تأسیس مؤسسه قرآنی؛ ادای تکلیف به بندی از وصیتنامه برادر شهیدم/ از 14 سالگی عهده‌دار مجموعه‌های قرآنی بودم
کد خبر: 3647182
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
شایق تأکید می‌کند:

تأسیس مؤسسه قرآنی؛ ادای تکلیف به بندی از وصیتنامه برادر شهیدم/ از 14 سالگی عهده‌دار مجموعه‌های قرآنی بودم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل سابق اتحادیه مؤسسات قرآنی یزد که از بدو تأسیس و راه‌اندازی آن و طی چهار دوره در این سمت بوده است و بیش از 19 سال از فعالیت قرآنی‌اش می‌گذرد، می‌گوید: کمک دولت به این مجموعه‌های قرآنی ـ مردمی در حد صفر و زیر صفر است.

شایق ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین شایق، متولد سال 1346 از یزد است. وی تحصیلاتش را در علوم حوزوی فراگرفته و از سال 1377 رسماً با تأسیس مؤسسه قرآنی کوثرالنبی(ص) به صورت تمام وقت وارد حوزه فعالیت‌های قرآن شده است.
این مؤسسه که در راستای برپایی دوره‌های تخصصی حفظ قرآن فعالیت می‌کند، از اسفندماه 1385 با تعدادی از قرآنیان در شهر یزد، اساسنامه اتحادیه استانی را نگارش و تدوین کردند که سپس تأیید شد و در فروردین‌ماه 1386 نیز به ثبت رسید.
وی که سال‌ها و از ابتدای تأسیس اتحادیه مؤسسات قرآنی یزد و طی چهار دوره به عنوان مدیرعاملی این اتحادیه منصوب بوده است، اظهار می‌کند: در سال 1358 یعنی یک سال پس پیروزی انقلاب اسلامی در دور‌ه‌های مربیگری که در سطح محلات برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم.
عهده‌دار مجموعه قرآنی هنگامی که 14 سال داشتم
شایق ادامه می‌دهد: در سال 1362 نیز پس از اینکه برادرم به درجه رفیع شهادت نایل شد و چون مدیر مؤسسه‌ و مجموعه‌ای با عنوان «انجمن اسلامی» بود، من مسئولیت این کلاس‌ها و جلسات و مجموعه قرآنی را با وجود اینکه حدود 14 سال داشتم، عهده‌دار شدم.
وی بیان می‌کند: در کنار تحصیل علوم حوزوی نیز، تدریس در جلسات قرآن و کلاس‌های قرآن را برعهده داشتم و مدتی نیز به عنوان مربی در سپاه پاسداران بودم که در آنجا نیز فعالیت‌های قرآنی داشتم.
شایق اظهار می‌کند: در سال 1377 به دلیل توجه ویژه‌ای که در وصیتنامه برادرم شهیدم به فعالیت‌های قرآنی و عمل کردن به آیات نورانی کلام وحی شده بود و حداقل به دلیل عمل کردن به یکی از بندهای وصیتنامه اخوی شهیدم، مؤسسه قرآنی کوثر النبی یزد را تأسیس کردم.
وی با اشاره به اینکه مؤسسه فوق یادبود شهدای هشت سال دفاع مقدس است، عنوان می‌کند: الحمد‌لله تا این ساعت توفیق خدمتگزاری به جامعه قرآنی را را داشته‌ام.  
شایق در خصوص محلاتی که در یزد فعالیت قرآنی انجام می‌داده است، بیان می‌کند: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تشکیل آن انجمن و پیش از سال 1377در منطقه دو شهری یزد فعالیت می‌کردیم که شامل محلات مریم‌آباد، کوی امام حسینی، کوی محمدیه و بلوار دهه فجر و ... می‌شد.
