مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ طنین مظلومیت مسلمانان میانمار در صفحات رسانه‌ها
کد خبر: 3640295
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ طنین مظلومیت مسلمانان میانمار در صفحات رسانه‌ها

گروه جامعه: خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور امروز تعداد زیادی از خبرهای خود را به مسئله وضعیت مسلمانان روهینگیای میانمار اختصاص دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وضعیت مسلمانان روهینگیای میانمار، واکنش‌ها و اقدامات مختلف سیاسی و اجتماعی در این مورد از پرتکرارترین اخبار صفحات دین و اندیشه و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشورمان طی امروز یک‌شنبه 19 شهریور ماه بود.

ایسنا؛

خبرگزاری ایسنا اخبار سرویس دین و اندیشه امروز خود را با خبر «هشدار وزارت بهداشت نسبت به سوداگری با نام دین؛ وزارت بهداشت: چیزی به اسم «طب اسلامی» نداریم» آغاز کرد. در این خبر به نقل از محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت آمده است: «کارگروه نظام سلامت در اسلام که مدتی است در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تشکیل شده، مدت سه سال روی موضوع طب ایرانی بررسی کارشناسی انجام داده است. ما برای تعیین تکلیف این موضوع به مراجع تقلید و حدیث شناسان پژوهشکده علوم قرآنی مراجعه کردیم. نتیجه تمام این بررسی‌ها این بود که ما موضوعی به نام طب اسلامی نداریم.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ طنین مظلومیت مسلمانان میانمار در صفهات دینی رسانه‌های ایران

وی افزود: روایات زیادی در حوزه بهداشت و برخی توصیه‌های درمانی در اسلام داریم که البته باید در پژوهشکده‌های علوم قرآنی و از نگاه علم رجال و علم دلالت بررسی شوند. علمای اهل فن و قرآن‌شناس گفته‌اند که پس از اثبات سندیت یک روایت، برای تعمیم آن به زمان، مکان و مردم حاضر نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم.»

«ضرورت اتحاد جهان اسلام در مقابله با موج اسلام‌ستیزی گروه‌های افراطی اسلامی و غیراسلامی» خبر دوم این سرویس است که در آن یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نقل شده است.
«انتشار نسخه دیجیتال جدیدترین اثر غلامرضا سازگار»، «لزوم توجه به ذائقه افراد برای تولید محتوای دینی در فضای مجازی» و «در قالب مستند «آخرین مسیح» پخش می‌شود/ بررسی زوایای مشترک انتظار در نزد شیعه و سنی». دیگر خبرهای دینی ـ قرآنی امروز خبرگزاری ایسنا را شامل می‌شود.

تسنیم؛

«روز غدیر در حرم مطهری رضوی صورت گرفت/ مدیحه‌سرایی «عباس حیدرزاده» در ثنای مولای متقیان + صوت»، « شعرخوانی نوجوان برگزیدۀ مدیحه‌سرای کشور در وصف امیر مؤمنان(ع) + صوت»، « سرودۀ عمار موحد در پاسداشت شهید محسن حججی؛ به بازار دل، جان‌نثاران زینب/ ندارند سرمایه‌ دیگر، مگر سر»، « آلبوم صوتی «خم‌خانه» همزمان با عید سعید غدیر منتشرشد»، « اختتامیه نخستین شب نوحه «مهرِ آب» برگزار می‌شود + تیزر»، «سروده متفاوت محمود کریمی برای شهید حججی» و « در حرم امام رضا(ع)؛ جدیدترین اثر گروه تواشیح «بینات» در مدح امیرالمؤمنین(ع) منتشر شد + صوت» خبرهای ادبی دینی امروز خبرگزاری تسنیم هستند.
خبرگزاری تسنیم در ادامه انتشار اخبار صفحه قرآن و عترت خود به موضوعاتی از قبیل «هولوکاست مسلمانان میانمار؛ ارمغان اومانیسم در افراط‌گرایی و اسلام‌ستیزی»، «انتشار نسخه دیجیتال جدیدترین اثر استاد غلامرضا سازگار» و « مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم خبر داد؛ ارسال ۴۰۰ اثر نفر به جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم» پرداخته است.

