آزمون حج و قضاوت درباره تغییر نگاه عربستان به ایران
کد خبر: 3636573
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۶
صباح زنگنه بیان کرد:

آزمون حج و قضاوت درباره تغییر نگاه عربستان به ایران

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان تغییر ملموس و قابل توجهی در رفتار عربستان با ایران مشاهده کرد، گفت: امروز حج آزمون بزرگ و مهمی برای عربستان است و با بازگشت حجاج ایرانی به سلامت و موفقیت، می‌توان جدیت عربستان در عمل به تعهداتش را سنجید و قضاوت بهتری نسبت به شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری سیاست‌ واقع‌بینانه در حاکمان سعودی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، چند روز پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که هیئت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان پس از پایان مراسم حج از سفارتخانه‌های خود در دو کشور بازدید خواهند کرد.

همچنین از یک سو شاهد امنیت خوب برای زائران ایرانی، تا به امروز، در مراسم حج امسال هستیم که نشان از آن دارد که عربستان برخلاف قبل، اختلافات سیاسی را از مراسم حج جدا کرده و در آن دخالت نداده است.

از طرف دیگر دیدار و گفت‌وگوی ولیعهد عربستان با مقامات شیعی عراق و درخواست از عراق برای ایفای نقش میانجی‌گرانه نشانه‌هایی از یک تغییر رویه را متبادر می‌سازد، هرچند برخی کارشناسان به این امر اعتقاد ندارند و معتقدند تا زمانی که این تغییرات در عمل بروز و ظهور نیابد نمی‌توان از تغییر رویه و رویکرد عربستان نسبت به ایران صحبت کرد.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، از جمله افرادی است که اعتقاد به تغییر رویه عربستان ندارد و معتقد است هنوز عربستان در عمل تغییر رویکردی نسبت به ایران نداشته است.

تغییر باید در عمل مشاهده شود

زنگنه در این باره به ایکنا گفت: امیدواریم تغییری در رویکرد عربستان نسبت به ایران حاصل شود اما این تغییر باید در عمل مشاهده شود و از گفته‌ها و اظهارنظرها نمی‌توان نتیجه‌گیری خاصی کرد. در مورد حج نیز باید صبر کرد تا تمام اعمال و مناسک تمام شده و آنگاه با بازگشت حجاج ایرانی به سلامت و موفقیت می‌توان جدیت عربستان در عمل به تعهداتش را سنجید.

عربستان هنوز در سوریه و یمن تغییر رفتار نداده است

زنگنه اظهار کرد: به دیدار مقتدی صدر، روحانی برجسته شیعی عراقی، با ولیعهد عربستان را نیز نه به عنوان کمک به بهبود روابط با ایران بلکه به عنوان بازکردن کانالی با شیعیان عراق نگاه کرد و آن را تحلیل نمود؛ مقتدی صدر نه نمایندگی از طرف ایران داشته و نه می‌توانسته بر عربستان تأثیری بگذارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: لذا باید بیشتر تأمل کرد و اگر تغییری در رفتار عربستان در یمن و اصلاح دیده شود آن وقت می‌توان امیدوار بود سیاست واقع‌بینانه‌ای در عربستان نسبت به ایران در حال شکل‌گیری است.

بازدید از سفارتخانه‌ها؛ گام بسیار کوچک روبه جلو/ حج؛ آزمون بزرگ عربستان نسبت به ایران

وی با تأکید مجدد بر اینکه به عنوان یک ناظر بیرونی نمی‌توان تغییر ملموس و قابل توجهی در رفتار عربستان در ارتباط با ایران مشاهده نمود، گفت: بازدید از سفارتخانه‌ها توسط هیئت دیپلماتیک دو کشور نیز یک امر طبیعی و ساده است که می‌تواند به عنوان گام بسیار کوچک روبه جلو تلقی شود نه اینکه علامت روشن و مهمی در این ارتباط باشد.

زنگنه در پایان یادآور شد: در واقع امروز حج آزمون بزرگ و مهمی برای عربستان است و جمهوری اسلامی ایران باید تا لحظه آخر بازگشت حجاج ایرانی رفتار عربستان را رصد کرده و زیر نظر بگیرد.  
captcha