آغاز اجرای آزمایشی طرح هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان
کد خبر: 3643792
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

آغاز اجرای آزمایشی طرح هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان

گروه دانشگاه: طرح پایلوت مرکز هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) صبح امروز ٢٨ شهريور، طرح پايلوت مركز هدايت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان سازمان تجاري‌سازي فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد.
در اين مراسم بيجندي، رئيس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهي، دشتي، معاون سازمان تجاري‌سازي فناوري و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهي، موسوي بازرگان از پژوهشگران اين طرح، ايماني، رئيس دانشگاه علم و فرهنگ و واعظ مهدوی، معاون علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه سخنرانی کرده و سپس به افتتاح این طرح پرداختند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی با تشکر از ریاست و هیئت رئیسه دانشگاه علم و فرهنگ، گفت: این طرح در این دانشگاه به صورت پایلوت انجام می‌شود و ان‌شاءالله در سال‌های آتی در دیگر دانشگاه‌های کشور انجام خواهد شد.

فرایند اجرای طرح ملی هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان

در ادامه این نشست، دشتی گفت: 7 ماموریت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده جهاد دانشگاه نهاده شده است که دو طرح از این طرح‌ها در خصوص طرح تدوین نظام هدایت شغلی و نیز طرح تدوین ارتقای فرهنگ کارآفرینی، بر عهده سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی است.

وی افزود: در قالب نقشه راه سامان‌دهی نظام هدایت شغلی، انجام یک طرح پژوهش در قالب نظام هدایت شغلی در دستور کار قرار گرفت. ذیل ماده 64 قانون برنامه توسعه کشور، سازمان مکلف شد مطابق بودجه سنواتی در راستای ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در جهت توسعه فرهنگ علمی و آموزشی و اشتغال دانشگاهیان، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

دشتی تصریح کرد: مسئول اجرای این طرح سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی، کارفرمای این طرح معاونت توسعه علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، مدت زمان این طرح 18 ماه، ناظران آن آقایان پورکریمی، گودرزی، معینی، شورای علمی طرح، نمایندگان سازمان‌ها و نهادها و اساتید و صاحب‌نظران و مدیر طرح پژوهشی محمدرضا پور عابدی است.

وی با بیان اینکه این طرح دو فاز نظری و کاربردی دارد، گفت: در فاز نظری مطالعاتی در دو بخش مبانی نظری و طراحی اولیه نظام جامع هدایت شغلی انجام شد و در اجرا پایلوت که امروز افتتاح می‌شود، فاز کاربردی در دانشگاه علم و فرهنگ به تصویب رسید.

دشتی تصریح کرد: با ارزیابی این طرح در اجرای پایلوت، نقشه اصلاح شده در 5 دانشگاه اصلی اجرا خواهد شد و پس از آن نسخه نهایی طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل خواهد شد تا تصمیمات لازم را در خصوص اجرای سراسری آن اتخاذ کند.

خدمات طرح هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان

در ادامه این برنامه موسوی بازرگان، یکی از پژوهشگران اصلی این طرح گفت: کارهائی که مرکز هدایت شغلی قرار است انجام دهد عبارت است از: ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، خدمات پژوهشی و بازار کار، شبکه‌سازی و ارائه خدمات مهارت‌افزائی، کارورزی و کارآموزی.

بازرگان در خصوص ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی در این طرح گفت: دانشگاه‌ها به صورت سنتی وظیفه اصلی خود را تولید علم می‌دانستند. این باور در سالیان اخیر به چالش کشیده شده است و امروز دانشگاه‌ها باید خود را در قبال اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز مسئول بدانند.

وی ادامه داد: دانشجوئی که امیدی برای کار نداشته باشد، نخواهد توانست که به تولید دانش بپردازد. دانشجویانی که پندارهای غلطی در خصوص شغل و توانائی‌های خود دارند از کارایی لازم برخوردار نخواهند بود؛ از این‌رو بخش اول کار ما اصلاح این وضعیت ذیل ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی است که به صورت کارگاه، مشاوره و مواد درسی انجام خواهد شد.

بازرگان افزود: خدمات پژوهشی و بازار کار به انطباق گروه‌های آموزشی با بازار کار خواهد پرداخت. اطلاعات این خدمات پژوهشی می‌تواند به دانشجو کمک کند. اشتغال محصولی فردی نیست و امری گروهی و شبکه‌ای است از این رو این مرکز از طریق شبکه‌سازی ذی‌نفعان را در کنار هم قرار داده و برای تولید اشتغال زمینه‌های لازم را فراهم خواهد ساخت.

وی در پایان گفت: بخش آخر خدمات این مرکز ارائه خدمات مهارت‌افزائی، کارورزی و کارآموزی است. در این بخش من اشاره می‌کنم به تجربه دانشگاه علم و فرهنگ که پیشتاز راه‌اندازی این دوره بوده است و به همین واسطه تجربه لازم را برای اجرای این محور دارد.

دانشگاه در قبال اشتغال مسئولیت دارد

ایمانی در ادامه این نشست با بیان اینکه بیکاری از مسائل مهم کشور است، گفت: امروز بیش از 4 میلیون نفر دانشجو داریم که سد کنکور را پشت سر گذاشته‌اند و فضایی تیره و تار در آینده کاری خود می‌بینند که چندان غیرواقع‌بینانه نیست.

وی افزود: چرا ما در ترم‌های دوم و سوم شاهد افت تحصیلی در همه رشته‌ها هستیم؟ این افت تحصیلی شاهد مثالی بر پایین آمدن انگیزه در میان دانشجویان است و دانشگاه ما باید در قبال مسئله اشتغال مسئولیت‌پذیرتر باشد. پس از انقلاب فرهنگی در سال 59 برخی از اساتید و دانشجویان بیکار شدند که در آن برهه جهاد دانشگاهی توانست بخشی از این نیرو را جذب کند. این مرکز به دلایل خاصی از این کار کنار کشید. حالا که این معضل خیلی بزرگ شده است، جهاد دانشگاهی می‌تواند دوباره وارد این میدان شود.
captcha