در یکی از جالب‌ترین اخبار خبرگزاری تسنیم مصاحبه‌ای با پدر و مادر شهید امین بابا شیرازی ترتیب داده شده است که بخش‌هایی از این مصاحبه به معرفی شهید باباشیرازی پرداخته شده و آمده است: «پنجشنبه دوم شهریورماه سال جاری، 30 نفر از جوانان آتش به اختیار موسسه فرهنگی «طلوع حق» جهت خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور عازم منطقه گیلانغرب شدند. افرادی که برای حفظ و نشر آرمان‌های انقلاب اسلامی، دفاع از کشور، نظام و اجرای عدالت در جامعه نه تن‌ها به مبارزه و جهاد علمی دست می‌زنند بلکه جان و مال خود را نیز در این راه داده و از آن باکی ندارند.

جوانانی که همواره در راستای اعتلای فرهنگ اهل بیت(ع) تمام عزم و اراده خود را بسیج کردند تا شعائر اولیای خدا را بین مردم ترویج دهند. یکی از اقدامات اخیر این موسسه فرهنگی که رسانه‌ها و حتی مردم پایتخت را متوجه خود کرده بود، طرح سه‌شنبه‌های مهدوی است که این جوانان با حضور در خیابان ولی عصر(عج) در 12 جلسه متوالی به یاد امام زمان(عج) از مردم رهگذر با گل و شیرینی پذیرایی می‌کردند.

هنوز دو روز از اعزام این گروه جهادگر به روستایشاوله نگذشته بود که واژگونی خودروی این گروه در مسیر بازگشت به محل اسکان خبرساز شد و همگان را متاثر کرد. در اثر این حادثه 5 نفر از این مصدومان در بیمارستان بستری شدند و 6 مجروح دیگر به دلیل شدت جراحت‌ها به مرکز استان اعزام شدند. در میان این حادثه دیدگان، امین بابا شیرازی و سید محمد حسینی به علت جراحات وارده دعوت حق را لبیک گفتند و به وصال یار رسیدند.

مهر؛

خبرگزاری مهر امروز به موضوع غدیر پرداخته و طی یادداشتی «آماری مهم و تأمل برانگیز از واقعه غدیر» را منتشر کرده است از جمله آمار جالب مطرح شده موارد زیر است:

۱- ۴۳ نفر از بزرگان عامه قائل به تواتر و صحت حدیث غدیر اند. مانند ترمذی ، قرطبی ،مغازلی و . . .

۲- ۶۰ نفر راوی داستان تبریک‌گویی شیخین به حضرت امیر(ع) در روز غدیر اند. من جمله شهرستانی، شافعی و ابن حنبل و. . . (گزیده الغدیر ص۷۸/سرّ العالمین ص۹)

۳- ۶ نفر از اصحاب پیامبر اکرم(ص) به خاطر کتمان حدیث غدیر در شهادت دادن به ولایت امیر(ع) گرفتار نفرین حضرت شدند و بلا بر آنها نازل شد. (گزیده الغدیر ص۶۰/اسد الغابه ج۳ص۴۹۲)

۴- در اثبات حادثه غدیر همین بس که عمروعاص نیز در پاسخ به نامه معاویه از فضائل حضرت علی(ع) از جمله حدیث غدیر را ذکر نموده است.(مناقب خوارزمی، ص۱۲۴)

۵ - ناقلان حدیث غدیر از قرن اول هجری تا قرن چهارده در کتب علمی بیش از ۳۶۰ دانشمند است. (همراه راستگویان، دکتر تیجانی ص۱۰۸)

