بیانیه پویش «اهم مطالبات نخبگان قرآنی کشور از نهادهای مسئول»
کد خبر: 3648515
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

بیانیه پویش «اهم مطالبات نخبگان قرآنی کشور از نهادهای مسئول»

گروه شبکه اجتماعی: پویش طرح اهم مطالبات نخبگان قرآنی کشور از نهادهای مسئول با هشتک تغییر به نفع ترویج، دومین بیانیه رسمی خود را منتشر کرد.

بیانیه پویش «اهم مطالبات نخبگان قرآنی کشور از نهادهای مسئول»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین بیانیه رسمی پویش تغییر به نفع ترویج جهت طرح اهم مطالبات نخبگان قرآنی کشور از نهادهای مسئول شب گذشته 10 مهرماه در کانال تلگرامی این پویش که بیش از 2 هزار و 600 عضو دارد، منتشر شد. این بیانیه، دومین بیانیه رسمی این پویش، پس از انتشار بیانیه اعضای گروه خبرگان و کارگروه مشورتی خواهد بود. متن کامل بیانیه در ذیل آمده است؛

بسمه تعالی
قلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني وَ فُرادي
إنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ  وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
با سلام و تقدیم تحیات
تعلیم، تعلم و ترویج کلام وحی به منزله نیکوترین سخن‌ها و بهار دل‌ها رسالتی است خطیر که از نخستین ایام نزول قرآن کریم بر دوش پیروان خاتم رسل و خاندان پاک طینت ایشان نهاده شده و تالیان، حافظان، مفسران و اندیشمندان قرآنی نیز در ترویج نواهای آسمانی و معارف وحیانی این گنجینه حیات‌بخش، مساعی پردامنه و مواریث گران‌سنگی را در ساحت‌های علمی، تبلیغی و هنری به امت اسلامی عرضه داشته‌اند.
انقلاب شکوهمند اسلامی به میمنت زعامت حکیمانه امام راحل(ره) و برکت خون مطهر شهدای سرافراز حقیقتاً نقطه عطفی در نمود یافتن انوار قدسی قرآن کریم در جمیع جوانب حیات ملت بزرگ ایران اسلامی است. این نهضت قرآنی تا به امروز نیز در سایه رهنمودهای کارگشای رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف) و منبعث از معارف اسلام ناب محمدی(ص) و با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مدیران و متولیان نهادهای پرشمار قرآنی با قوت و نشاط امتداد یافته است.
اما آنچه به راستی در فضای کنونی قرآنی کشور رخ نموده و موجبات نگرانی‌های عمیق نخبگان قرآنی را فراهم آورده، همانا ناکارآمدی سازوکارهای موجود و سیاست‌های جاری در شکوفاسازی سیل عظیم استعدادها و ظرفیت‌های قرآنیان این مرز و بوم است. ناگفته پیداست هدایت صحیح نخبگان پرشمار و پرنشاط قرآنی کشور در مسیر ترویج کلام وحی با سیطره تاسف‌بار سیاست‌های ناکارآمد کنونی با بحران جدی مواجه گردیده است.
به همین جهت جمع کثیری از نخبگان قرآنی کشور بر آن شدند تا با راه‌اندازی پویش سراسری قرآنیان کشور در بستر فضای مجازی تلگرام جنبشی مبارک و مطالبه‌گر را در راستای اصلاح شرایط نامطلوب ترویج کلام الهی آغاز نمایند که بحمدالله با استقبال پرشور عموم جامعه قرآنی مواجه گردید که خود نشان از عطش فراوان ایشان جهت جامه عمل پوشاندن به شعار تغییر به نفع ترویج بود.
پویش مذکور با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب و مکلف دانستن خود به اجرای فرمان آتش به اختیار معظم له در حوزه ترویج قرآن کریم با تدوین نقشه راهی دقیق، با تشکیل کارگروه خبرگان و مجمع مشورتی به مثابه وکلای اعضای پویش متشکل از اساتید و مدیران خبره، قاریان و حافظان ممتاز کشور و موافق با سیاست عام تغییر، اولین گام خود را برداشته و با تجمیع خواسته‌های بحق عموم قرآنیان موارد ذیل را به نحوی جدی و فوری از جمیع نهادهای مسئول و تصمیم‌ساز در حوزه ترویج قرآن کریم مطالبه می کند:
اهم مطالبات نخبگان قرآنی جمهوری اسلامی ایران از نهادهای تصمیم‌ساز در حوزه ترویج قرآن کریم:

