علل تغییرات در برگزاری مجمع عمومی برخی استان‌ها/ توسعه مؤسسات قرآنی؛ اصلی‌ترین هدف ادغام
کد خبر: 3646469
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
در نشست بررسی روند ادغام اتحادیه‌‌های قرآنی مطرح شد؛

علل تغییرات در برگزاری مجمع عمومی برخی استان‌ها/ توسعه مؤسسات قرآنی؛ اصلی‌ترین هدف ادغام

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: در نشست بررسی روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی به مباحثی از جمله علل تغییر در روند برگزاری مجمع عمومی در برخی از استان‌ها و اینکه توسعه و رسیدگی به مشکلات مؤسسات قرآنی از بحث‌های مهم و مورد توجه در ادغام اتحادیه‌ها است، پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری «بررسی روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی» صبح امروز، 4 مهرماه در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و حسن محمدی، مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور  برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین سید‌حسین کوششی با عرض تسلیت ایام محرم گفت: بحث ادغام دو اتحادیه، حدود هفت سال است که مطرح می‌شود و از چهار سال گذشته روند جدی‌تر به خود گرفت و جلسات کارشناسی مختلفی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور همه افراد حوزه مؤسسات برگزار شد.
علل تغییر در روند برگزاری مجمع عمومی برخی از استان‌ها/ توسعه مؤسسات قرآنی؛ اصلی‌ترین هدف ادغام

وی ادامه داد: قریب به 100 جلسه در رابطه با ادغام دو اتحادیه قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برپا شد. مباحث چالشی و ابهامات و نقطه‌نظرات مخالفی که در برخی از موضوعات وجود داشت به یک اتفاق نظر رسید و موضوع به صورت جدی‌تری در هیئت رسیدگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح و منجر به تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی شد و هیئت رسیدگی فصل جدیدی به جهت عملیات یکی کردن مؤسسات و جدا شدن از دوگانگی و مسائل مرتبط با این موضوع بود و در همین ارتباط تا‌کنون 65 جلسه هیئت برگزار شده است.

یکسان شدن فرایند صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی

کوششی بیان کرد: فرایند صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی به صورت یکسان شد و به صورت واحد مجوز مؤسسات با دو امضاء بالاترین مقام قرآنی وزارت ارشاد و تبلیغات اسلامی انجام خواهد شد که این گام ابتدایی در این باره بود و سپس ادغام دو اتحادیه پیگیری شد که دو نظر قالب بود که یکی ادغام دو اتحادیه به صورت ملی و سپس مابقی ادغام‌ها انجام شود و نظر دیگر این بود که ادغام را از استان‌ها شروع و سپس استان‌های منتخب در روند ادغام دو اتحادیه نقش داشته باشند که گزینه دوم مورد تأیید هیئت رسیدگی قرار گرفت.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور گفت: اساسنامه‌ای به صورت پیشنهادی برای اتحادیه‌های استانی تنظیم شد و به تصویب هیئت رسیدگی رسید و مقرر شد این اساسنامه در مجامع نهایی استان‌ها ارائه شود و بعد از این که در مجمع عمومی استان‌ها نیز تصویب شد، به عنوان اساسنامه رسمی و حقیقی اتحادیه واحد استانی باشد.

وی ادامه داد: در یک جدول زمانبندی شده از 5 مرداد‌ماه بحث ادغام اتحادیه‌ها در استان‌ها کلید خورد و تا الان ادامه داشته است و تا‌کنون 24 استان مجامع عمومی خود را برگزار کرده‌اند. اتحادیه واحد استانی شکل گرفته و کارهای قانونی در حال انجام است که تا 28 مهرماه 7 استان باقی مانده نیز مراحل ادغام را انجام خواهند داد و سپس شاهد ادغام اتحادیه‌ها در سطح کشور باشیم.

علل تغییر در روند برگزاری مجمع عمومی برخی از استان‌ها/ توسعه مؤسسات قرآنی؛ اصلی‌ترین هدف ادغام

علل تغییر روند زمانی جدول مجمع عمومی در برخی از استان‌ها

کوششی در مورد تغییر روند زمانی جدول مجمع در برخی از استان‌ها بیان کرد: برای برگزاری مجامع عمومی استانی کمیته‌ای به نام کمیته اجرا و نظارت استان تشکیل شده است که ترکیب این کمیته شامل مدیران اتحادیه در استان و مسئولان قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است و در همین زمینه تقریباً 5 استان دچار تغییرات زمانی شدند.

وی به برخی از نظرات موافق و مخالف درباره ادغام اشاره کرد و افزود: تا زمانی‌که نظرات مثبت و منفی وجود دارد نمی‌توان به جایگاه مناسبی رسید. ما حدود 10 جلسه صرف اساسنامه اتحادیه‌های استانی کردیم اما با این وجود گاهی شاهد برخی اختلاف‌نظرها هستیم و همین امر موجب طولانی شدن روند ادغام شده است. برخی از دستگاه‌های حاکمیتی نیز در روند ادغام مقاومت داشته‌اند که این حرکت را کند کرده است.