«داود مهدوی‌زادگان پاسخ داد؛ چرا نام امام علی (ع) در قرآن کریم نیامده است؟» نیز یادداشت دیگری در خصوص حضرت علی(ع) است. همچنین خبرهایی از جمله «پژوهشگر تاریخ اسلام: ویژگی اصلی حکومت علوی(ع) احیای سنت رسول الله(ص) بود»، «غلامحسین ابراهیمی دینانی: حضرت امیر دیده اش عقل بود و عقلش دیده/ وصف علی(ع) در بیان عطار» و « یادداشتی از حجت‌الاسلام نصیری؛ شیوه‌های اثبات غدیر توسط علامه امینی/ استشهاد مأمون به حدیث غدیر» از دیگر مطالب با محوری غدیر و حضرت علی(ع) است که امروز در خبرگزاری مهر منتشر شده است.

«پیام حجت‌الاسلام انصاریان در پی فجایع میانمار» و «آیت‌الله اراکی: مجموعه روایات مشترک میان همه مذاهب اسلامی تدوین شود» سایر خبرهای سرویس دین و اندیشه مهر هستند. در بخشی از پیام حجت‌الاسلام انصاریان در پی فجایع میانمار آمده است: «فاجعه اخیر میانمار که مردم را با خانه‌هایشان زنده زنده می‌سوزانند، زن و کودک و جوان را سر می‌برند راه فرار را بر ‏مظلومان مین‌گذاری می‌کنند دل هر صاحبدلی را به‌شدت به درد آورده است، این جنایات به دست بوداییانی صورت ‏می‌گیرد که طبق شواهد و دلایل مستند، وطنی کشور میانمار نیستند، این جنایات به جرم مسلمان بودن ستمدیدگان میانمار ‏انجام می‌گیرد که سال‌هاست وطنی این سرزمین‌اند و پیش از بودائیان در آنجا می‌زیستند.‏

برای شیعیان اهل‌بیت(ع) جان همه انسان‌ها محترم و با ارزش است، برای پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مطرح نیست ‏که مظلوم متدین به چه آئینی است، شیعه جنایات ستم‌کاران را محکوم می‌کند و آرزو دارد که زمینه‌ای برایش جهت نجات ‏همه مظلومان از چنگال گرگان زمان پیش آید».‏

فارس؛

خبرگزاری فارس امروز اخبار زیر را در سرویس فعالیت‌های قرآنی خود منتشر کرده است: «اهدای تندیس برگزیدگان مسابقات به شهدای مدافع حرم/ پیشنهاد نام‌گذاری روزی بنام شهدای میانمار»، «حجت‌الاسلام قرائتی:لبیک «آل‌سعود» برای آمریکا است نه خدا/ حجی که مشکلات مسلمانان را حل نکند حج نیست»، «حسن محمدی در گفت‌وگو با فارس: طرح حفظ سراسری نهج‌البلاغه در مناطق محروم برگزار می‌شود»، «در گفت‌وگو با فارس مطرح شد برگزاری دومین دوره لیگ حافظان قرآن ورزشکار در مازندران» و «موفقیت ۶۴ حافظ کل قرآن در آزمون «ترنم وحی»/ یزد به عنوان استان برتر معرفی شد».

باشگاه خبرنگاران؛

امروز باشگاه خبرنگاران بیشتر به مطالب اندیشه‌ای و یادداشتی در سرویس قرآن و عترت خود پرداخته و کمتر مطالب خبری را در این سرویس منتشر کرده است.

امروز در باشگاه خبرنگاران می‌خوانیم: «حدیث امام صادق (ع) درباره به کمال رساندن نماز»، «همراه با شهدا؛ زندگی نامه شهید اسماعیل‌زاده»، «رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف کتاب سال عاشورا شناسایی خلأهای فرهنگ عاشورایی است/ معرفی 40 اثر عاشورایی در محرم 96» و «مراسم جشن عید غدیر در میدان امام حسین(ع)+تصاویر».

