شروع فرآیند حرفه‌ای شدن در مسابقات قرآن را برایشان رقم بزند، مهم بوده و از سوی دیگر، حضور در مسابقات سراسری قرآن ـ که مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور در طول سال است ـ نیز نمی‌خواهند از دست بدهند.
مسئولان برگزاری جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم ضمن اشاره به این موضوع که احتمال کمی می‌رود که تعداد زیادی از افراد، درگیر این تداخل شوند، از در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای همکاری با دانشجویانی که درگیر این تداخل شده‌اند، سخن به میان آوردند.
از سوی دیگر در حالی این تداخل به وجود آمده است که دو سالی می‌شود از تهیه تقویم مسابقات قرآن در کشور سخن به میان آمده است، تقویمی که هدف اولیه تنظیم آن از بین بردن تداخل‌ها و نیز مشخص شدن بازه زمانی تمامی مسابقات قرآن در کشور بود. تقویمی که براساس ادعای مسئولان ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور اواخر سال 94 برای سال 95 و به همین ترتیب اواخر سال 95 برای سال 96 تهیه و تنظیم شد.  
بر اساس گزارش ایکنا در حالی این تقویم دو سال است تهیه و ابلاغ شده است که همچنان شاهد این تداخل‌ها هستیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که مرکز متبوعش مسئول مستقیم برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم است. در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: در دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور جلساتی برگزار و خروجی آن منتج به تهیه تقویم مسابقات قرآن در کشور شد. بنابر این سال گذشته تقویم مسابقات قرآن در سال 96 را تهیه و آن را منتشر کردیم. 
وی افزود: آنچه که در حال حاضر مشاهده می‌شود و از تداخل جشنواره‌ها سخن به میان ‌می‌آید، خروجی ناهماهنگی برخی از دستگاه‌ها است. این دستگاه‌ها بر اساس تقویم مسابقات و اعلام دبیرخانه ستاد عالی باید زمان برگزاری رقابت خود را به اطلاع دبیرخانه می‌رسانند تا تداخل‌ها برطرف شود، بنابر این دو حال وجود دارد، یا دستگاه مذکور تاریخ برگزاری خود را اعلام نکرده است و یا اگر اعلام کرده‌اند، بدون اطلاع و اعلام و در میان گذاشتن ستاد عالی مسابقات طبق اقتضائات نهاد و دستگاه خود تاریخ را جابه‌جا کرده‌اند. توجه به این موضوع نیز نداشته‌اند که جابجایی یک تاریخ برای مسابقات می‌تواند نظم مسابقات دیگر را به هم بزند.
حسینی با تأکید بر اینکه این تداخل می‌تواند در بحث داوری باعث تداخل شود، تصریح کرد: در حال حاضر در بحث داوری بخشی از ظرفیت دو رقابت مشترک خواهد بود ضمن اینکه شرکت کنندگان نیز با مشکل مواجه خواهند شد؛ چرا که تعدادی از افرادی که می‌خواهند شرکت کنند در هر دو رقابت مشترک هستند. 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور هر سال از دستگاه‌ها درخواست می‌کند تا تاریخ مسابقات خود را اعلام کنند و بدون هماهنگی دبیرخانه هیچ تاریخی را جابجا نکنند و هماهنگی لازم را با دبیرخانه داشته باشند، همه این تأکیدات برای این است تا تداخلی به وجود نیاید.
حسینی با تأکید بر اینکه ما تقویم را منتشر و برای همه دستگاه‌هایی که مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند ارسال کرده‌ایم تا در جریان قرار بگیرند، گفت: بنابراین همانطور که گفته شد، این موضوع را ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها می‌دانیم وگرنه ستاد عالی آنچه که وظیفه خود دانسته است در این زمینه انجام داده است.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تذکرات لازم را به دستگاه‌ها خواهیم داد تا بیشتر این موضوع را رعایت کنند، گفت: ضمن اینکه تدابیر جدی‌تری را در ستاد عالی مسابقات خواهیم اندیشید تا با یک برنامه‌ریزی ناصحیح و ناهماهنگی نظم برگزاری مسابقات قرآنی در کشور آسیب نبیند. 
دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در پاسخ به این سوال که چه همکاری‌هایی با متسابقان مشترک در این دو رقابت خواهید داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسابقات سازمان اوقاف مسابقات رسمی کشور است، طبعاً امکان کوچکترین جابجایی وجود ندارد، بر همین اساس قاعدتاً شرکت کنندگان با مشکلاتی مواجه خواهند شد، برخی مشکلات قابل برطرف شدن است و با توجه به اینکه مسابقات جشنواره‌ای است و در هر مقطع از مسابقات یکی از رشته‌ها را برگزار می‌کنیم، احتمال اینکه تمام شرکت‌کنندگان به هر دو رقابت برسند زیاد است. 
وی در پایان افزود: اما به هر ترتیب این مشکل وجود خواهد داشت و متسابقان در این بحث به مشکل خواهند خورد و دچار زحماتی خواهند شد. ما برای سال‌های آینده اگر متوجه چنین تداخلی شدیم حتماً از قبل تذکر خواهیم داد تا تاریخ را جابه جا کنند. در ارتباط با این تداخل‌ها به محض اینکه متوجه شدیم همکاران ما در ستاد عالی مسابقات با دستگاه‌ها تماس گرفتند و موضوع را منتقل کردند، یکی از این مسابقات که مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بود تاریخ خود را تغییر داد.

captcha