وی تصریح کرد:‌ ان‌شاءلله اتحادیه مدغم با این هم‌افزایی که بین دو اتحادیه اتفاق خواهد افتاد و نیروزایی که بین دو اتحادیه صورت خواهد گرفت، اتحادیه قوی و کارآمد شود که در کل افق روشنی برابر مؤسسات و‌ نهادهای مردمی خواهد بود. امیدواریم پس از ادغام، اتحادیه‌ای مدغم و قوی و مستقل شکل گیرد.
کوششی اظهار کرد: معتقد هستیم که اگر مؤسسات قرآنی را تعطیل کنند، 90 درصد فعالیت‌های قرآنی کشور که توسط دستگاه‌ها در حال انجام است، تعطیل خواهند شد. زیرا عوامل اجرایی این برنامه‌ها و طرح‌ها مؤسسات قرآنی هستند‌ و اگر در این زمینه منابع متخصص نباشد کار به سرانجام نمی‌رسد.

کوششی با اشاره به برخی از دستاوردهای ادغام دو اتحادیه قرآنی گفت: با این روند علاوه بر ارتقای بودجه مؤسسات نیز در برنامه‌ریزی تصمیم‌ساز خواهند شد و از حالت ابزاری به نهادی تأثیرگذار در سطح کشور خواهند رسید. همچنین رسیدگی به مشکلات مؤسسات و نظارت و برنامه‌ریزی و حتی تقسیم وظایف حاکمیتی از برنامه‌های اتحادیه مدغم است.

لزوم ادغام اتحادیه‌ها از نگاه مدیرعامل تشکل‌‌های قرآنی

در ادامه این جلسه، حسن محمدی، مدیر‌عامل تشکل‌های قرآنی کشور ضمن عرض تسلیت سوگواری اهل بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات قرآنی مطرح کردند که چه لزومی در ادغام دو اتحادیه وجود دارد، افزود: در حوزه‌های مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی بحث سیاستگذاری و عملیات دو مقوله جداگانه هستند که در همه دنیا عقل حکم می‌کند که سیاستگذاری و نظامات باید واحد و منسجم باشد و حوزه عملیات و اجرا باید متعدد و دارای شعب مختلف باشد. بنابراین اتحادیه تشکل‌های قرآنی به عنوان یک نهاد سیاستگذاری و نهاد نمایندگی مؤسسات قرآنی کشور، به عنوان کانال واحدی برای کانالیزه کردن تعاملات مؤسسات با حاکمیت باشد.

علل تغییر در روند برگزاری مجمع عمومی برخی از استان‌ها/ توسعه مؤسسات قرآنی؛ اصلی‌ترین هدف ادغام

محمدی افزود: ادغام فرایند چندین ساله‌ای بود که متأسفانه به دلایل متعددی این پروسه طولانی شد ولی با تعاملی که بین دو اتحادیه در سال جاری اتفاق افتاد، از اوایل تابستان امسال ادغام را آغاز و همچنان ادامه داده‌ایم و بسیار آرام و متین در بسیاری از استان‌ها برگزار کرده‌ایم و البته طبیعی است که چالش‌هایی در برخی از استان‌ها صورت گرفت که مرجعی برای نظارت و رسیدگی آنها در نظر گرفته شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: در طول یکی دو ماه پس از این روند با تفاهم مشترک، مجمع عمومی کشور را متشکل از نمایندگان همه مؤسسات قرآنی استان‌ها در کشور برگزار خواهیم کرد و سرانجام یک اتحادیه مدغم کشوری شکل خواهد گرفت که امیدواریم یک اتحادیه مستقل، قوی و کارآمد بدون دخالت هیچ دستگاهی شکل بگیرد که صرفاً دغدغه رشد و توسعه مؤسسات قرآنی به‌عنوان مهمترین نهاد و عنصر تشکیل‌دهنده جامعه قرآنی را داشته باشد.

مدیر تشکل‌های قرآنی کشور در ادامه به دلایل تأخیر ادغام دو اتحادیه اشاره کرد و افزود: اتحادیه‌ها از سال 88 تصمیم به ادغام داشتند و اگر این کار را به عهده دو اتحادیه گذاشته می‌شد، قطعاً این روند ادغام تاکنون انجام شده بود که به هر حال هدف از ادغام دو اتحادیه ایجاد یک اتحادیه قوی است که دست مطالبه‌گری ما را در ارتباط با حقوق مؤسسات باز خواهد کرد.

وی افزود: سنگ‌اندازی‌های برخی از نهادها بی‌تأثیر در روند ادغام استان‌ها نبوده است و منافع شخصی برخی از افراد، باعث شد که برخی از استان‌ها معترض شوند و تجدیدخواهی را داشته باشند و رسیدگی این چالش ها قبل از تشکیل اتحادیه کشوری است. 

محمدی درباره اینکه پس از ادغام چه اتفاق مثبتی خواهد افتاد، گفت: در حوزه سیاستگذاری دچار تشدد و دوگانگی بودیم و این خود موجب ضعف نهاد نمایندگی مؤسسات قرآنی شده بود. اتحادیه یک نقطه اتصالی بین حاکمیت و مردم است و به‌عنوان یک کانال ارتباطی محسوب می‌شود که اگر واحد نباشد، سیاستگذاری‌ها دچار ضعف خواهد شد و‌ بعضاً سردرگمی در مؤسسات ‌ایجاد می‌شود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

سمیه عیادی

captcha