عمل به قرآن انسان را به‌سوی روشنایی هدایت می‌کند
کد خبر: 3643660
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷

عمل به قرآن انسان را به‌سوی روشنایی هدایت می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: قرآن کتابی است که عمل به آن انسان را از تاریکی‌ها به‌سوی نور و روشنایی هدایت می‌کند و باعث می‌شود انسان از آلودگی‌های جهالت، شرک و گناه پاک شده و نفس خود را تطهیر سازد.

صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن کتابی است که عمل به آن انسان را از تاریکی‌ها به سوی نور و روشنایی هدایت می‌کند و باعث می‌شود انسان از آلودگی‌های جهالت، شرک و گناه پاک شده و نفس خود را تطهیر نماید.
وی، افزود: مهم‌ترین عامل تزکیه بشر توفیق الهی و فراهم کردن اسباب از جانب خداوند است که اگر فضل و رحمت خداوند در این مورد وجود نداشته باشد هیچ انسانی قادر به تزکیه خود نخواهد بود.
وی با اشاره به نقش پذیرش دین الهی در تزکیه خاطرنشان کرد: پذیرش دین الهی و انجام اعمال نیک از عوامل تزکیه در نگاه قرآن است عمل صالح اختصاص به کاری خاص نداشته بلکه انسان هر کاری را خالصانه و به قصد تقرب به خدا انجام دهد موجب دور شدن از آلودگی‌ها و تزکیه نفس خواهد شد.
بهروز ادامه داد: تزکیه نفس از رذائل اخلاقی و شهوات نفسانی به دلیل آثار و فوائدی که برای انسان دارد، مورد توجه تمام ملت‌ها و ادیان الهی بوده و آنان برای تحصیل این امر از روش‌های گوناگونی بهره می‌جسته اند.
وی پیامبران را از عوامل عمده تزکیه انسان‌ها دانست و افزود: پیامبران، امامان و دیگر رهبران الهی با آشنا کردن انسان‌ها با معارف دین، از عوامل عمده تزکیه انسان‌ها به شمار می‌روند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: تزکیه نفس و تطهیر آن از آلودگی‌ها آثار و فوائد فراوانی برای فرد و جامعه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند دارد که در درجه اول این فوائد به خود تزکیه کننده باز می‌شود.
بهروز با اشاره به جایگاه مومنانی که در تزکیه سربلند شده‌اند، تاکید کرد: پاداش مؤمنانی که قلوب خود را از آلودگی‌ها تزکیه نموده و اعمال صالح انجام دهند درجات بالای بهشت و زندگی دائمی در آن است و علاوه بر این که این گونه افراد از آتش جهنم مبرا بوده و از ناحیه آن ضرری نخواهند دید.

captcha