حرفه‌ای ترین حركت‌های شعر آئینی در فارس رخ می‌دهد/ انتشار سالانه سند صورت‌شناسی انتقادی این اشعار
کد خبر: 3636632
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
كرونی:

حرفه‌ای ترین حركت‌های شعر آئینی در فارس رخ می‌دهد/ انتشار سالانه سند صورت‌شناسی انتقادی این اشعار

گروه فرهنگی: رئیس مركز آفرینش‌های هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس اعتقاد دارد كه این استان قطب و محور ادبیات آئینی در ایران است به طوری كه بزرگ‌ترین و حرفه‌ای ترین حركت‌های شعر آئینی ایران در شیراز شكل می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، هاشم كرونی، رئیس مركز آفرینش‌های هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس امروز، 8 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینكه استان فارس در حال حاضر قطب و محور ادبیات آئینی در ایران است، گفت: بزرگ‌ترین، مستمرترین و حرفه‌ای ترین حركت‌های شعر آئینی ایران در شیراز برگزار می‌شود.

وی افزود: گرچه برنامه‌های زیادی در قم قم و تهران به سبب مركزیت معنوی و سیاسی كشور برگزار می‌شوند اما شیراز توانسته است كه در این عرصه جریان‌سازی كند.

كرونی با اشاره به برپایی 32 سال شب شعر عاشورا در شیراز گفت: به گواه محمدرضا سنگری، محقق و پژوهشگر ادبیات معاصر تا پیش از آنكه شب شعر عاشورا برخی از شخصیت‌های تاریخی ما را محور قرار دهد، در تاریخ ادبیات فارسی برای این بزرگواران شعری گفته نشده بود یا اگر هم گفته شده بود به تعداد انگشتان یك دست بوده است.

این شاعر برجسته استان فارس ادامه داد: در طول تاریخ برای حضرت ام‌النبین(س) و مادر حضرت عباس شعر گفته نشده بود و یا اینكه برای امام محمد باقر(ع) در ادبیات معاصر ما شعر نیامده بود گرچه نوحه و مولودی نوشته شده اما ادبیات رسمی و شعر تولید نشده بود لذا حركتی كه در شیراز شروع شده، در حقیقت وارد كردن مفاهیم اعتقادی شیعه به دامنه ادبیات حرفه‌ای و جدید بود.

دبیر كنگره منطقه‌ای شعر علوی در ادامه به برگزاری این كنگره اشاره كرد و گفت: كنگره شعر علوی افتخار دارد كه با نگرش آسیب‌شناسانه و با حركت منتقدانه و نقادانه وارد ادبیات آیینی شده است.

كرونی یادآور شد: در روزگاری كه جریان‌های غیرحرفه‌ای و احساساتی و سانتی مانتال وارد شعر آئینی ما شدند و شعر آئینی را از جایگاهی كه هست منحرف كردند تا جایی كه فریاد مراجع تقلید و در رأس آن‌ها مقام معظم رهبری نسبت به انحرفاتی كه در شعرهای آئینی تحت عنوان مداحی ارائه می‌شود، وجود دارد كنگره شعر علوی قرار است سالانه سند صورت‌شناسی انتقادی شعر آئینی كشور را منتشر كند.

وی افزود: قرار است كه در این كنگره، سالانه نگاهی موقعیت كنونی ادبیات آیینی ایران نسبت به سال پیش و سالیان قبل از آن داشته باشد تا ببیند این حركت چگونه بوده و پیشنهادات برای موقعیت‌های پیش‌رو چیست و این‌ها نكاتی است كه در سند راهبردی سالانه‌ای كه كنگره منتشر می‌شود، مطرح خواهد شد.

دبیر كنگره منطقه‌ای شعر علوی با یادآوری اینكه سند مذكور زیر نظر كمیته علمی كنگره و زیر نظر احد ده بزرگی، پدر شعر آئینی فارس بررسی خواهد شد، گفت: میهمانان این كنگره افرادی چون محمد علی مجاهدی پروانه، دبیر شعر آئینی وزارت ارشاد و مسئول كارگاه شعر آئینی حوزه هنری كشور، احمد علوی شاعر مطرح شعر آئینی كشور از قم، سید حسین متولیان شاعر منتقد و مجری مطرح صدا و سیما، علی داوودی، اسماعیلی امینی و غیره خواهند بود كه البته آمدن برخی از این‌ها قطعی نشده است.

وی از دریافت قریب 500 اثر از نقاط مختلف كشور به دبیرخانه این جشنواره خبر داد و گفت: در نهایت 15 نفر برای بخش اصلی كنگره انتخاب شدند و 10 نفر نیز از شاعران زیر 20 سال استان فارس كه عموماً دارای سنین 14 تا 18 سال هستند، در این كنگره حضور داشته و 15 نفر هم چراغداران شعر آئینی از 4 استان فارس، هرمزگان، بوشهر و كهگیلویه و بویراحمد هستند كه در این كنگره حضور خواهند داشت.

captcha