ویژگی‌های زندگی خدا محور/ واقعیت گرایی تنها راه رسیدن به زندگی صحیح
کد خبر: 3646225
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

ویژگی‌های زندگی خدا محور/ واقعیت گرایی تنها راه رسیدن به زندگی صحیح

کانون خبرنگاران نبأ: سید نصرالله حجت بیان کرد: هدف نهایی ما تمدن نوین اسلامی است راه ما پیشرفت در جنبه‌های نرم افزاری و سخت افزاری است. مقام معظم رهبری در سال۹۱ در بجنورد مانع پیش رفت ما را جنبه نرم افزاری معرفی کرد زیراکه زندگیمان بر اساس اسلام نیست و این مشکل تنها یک راه حل دارد و آن علم و دانش است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سید نصرالله حجت محقق، پژوهشگر و مشاور خانواده در رابطه با سبک زندگی اسلامی و ویژگی خانواده خدا محور بیان کرد: سبک زندگی ما بر اساس شنیدن است نه خواندن و گوش دادن یعنی این اجازه را می‌دهیم که برای ما بشنوند و تصمیم بگیرند در صورتی که سبک زندگی اسلامی باید «إقرٱ» باشد زیراکه خداوند در قرآن می‌فرماید:«إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ» ولی متأسفانه امروز فضای مجازی فاتحه کتاب خوانی را خوانده و تشیع جنازه کتاب را هم برگزار کرده است.

ساده زیستی سبک زندگی اسلامی است
وی ادامه داد: در زمان انقلاب زمانی که جوانان می‌خواستند نشان دهند که انقلابی هستند با کتاب در جوامع حاضر می‌شدند و همیشه کتاب در دست داشتند نه لب تاپ و تبلت که این از ویژگی‌های خانواده‌های انقلابی است همچنین همیشه در لباس این افراد سادگی نمایان بود حتی اگر از ثروتمندترین افراد بودند ولی اگر الان با ساده ترین لباس وارد اداره و یا سازمانی شویم چه برخوردی با ما می‌شود؟!

واقعیت گرایی تنها راه رسیدن به زندگی صحیح
حجت ادامه داد: واقعیت گرایی تنها راه رسیدن به زندگی صحیح است. ما بر اساس حقارت‌هایمان تلاش می‌کنیم نه بر اساس واقعیت‌ها بنابراین به خودمان اجازه می‌دهیم برای رفع حقارت‌هایمان هر کاری از جمله دست برد به بیت المال را انجام دهیم و یا از ربا و سودهای زیاد بانک‌ها استفاد کنیم «کتاب مسئله ربا» از جمله کتاب‌های شهید مطهری است که عمدٱ کنار گذاشته شده است متأسفانه در حال حاضر اسلام گزینشی شده است و هر بخشی را که به نفع‌مان است را بلد می‌کنیم و بخشی را که به ضررمان است را پنهان می‌کنیم پس سبک زندگی اسلامی باید بر اساس واقعیت‌ها باشد و مجدد کتاب را احیا کنیم.

هدف نهایی ما تمدن نوین اسلامی است
این مشاور خانواده تصریح کرد: هدف نهایی ما تمدن نوین اسلامی است راه ما پیش رفت در جنبه‌های نرم افزاری و سخت افزاری است. مقام معظم رهبری در سال۹۱ در بجنورد مانع پیشرفت ما را جنبه نرم افزاری معرفی کرد زیراکه زندگیمان بر اساس اسلام نیست و این مشکل تنها یک راه حل دارد و آن علم و دانش است، باید دقت کرد که منظور از فهمیدن دانستن و عمل کردن است، مشگل ما ندانستن نیست بلکه تبحر در دانستن است.
وی اظهار کرد: الان عصر خاتمیت است یعنی با علم و دانش کار انجام می‌شود و قبل از انجام هر کاری باید نسبت به آن علم داشت بنابراین مقام معظم رهبری برای سهولت کار ما و نزدیک شدنمان به زندگی اسلامی سبک زندگی اسلامی را به ۲۰ عامل، ازدواج، بی‌کاری، خانه مجردی، تغذیه و.. تحلیل کردنند تا ما ابتدا سبک‌های زندگی را بشناسیم بعد اسلامی‌شان کنیم.

سبک زندگی اسلامی فقط یک محور به نام آرامش دارد
حجت گفت: مردم ما در حال حاضر برای پول و راحتی زندگی می‌کنند نه برای ترقی، فلاح و رستگاری که رسیدن به رستگاری یکی دیگر از سبک‌های زندگی اسلامی است. در حوزه تعامل با خانواده، فرزند و همسر سبک زندگی اسلامی فقط یک محور و یک اصل دارد و آن فقط آرامش است. آیا در زندگی ما آرامش است!؟ مگر ما پیرو و شیعه امام حسین(ع) نیستیم؟ امام حسین (ع) از مکه تا کربلا فقط خواست درس عشق و محبت بدهد اما متأسفانه بیشترین جرم در کشور ما فقط دعوا است و ساعتی ۷۰۰ دعوا در کلانتری‌ها ثبت می‌شود.
این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: متأسفانه برخی از ما خدا، امامان و اولیاء الهی را برای رفع نیازهایمان می‌خواهیم نه برای هدایت و انتخاب راه سعادت، اصل مطلب ما این است که اگر شما می‌گوی عاشق امام رضا هستم پس چرا گناه میکنی؟ 
وی ادامه داد: در قرآن دو جا اجازه طواف داده شده است یکی طواف دور کعبه و یکی طواف اعضای خانواده در گرد هم است. محبت و مودت در بین اعضای خانواده باید ظاهر شود و زوجین هیچ گاه دست خالی به منزل نروند حداقل شاخه گلی را با خود ببرند و یا اگر قادر به پرداخت این هزینه هم نیستند دو هدیه رایگان ولی تأثیر گذار کلام خوش و نگاه را با خود به منزل ببرند و به همسرشان عاشقانه نگاه کنند و با آرامش با هم صحبت کنند.
حجت بیان کرد: آرامش در هر کاری که باشد اختلالات بعدی آن کار را زیر پا می‌گذارد. امام رضا(ع) می‌فرماید: اولین حق کودک بر گردن والدینش این است که مادرش را احترام کند و به نظر من اولین حق کودک این است که پدر و مادری عاشق داشته باشد زیراکه تا بین این دو تن آرامش نباشد زندگی برای بچه شیرین نخواهد شد حتی اگر بیشترین پول را برایش خرج کنند و بهترین امکانات را برایش فراهم کنند. تربیت و سبک زندگی اسلامی را از کودکی باید آغاز کرد دشمن ما این نکته را فهمیده و مورد توجه قرار داده است ولی ما در این زمینه هنوز عقب هستیم و جای تأمل دارد.
زینب رحیمی

captcha