روزنامه کیهان؛

دو تیتر صفحه اصلی امروز روزنامه کیهان به فجایع میانمار اختصاص دارد که در این تیترها آورده شده است: « نسل‌کشی مسلمانان میانمار را همه محکوم کردند غیر از آمریکا» و « پیش از عزیمت به اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در آستانه؛ روحانی: جهان اسلام نمی‌تواند در برابر فجایع میانمار سکوت کند». در صفحات داخلی این روزنامه نیز خبر‌های « اعتراض سراسری ملت ایران به جنایات رژیم میانمار؛ مردم برای کمک به مسلمانان میانمار اعلام آمادگی کردند» و «انتقاد هنرمندان از سکوت برندگان صلح نوبل در مقابل جنایات میانمار(اخبار ادبی و هنری) » منتشر شده است.

«عیادت سرپرست حجاج ایرانی از روحانی مضروب در مکه» به همراه عکسی از این عیادت، « به مناسبت سالگرد مرحوم آیت‌الله طالقانی؛ ... و زبان گویایش شمشیر مالک ‌اشتر بود»، «شعر علوی و ویژگی‌های آن»، « استکبارستیزی در ستایشگری، حماسه‌خوانی با فضای مقاومت و دفاع از حرم در گفت‌وگوی کیهان با مهدی رسولی؛ باید از اقامه عزا به اقامه حق برسیم»، «ولایت‌مداری در مکتب علوی و شاخصه‌های آن در آستانه عید ولایت - بخش پایانی؛ اتحاد ولایت‌پذیران گرد شمع غدیر»، «غفلت؛ دام ابلیس»، « پاسخ‌های اعجاب‌انگیز امام علی(ع)(پرسش و پاسخ)»، «بهشت و جهنم موجود» و «جرعه‌های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب؛ حکایت بنده صالح و فاجر در سفر آخرت» بخشی از خبرهایی با محتوای دینی معرفتی در روزنامه کیهان امروز بود.

روزنامه اطلاعات؛


مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ طنین مظلومیت مسلمانان میانمار در صفهات دینی رسانه‌های ایران

روزنامه اطلاعات نیز امروز یکشنبه 19 شهریور ماه تعدادی از اخبار خود را به واکنش‌های مردم و مسئولان به فجایع میانمار اختصاص داده است.

امروز در همین خصوص در روزنامه اطلاعات می‌خوانیم: «اعتراض گسترده مسلمانان ایران و جهان به جنایت علیه بشریت در میانمار»، «راهپیمایی نمازگزاران جمعه در حمایت از مسلمانان میانمار» و «امام جمعه موقت قم: مسلمانان با اتحاد یکدیگر علیه دولت ظالم میانمار قیام کنند».

همچنین امروز در این روزنامه می‌خوانیم: «برنامه حكومتى على(ع) 19 شهریور، سالگرد درگذشت ابوذر زمان، آیت‏‌الله سیدمحمود طالقانى»، «حج و تفاهمات اسلامی استاد شهید آیت‌الله مطهری - بخش دهم»، «آغاز ساخت مجتمع بزرگ حوزه علمیه «امام خامنه‌ای» در شهرکرد»، «نظام ایران ، تلفیقی از دین‌داری و مردم‌سالاری در قالب مدل جمهوری اسلامی است»، «مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله طالقانی امروز برگزار می‌شود» و «پروتکل درمانی برای تمامی جانبازان شیمیایی تهیه می‌شود».

