اتحادیه‌های قرآنی با ادغام جایگاه اجتماعی و قانونی به خود گرفته‌اند
کد خبر: 3645311
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
حجت‌الاسلام کوششی:

اتحادیه‌های قرآنی با ادغام جایگاه اجتماعی و قانونی به خود گرفته‌اند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در جلسه مدیران شعب اتحادیه استان تهران و کارشناسان قرآن این استان گفت: اتحادیه‌ها با ادغام یک جایگاه اجتماعی و قانونی به خود گرفته‌اند و قبلاً اتحادیه‌ها مجری بودند اما در حال حاضر در تصمیم‌گیری نیز دخالت دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه مدیران شعب اتحادیه استان تهران و کارشناسان قرآن این استان، پنج‌شنبه، 30 شهریورماه با حضور مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و جعفری، مسئول مؤسسات قرآنی استان تهران در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
پس از تلاوت آیات قرآن، مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران به سخنرانی در رابطه با طرح قرآنی بشارت 1451 پرداخت و اطلاعاتی را به مدیران شعب و کارشناسان قرآن داد و سپس پیشنهادات و راهکارهایی را برای هماهنگی بیشتر بین مدیران قرآنی ارائه کرد.
سپس حجت‌الاسلام کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور ضمن بیان تسلیت به مناسبت ایام عزاداری محرم‌الحرام، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی در حال حاضر در شرایط حساس هستند و حضور کارشناسان قرآن در کنار مدیران شعب اتحادیه و همکاری این دو مجموعه در موفقیت مؤسسات و رسیدن آنها به هدف مطلوب ضرورت جدی دارد.
وی ادامه داد: حداقل هفت سال است که مؤسسات قرآنی درگیری دوگانگی هستند و پس از تشکیل معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد که اقدام به صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی کرده‌اند که البته قبلاً نیز تنها سازمان تبلیغات اسلامی این کار را انجام می‌داد و وظیفه ذاتی آن بود اما این وضعیت دوگانگی ایجاد کرد و مؤسسات و جامعه قرآنی را تا حدودی  تحت تأثیر قرار داد.
کوششی عنوان کرد: نهایتاً شورای توسعه فرهنگی قرآنی که پارلمان قرآنی کشور است، وارد عمل شد و این شورا ذیل شورای انقلاب فرهنگی است و شخصیت‌های حقیقی قرآنی در آنجا هستند و سیاست‌ها و راهبردهای قرآنی در آنجا تنظیم می‌شود و رقم می‌خورد و مصوبات آن نیز مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانونی است.
وی عنوان کرد: بیش از 90  جلسه در ارتباط با مؤسسات و اتحادیه‌ها در این شورا با حضور مسئولان از سازمان دارالقرآن و وزارت ارشاد و اتحادیه‌ها برگزار شد تا به نتیجه برسیم پس از راهیابی این موضوع به شورای توسعه، کمیته‌ای متشکل از 9 نفر برای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات تشکیل شد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور بیان کرد: صدور مجوز و انحلال و ارزیابی اتحادیه‌ها و رسیدگی به شکایات و... وظیفه این هیئت بوده است که معاون وزیر ارشاد به عنوان رئیس این هیئت و رئیس سازمان دارالقرآن نیز دبیر این هیئت و دبیرخانه نیز در سازمان دارالقرآن قرار گرفت که هیئت رسماً تشکیل شد و آئین‌‌نامه‌های مختلف تظیم شد و به تصویب رسید.
وی عنوان کرد: برای صدور مجوز و ارزیابی مؤسسات و حمایت و رسیدگی به تخلفات آئین‌نامه‌های مختلف تنظیم شد، یکی از موضوعات، موضوع اتحادیه‌ها بود که اتحادیه‌ها یک جایگاه اجتماعی و قانونی به خود گرفته‌اند و قبلا اتحادیه‌ها مجری بودند اما در حال حاضر در تصمیم‌گیری نیز دخالت دارند و اعتبار حقوقی به خود گرفته‌اند و تمام فعالیت‌های قرآنی که توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود باید از ناحیه اتحادیه باشد.
کوششی با تأکید بر اینکه نقش اجرایی اتحادیه‌ها قوی‌تر می‌شود، همچنین اعتبارات دولتی به آن تخصیص پیدا می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر بحث اتحادیه‌ها موضوع جدی برای جامعه قرآنی است و دو دستگاه نیز به این موضوع به صورت جدی می‌پردازد.
وی با اشاره به اینکه در بحث ادغام اتحادیه‌ها، سازمان تبلیغات و دارالقرآن و اتحادیه مؤسسات قرآنی، اهتمام جدی داشته‌اند، اضافه کرد: چون این از جمله کارهایی است که منفعت مؤسسات را عهده دارد. اساسنامه مجددا طی بیش از پنج جلسه بررسی شد و نهایتا قرار شد طی جدول زمانی ابتدا اتحادیه‌های استانی  طی سه ما ادغام شوند و سپس اتحادیه واحد کشوری شکل گیرد.
کوششی با اشاره به اینکه حتی برای توزیع اعتباری که امسال اختصاص می‌یابد، صبر شده است و سپس توزیع می‌شود، اظهار کرد: ادغام در استان‌ها در حال انجام است ذیل اتحادیه‌ها موجود در استان‌ها، اتحادیه مشترک شکل گرفت و تا کنون در 23 استان انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه مدغم در استان تهران، اواخر مهرماه انجام می‌شود، اضافه کرد: 28 مهرماه با حضور حدود 500 مؤسسه در تهران این انتخابات در لانه جاسوسی سابق تشکیل می‌شود.
کوششی با تأکید بر اینکه حضور حداکثری و همگانی مؤسسات اثرگذار است، عنوان کرد: موضوع بعدی بحث کاندیدا شدن، افراد برای شرکت در انتخابات است. از روز شنبه اول مهرماه دعوت‌نامه‌ها ارسال می‌شود و شرایط برای کاندیدا شدند در پایگاه اینترنتی اتحادیه مؤسسات قرانی استان تهران قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه برای تمدید مجوز مؤسسات، باید نوع آنها مشخص شود، عنوان کرد:  سه نوع مؤسسه قرآنی داریم مؤسسه عمومی که آموزش عمومی قرآن است و مؤسسه چند منظوره قرآنی که در موضوعات هنری و مجازی و ... فعالیت دارد و مؤسسه قرآنی تک منظوره. مؤسسات باید مجوز خود را بر اساس اساسنامه جدید تمدید کند
کوششی بیان کرد: کمیته نظارت استان تهران نیز  تا کنون چهار جلسه تشکیل داده است و برای کاندیدا شدن نیز 10 روز فرصت دارند و طی بازه زمانی یک هفته شرایط کاندیداها بررسی می‌شود و بعد اعلام نهایی، دفترچه‌ها برای معرفی کاندیداها در اختیار حاضران در جلسه قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: داشتن مدرک لیسانس و از ارکان مؤسسه بودن از شروط اصلی کاندیدا شدن است.
حسن ختام این جلسه قدردانی از مهدی نادی به عنوان یکی از شخصیت‌های قرآنی کشور که اهتمام جدی به موضوعات قرآنی دارند و از جعفری، مسئول مؤسسات قرآنی تبلیغات اسلامی بود.
captcha