19 سال فعالیت در حوزه قرآنی
شایق با توجه به 19 سال فعالیت در حوزه قرآنی در خصوص رشد فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار می‌کند: چندین برابر تعداد مؤسسات و خانه‌های قرآنی، جلسات فعال قرآنی داریم. همه اینها نشانه توجه آحاد مردم به قرآن است که اگر توجه و تقاضای تک به تک مردم نبود به هر حال این مؤسسات نیز تشکیل و راه‌اندازی نمی‌شد.
وی ادامه می‌دهد: این نشانه آنست که جامعه ما طالب قرآن و فرهنگ قرآنی هستند. حتی افرادی که بعضا خودشان از فعالیت‌های قرآنی فاصله دارند، می‌بینیم که فرزندانشان را به این مجموعه‌های قرآنی راهنمایی کرده‌اند.
مدیر سابق اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی یزد با اشاره به تشییع جنازه باشکوه شهید قرآنی منا «حسن دانش»، اظهار می‌کند: این نشانه اینست که مردم به قران توجه دارد و به افرادی که در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند، اهمیت می‌دهند و بعد از شهادت وی کلاس‌های صوت و لحن و تجوید در سطح استان چندین برابر شده است. لذا یکی از دلایل اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآنی راه‌اندازی شده و هر روز به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود، اینست که مردم به جایگاه قرآن و زندگی قرآنی بیشتر توجه کرده‌اند.
ابراز گلایه از دولت‌ها که نسبت به فعالیت‌های قرآنی اهتمام لازم را ندارند
وی در خصوص کمک‌های مالی و معنوی دولتمردان به مؤسسات و خانه‌های قرآنی و میزان اتکای مؤسسه به آنها، اضافه می‌کند: کمک دولت به این مجموعه‌های قرآنی در حد صفر و زیر صفر است. اگر میزان اهمیت و اثربخشی قرآن را در جامعه و رفع معضلات بدانیم، آن هنگام است که لحظه‌ای از آن غفلت نمی‌کنیم. بلکه متوجه می‌شویم که چه میزان به قرآن ظلم کرده‌ایم و هزینه‌هایی که باید در راه قرآن انجام می‌دادیم، انجام نداده‌ایم.
شایق با ابراز گلایه از دولت‌ها که نسبت به فعالیت‌های قرآنی اهتمام لازم را ندارند، اظهار می‌کند: همین مبلغ کمی هم که به بحث قرآن اختصاص پیدا می‌کند، نظارت در بحث توزیع و هزینه کردش صفر است. لذا چون نظارت کم است هزینه به درستی انجام نمی‌شود.
کمکی که از سوی خیرین به مؤسسات می‌رسد بی غل و غش است
وی در خصوص اتکای مؤسسات قرآنی به بودجه‌های دولتی، عنوان می‌کند: من در زمینه‌ اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآنی به بحث دولت توجه داشته باشند، صد در صد مخالف هستم و معتقدم که مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی ـ مردمی باید به خیرین قرآنی متکی باشند. مردم باید کمک کنند تا مؤسسات سرپا شوند. چراکه پولی که توسط خیرین به مؤسسات قرآنی ـ مردمی می‌رسد، غل و غشی ندارد و اثربخشی بیشتری نیز دارد.
مدیر مؤسسه کوثر النبی یزد بیان می‌کند: دولت‌ها و سازمان‌ها و نهادها بهتر است در زمینه مالیات، بیمه‌ها و اجاره‌ بهای مکان‌ها و تجهیزات کمکی به مؤسسات کنند تا در این زمینه با مشکل روبرو نشوند. هرچند کمک هم انجام دهند،  چه بهتر اما مجموعه‌های قرآنی ـ مردمی نباید به بودجه‌های دولتی و حمایتی وابسته باشند.
اتحادیه قرآنی یزد برای آینده ریل‌گذاری شده
وی با تأکید بر اینکه 11 سال با تمام وجود در عرصه اتحادیه استان حضور داشتم و این را برای خودم توفیق می‌دانستم، در خصوص عدم حضورش به عنوان کاندیدا در انتخابات هیئت مدیره مدغم استان، می‌گوید: دو سالی نیز در اتحادیه کشوری به عنوان نایب رئیس فعالیت داشته‌ام و در حال حاضر نیز چون شرایطم ویژه است، در نظر گرفتم که این دوره نباشم.
