تببین شأن نزول سوره «انسان» در مهد و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن
کد خبر: 3642744
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
در روز خانواده انجام شد؛

تببین شأن نزول سوره «انسان» در مهد و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: شأن نزول سوره مبارکه «انسان» روز گذشته، 25 شهریورماه و به مناسبت روز خانواده در مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن تبیین شد.

تببین شأن نزول سوره «انسان» در مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن
محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: به مناسبت ایام مباهله و نیز روز خانواده،‌ برنامه شأن نزول سوره مبارکه «انسان» ویژه قرآن‌آموزان مهد قرآن در محل فرهنگسرا تبیین شد.

مدیر مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن ادامه داد: طی برنامه روز خانواده، کاربرگ خانواده تهیه و در بین قرآن‌آموزان توزیع شد که در این کاربرگ داستان شأن نزول سوره مبارکه انسان یا دهر در حد کودکانه برای ایشان توضیح داده شده بود.

خواجه محمودآباد تصریح کرد: همچنین، برنامه نقاشی با موضوع شأن نزول این سوره مبارکه به ویژه آیه «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا»، «و به (پاس) دوستى(خدا) بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏‌دادند» در میان قرآن‌آموزان مهد قرآن اجرایی شد.

وی در ادامه با اشاره به شأن نزول 18 آیه ابتدایی سوره مبارکه انسان اظهار کرد: بنابر روایات روزی امام حسن و امام حسین(ع) ‌بیمار شدند. پیامبر(ص) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به علی‌فرمودند که ای ابوالحسن‌! خوب بود نذری برای شفای فرزندان خود می‌کردی‌. علی‌(ع)، فاطمه(س) ‌و فضه که خادمه آن‌ها بود، نذر کردند که اگر آن‌ها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند.

چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند، در حالی که از نظر مواد غذایی دست خالی بودند. علی(ع) ‌سه من جو قرض نمود و فاطمه‌(س) یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت‌. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت‌ سلام بر شما ای خاندان محمد(ص)! مستمندی از مستمندان مسلمانان هستم‌، غذایی به من بدهید. آن‌ها نیز همگی مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. روز دوم را همچنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتی که غذایی را آماده کرده بودند، یتیمی بر در خانه آمد، آن روز نیز ایثار کردند و غذای خود را به او دادند (باز با آب افطار کردند و روز بعد را نیز روزه گرفتند. در سومین روز اسیری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد، باز سهم غذای خود را به او دادند.

هنگامی که صبح شد، علی(ع) ‌دست حسن و حسین(ع) ‌را گرفته بود، خدمت پیامبر(ص) آمدند، وقتی پیامبر آن‌ها را مشاهده کرده‌، دید از شدت گرسنگی می‌لرزند. فرمودند که این حالی را که در شما می‌بینم برای من بسیار گران است. سپس برخاست و با آن‌ها حرکت کرد. هنگامی که وارد خانه فاطمه(س) ‌شد، دید در محراب عبادت ایستاده در حالی که از شدت گرسنگی شکم او به پشت چسبیده و چشم‌هایش به گودی نشسته‌، پیامبر(ص) ناراحت شد. در همین هنگام جبرئیل نازل گشت و گفت ای محمد! این سوره را بگیر، خداوند با چنین خاندانی به تو تهنیت می‌گوید. سپس سوره «هل اتي» یا انسان را بر او خواند.

مدیر مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن تصریح کرد: همچنین، برای اینکه ابعاد این برنامه در میان خانواده‌های قرآن‌آموزان نیز منعکس شود، از قرآن‌آموزان خواسته شد تا برنامه‌های انجام شده در این روز از جمله نقاشی و کاربرگ خود را به خانواده‌های خود انتقال داده و نظر ایشان در این رابطه را به مدیریت مهد قرآن فرهنگسرای قرآن منعکس کنند.

خواجه محمودآّباد تصریح کرد: امیدوار هستیم با اجرای برنامه‌هایی از این دست بتوانیم گامی در جهت نهادینه کردن فرهنگی ایثار و از خودگذشتگی در میان قرآن‌آموزان برداریم تا ایشان نیز با انس با این آموزه قرآنی که در آن به سیره اهل بیت(ع) در رابطه با ایثار اشاره شده است، این فرهنگ را در زندگی خود همواره به کار گرفته و تا جایی که می‌توانند به دیگران کمک کنند.

تببین شأن نزول سوره «انسان» در مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن

مدیر مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن تصریح کرد: نهادینه کردن این فرهنگ را باید از دوران کودکی و خردسالی برای فرزندان آغاز کرد چراکه در این دوران است که ذهن ایشان آماده دریافت مطالب و آموزه‌های مختلف است که اگر والدین تلاش کنند تا آموزه‌های اسلامی و قرآنی را اذهان ایشان جا بیندازند، زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند تا فرزندان خود هر چه زودتر به سبک زندگی قرآنی و اسلامی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به سبک زندگی ائمه اظهار(ع) به‌ویژه زندگی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرای مرضیه(س)، بیان کرد: همگی ما باید تلاش کنیم تا با الگوگیری از این زندگی آسمانی و الهی که برگرفته از تعالیم ناب اسلامی و قرآنی است، زندگی خود را بر این پایه قرار دهیم تا بتوانیم علاوه بر اینکه خود از این سبک پیروی می‌کنیم، فرزندان و کودکان خویش را نیز به سمت این راه قرآنی سوق دهیم.

مدیر مهد قرآن و پیش‌دبستانی فرهنگسرای قرآن در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوار هستم تا با نهادینه کردن الگوی سبک زندگی قرآنی در میان فرزندان به ویژه در سنین پایه، به سمتی گام برداریم که معضلات اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه کاهش پیدا کند چراکه تنها راه دستیابی به جامعه‌ای بدون آسیب بازگشت به سمت قرآن و استفاده از آموزه‌های ناب الهی است.

یادآور می‌شود، خانه قرآن دارالتقوی مبین تهران هم‌اکنون مجموعه مهد و پیش‌دبستانی قرآن فرهنگسرای قرآن به نشانی تهران، خیابان قزوین، نرسیده به میدان آذری، مهد و پیش‌دبستانی قرآنی فاطر به نشانی میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن و مهد قرآن شهربانو به نشانی ابتدای یادگار امام(ره)، نبش خیابان دستغیب، مجموعه شهربانو را تحت پوشش دارد که علاقه‌مندان نیز برای ثبت نام در کلاس‌های مختلف قرآنی می‌توانند به نشانی مجموعه‌های ذکر شده مراجعه کنند.

captcha