روزنامه جمهوری اسلامی؛

روزنامه جمهوری اسلامی نیز یکی از تیترهای اصلی خود را به مسئله میانمار اختصاص داده و خبر «تظاهرات علیه کشتار مسلمانان میانمار در کشورهای مختلف» را منتشر کرده است. در صفحات داخلی خود نیز سخنان رئیس‌جمهور در این خصوص را منتشر کرده و آورده است: «در میانمار فاجعه بزرگ انسانی و پاکسازی قومی در حال وقوع است؛ دنیای اسلام نمی‌تواند سکوت کند». همچنین سخنان علی مطهری را منتشر کرده که عنوان کرده است: «نایب رئیس مجلس با انتقاد از انفعال جهان اسلام در قبال مسلمان‌کشی در میانمار: جنایتهای میانمار جز با نیروی نظامی متوقف نمی‌شود».

«ائمه جمعه خواستار شدند: ضرورت اقدام عاجل جهان اسلام و مجامع بین‌المللی برای جلوگیری از قتل عام مسلمانان میانمار»، «راهپیمایی نمازگزاران جمعه در محکومیت جنایات بر ضد مسلمانان میانمار»، «خطیب نماز جمعه تهران: مردم کشورهای اسلامی باید در قبال جنایت علیه مسلمانان میانمار وارد عمل شوند» از سایر خبرهای مربوط به فاجعه میانمار است که در روزنامه جمهوری اسلامی امروز منتشر شده است.

همچنین خبر «حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تاکید کردند: لزوم اقدام جدی و قاطع دولت‌های اسلامی در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار» در این روزنامه منتشر شده است. به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله طالقانی نیز مطلبی با عنوان «زبان گویای انقلاب» منتشر شده است. به عنوان خاطره نیز خاطره «ماجرای اقامه نماز خلبان شهید بابایی در دفتر ژنرال آمریکایی» و «خاطره باز آفرینی شده شهادت شهید محمدجواد علی بهار بر اساس گفته‌های خواهر شهید؛ نامعادله‌ای که شهید آن را حل کرد» چاپ شده است.

در مطلبی با تیتر «درایت و تدبیر در حج 96» روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرده است: «یکی از نگرانی‌های جدی در خصوص حج سال جاری، امنیت جانی و حیثیتی زائران ایرانی بود. دو حادثه بسیار تلخ «سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و ازدحام جمعیت و درگذشت هزاران نفر» در سال 94، و روابط تیره دو کشور ایران و عربستان از موجبات این نگرانی بود. از همین رو، برخی از مسئولان با عزیمت حجاج به حج موافق نبودند. اما پافشاری نماینده رهبری و سرپرست حجاج ایرانی بر اعزام زائران به حج، بر پایه شناختی که از حج و حج‌گذاری در سی سال اخیر داشت، موجب شد تا با اقناع مسئولان مربوطه، ایرانیان نیز در حج حضور یابند.
خوشبختانه حج سال جاری، همان گونه که برخی نیز پیش‌بینی می‌کردند، بخاطر تدبیر طرف سعودی و مراقبت جدی از عدم تکرار حوادث تلخ، هم چنین برنامه‌‌ریزی‌های بعثه جمهوری اسلامی ایران و بعثه‌های کشورهای دیگر بر مراقبت جدی از رفت و آمد زائران، به‌ویژه در منا که همواره آبستن حوادث تلخ است، موجب شد، حجی آرام، منظم، و بدون حادثه برگزار شود.
رفتار ماموران سعودی به ویژه در منا با زائران، حتی ایرانیان مهربانانه، و مودبانه بود. آبرسانی و آب پاشی در سطح وسیع، استقبال از زائران در منا، کنترل دقیق بر آمد و شد زائران، از جمله مواردی بود که در گذشته بی‌سابقه بود. هم چنین راهنمایان فراوان ایرانی، هندی و آسیایی و آفریقایی در سراسر مسیر رمی، و هدایت زائران به مسیرهای تعیین شده و مهم‌تر از آن، برنامه‌ریزی برای عزیمت ایرانیان به جمرات و نظارت بر حسن اجرای این برنامه، از جمله موارد بی‌سابقه در حج سال جاری بود.»

captcha