شایق عنوان می‌کند: در 11 سال پیش یعنی دوره اول انتخابات اتحادیه قرآن استان، خیلی‌ها بودند که اتحادیه را با این تشکیلات قبول نداشتند و حاضر نبودند که به نامه‌های اتحادیه پاسخ دهند. اما اتحادیه میان جامعه قرآنی استان و مسئولان شناخته شد و فعالیتش خوب و مورد قبول بود وهست و در دور دوم انتخابات اتحادیه قرآنی استان، افراد زیادی حضور داشتند که وارد اتحادیه شدند.
هر فردی که بیاید نمی‌تواند مسیر حرکت اتحادیه را منحرف کند و یا به سلیقه خودش عمل کند
وی با تأکید بر اینکه الحمدلله مرحله تثبیت اتحادیه پشت سر گذشته شد، اضافه می‌کند:  در حال حاضر نیز کارهای خوبی چون راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه، اعطای وام به مؤسسات و خانه‌های قرآن و فعالان قرآنی استان، حل و فصل مشکلات احتمالی بوده است. لذا به این نتیجه رسیدم که اتحادیه برای آینده ریل‌گذاری شده است و هر فردی که یباید نمی‌تواند مسیر حرکت اتحادیه را منحرف کند و یا به سلیقه خودش عمل کند.
شایق با تأکید بر اینکه 11 سال من در این عرصه بودم، اظهار می‌کند: اما اینکه بیایم و مجدد خود را کاندیدا کنم با وجود تأکید دوستان اما باید نیروهای جوان توانمند، خوش فکر و خوش سلیقه‌ای هستند که در زمینه مؤسسه قرآنی به خوبی فعالیت کرده‌اند و باید به آنها اجازه ورود دهیم چرا که آنها قطعا می‌توانند برای کارهای قرآنی جامعه قدم‌های مثمر ثمرتری را بردارند و من هم در کنار آنها برای بهره‌گیری از تجربیات هستم و به آنها مشورت‌ می‌دهم.
حضور 118 مدیر مؤسسه در انتخابات هیئت مدیره مدغم
یادآور می‌شود، طبق جدول زمان‌بندی مجمع عمومی اتحادیه‌های مؤسسه و تشکل‌های قرآنی استان‌ها، ۳۱ شهریورماه با حضور ۱۱۸ مدیر مؤسسه دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی به منظور تعیین اعضای هیئت مدیره و بازرسی مدغم در یزد برگزار شد.
که بر این اساس، محمد شایق با ۵۴ رأی، حسین قادری با ۴۶ رأی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهریان با ۴۴ رأی، محمدرضا خوشنویس با ۴۳ رأی، محمدکاظم جوکار با ۴۲ رأی، محمدرضا حسینی با ۳۵ رأی، مهرداد قدیریان با ۳۲ رأی اعضا اصلی هیئت مدیره و فاطمه پور‌آبیار با  ۲۸ رأی، طیبه نصیری با ۲۱ رأی و بی‌بی فاطمه میرخلیلی با ۱۶ رأی  به ‌عنوان اعضا علی‌البدل هیئت مدیره انتخاب شدند. هممچنین ملکه حی با ۶۱ رأی، حبیب مسلمان یزدی با ۵۸ رأی، سعید ملکوتیان با ۵۶ رأی به عنوان اعضا اصلی بازرسی و ولی ابراهیمی غلامی با ۴ رأی به‌عنوان عضو علی‌البدل با رأی حاضران انتخاب شدند.
طی نخستین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مدغم یزد در سوم مهرماه، حسین قادری به عنوان رئیس هیئت مدیره، محمدرضا خوشنویس به عنوان نایب رئیس، محمد‌رضا حسینی به عنوان دبیر و حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهریان به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی یزد انتخاب شدند.
captcha