مجوز 92 هزار هیئت مذهبی تمدید شد/ ضرورت هدایت نذورات به سمت موارد فرهنگی
کد خبر: 3643798
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
روحانی‌نژاد:

مجوز 92 هزار هیئت مذهبی تمدید شد/ ضرورت هدایت نذورات به سمت موارد فرهنگی

گروه جامعه: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از تمدید مجوز فعالیت 92 هزار هیئت مذهبی در دهه محرم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسین روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری که صبح امروز، 28 شهریور ماه برای تشریح فعالیت های دهه اول محرم برگزار شد، با اشاره به فعالیت 420 دفتر این سازمان در کشور برای ساماندهی و نظارت بر هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: با ارزیابی و بررسی فعالیت و وظایف هیئت‌های مذهبی و مداحان مجوز 92 هزار هیئت مذهبی تمدید شد.
وی افزود: برخی از هیئت های مذهبی نیز به دلیل عدم انجام وظایف خود، وجود اختلافات در آنها و فعالیت‌های دون شان محرم نتوانستند مجوز خود را تمدید کنند.
روحانی‌نژاد با اشاره به راه‌اندازی سامانه طوبی از سال گذشته گفت: 21 هزار و 194 هیئت مذهبی و 51 هزار و 164 مداح اطلاعاتشان در سامانه ثبت و به مرور تایید نهایی به آنها کد شناسایی ارائه می‌شود.
معاون سازمان تبلیغات بیان کرد: کد شناسه مفهومش این است هر مداح، مبلغ و روحانی مستقر در هیئت‌ها با این کد شناسایی می‌شوند.
وی افزود: شعار امسال محرم سبک زندگی حسینی و شهید محسن حججی به عنوان شهید شاخص محرم سال جاری معرفی می‌شود.
روحانی نژاد در ادامه با اعلام اینکه بیش از هزار همایش برای توجیه مبلغان و مداحان برگزار شده است؛ عنوان کرد: در این همایش‌ها ما مبلغان را برای اخلاص در تبلیغ، ورود به مباحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به ویژه در مناطق حاشیه شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، بصیرت افزایی، تحکیم خانواده، افزایش جمعیت، تبیین قیام حسینی و پیشگیری از خرافه گرایی توجیه کرده‌ایم.
وی افزود: در همایش‌های توجیهی بیش از 30 موضوع و محور که از سوی کارشناسان این سازمان برای سخنرانی و نوحه خوانی در محرم استخراج شده است در اختیار مبلغان و مداحان قرار داده می‌شود.
معاون امور تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بیش از 53 هزار مبلغ در سراسر کشور برای محرم 96 ساماندهی شده‌اند عنوان کرد: این مبلغان از 30 شهریور تا 13 مهرماه در سراسر کشور استقرار پیدا می‌کنند، ضمن اینکه 18 هزار مبلغ نیز به دستگاه‌های و مؤسسات مأمور می‌شوند.
وی همچنین از استقرار گروه‌های ارزیابی هیئت‌های مذهبی خبر داد و تصریح کرد: عملکرد گروه‌ها و هیئت‌های مذهبی قرار است ارزیابی شود تا محتوای ارائه شده توسط مبلغ‌ها منجر به معرفت‌زایی دینی و پیشگیری از ترویج خرافات و موهومات در رابطه با قیام امام حسین(ع) شود، عملکرد این گروه‌های ارزیابی موجب شده تا طی سال‌های گذشته شاهد ‌رشد هیئت‌ها و حضور مبلغان در مساجد باشیم ضمن اینکه خرافات و و مراسم‌هایی مانند قمه‌زنی کاهش پیدا کرد.
این مسئول فرهنگی از تدوین محتواها و نوحه‌هایی به سه زبان فارسی، عربی و آذری برای استفاده مداحان و مبلغان خبر داد و گفت: این محتواها به صورت کتابچه کوچکی در اختیار آنها قرار داده می‌شود ضمن اینکه  محتواهای ملی با محتواهای استانی به دلیل تفاوت‌های فرهنگی متفاوت است.
روحانی نژاد با بیان اینکه مداحان و مبلغان باید مراقب سوء استفاده دشمنان از سخنرانی‌ها و مداحی‌ها باشند گفت: به مبلغان به جد توصیه‌ کرده‌ایم که در رابطه با آسیب‌های اجتماعی و دیگر محورهای ارائه شده به آنان سخنرانی کنند.
وی افزود: از سال 86 ستاد شئون‌ مذهبی در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده است؛ که سیاست‌هایی رابرای دهه محرم تدوین شده است.
این مقام مسئول عنوان کرد: نباید از فعالیت هیئت‌های خانگی غفلت کرد، سالم سازی و غنی سازی فرهنگی این هیئت‌ها بسیار مهم است؛ در رابطه با ایستگاه‌های صلواتی در معابر ما به عنوان سازمان تبیلغات هیچ مجوزی ارائه نداده‌ایم مرجع صدور مجوز برای این ایستگاه‌ها شهرداری و نیروی انتظامی است.
وی با بیان اینکه امنیت و سلامت دو توصیه مهم به هیئت‌های مذهبی است گفت: با شورای تأمین استان‌ها هماهنگی شده تا مراکز استانی گزارش ریز فعالیت‌ هیئت‌ها را به آنها ارائه دهند و همکاری لازم را با این شورا داشته باشند.
روحانی نژاد با اشاره به نذورات ماه محرم یادآور شد: نیاز است که نذورات این دهه به سوی نذورات فرهنگی مانند اهدای کتاب به مساجد و اماکن مذهبی هدایت شوند و بستر سازی برای انتشار رسانه‌ای اجتماعات باشکوه عزاداران و نحوه صحیح عزاداری به سبک سنتی در ایام محرم و صفر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد.
معاون امور تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر رعایت ملاحظات امنیتی و بهداشتی از سوی هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: پرهیز از هرگونه مزاحمت و نارضایتی برای مردم در اجرای برنامه‌های عزاداری محرم به لحاظ زمان و مکان و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای برقراری ایمنی مساجد و حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی و همکاری  پیوسته با نیروهای انتظامی باید در دستور هیئت‌های مذهبی قرار گیرد.
captcha