1 تغییر فراگیر و حداکثری مسابقات قرآن اوقاف (به عنوان مطالبه‌ای فوری و کوتاه مدت) به جهت خسارات جبران‌ناپذیر و غیر قابل انکار آن در امر استفاده بهینه از نخبگان قرآنی در برهه کنونی و با منظور داشتن جدی مولفه‌های ذیل:
1-1. کشف استعدادهای قرآنی در سنین پایین با لحاظ نمودن لزوم جدی حذف فضاهای استرس‌زا و اضطراب‌آفرین از این حوزه از طريق برگزاری جشنواره(ارزیابي نفر به نفر) به‌گونه‌ای که دیگر شاهد اضطراب، سرخوردگی، رقابت ناسالم و دست رد زدن به استعدادهای نوجوانان عاشق کلام الهی نباشيم.
1-2.تشکیل نظام و ساختاری قوی در امر ارزیابی قاریان ممتاز و طراز اول کشور با ملاحظه جدی مؤلفه‌های ذیل:
نظام ارزیابی مذکور باید با تدوین آیین‌نامه‌ای منصفانه و منطبق با شرایط موجود(به ویژه مد نظر داشتن مساله تاسف بار قربانی شدن سیل عظیمی از قاریان ممتاز در هیمنه غیر ضروری مسابقات) زمینه را برای خروج سالانه تعداد متنابهی از قاریان ممتاز از گردونه فضای رقابتی فراهم آورد. لذا با این سازوکار بایست مشکل خروجی بسیار اندک مسابقات به عنوان آسیب‌زاترین مؤلفه سازوکار موجود به نحو مقبولی برطرف شود. این امر با اعطای عنوان بین‌المللی به قاریان واجد نصاب مشخص از آیین‌نامه‌ای جدید و قوی قابل اجراست؛ بر این اساس با حذف سخت‌گیری‌های بی‌مورد و تنگ‌نظری‌های معهود داوری‌ها در نظام ارزیابی فعلی، سالانه تعداد قابل توجهی از قاریان برتر(که قطعاً نباید کمتر از 10 نفر باشند) به این عنوان دست یافته و با انفصال از فضای رقابتی به فضای ترویجی به عنوان مهمترین ساحت کارکرد یک قاری قرآن ملحق می‌گردند (به سان آزمون سراسری که هر ساله بنا به یک ظرفیت و کمیت کاملاً مشخص در تخصص‌های مختلف، نخبگان را معرفی می‌نماید). تمامی افراد دست‌یافته به عنوان بین‌المللی طی فرایند فوق‌الذکر از عموم مزایای نخبگانی قاریان بین‌المللی با مفهوم فعلی آن بهره‌مند خواهند شد.
تبصره 1: ضرورت دارد آیین‌نامه طرح ارزیابی آتی واجد تمایز ماهوی با آیین‌نامه‌های فعلی تنظیم گردد که به واسطه تطبیق آن مؤلفه‌هایی چون بروز خلاقیت در تلاوت‌ها و فاصله گرفتن از کلیشه‌های مسابقه‌ای پررنگ شده و زمینه برای ظهور سبک‌های نوین در آینده پیش روی قراء ممتاز فراهم آید.
در این راستا باید مواردی از این دست در تنظیم آیین‌نامه مورد توجه باشد:
نصابی معقول از حفظ قرآن، ترجمه و تفسیر و مفاهیم، اختلاف قرائات و...
عدم سخت‌گیری بی‌مورد در دو حوزه تجوید و وقف و ابتدا (با تعیین صرفاً حد نصابی مقبول برای آنها)
اجازه عرض‌اندام اصوات با طنین و مساحت‌های مختلف
کاستن از توجه زیاد به مؤلفه‌های دست و پا گیر و مخل خلاقیت (مورد تأکید در مسابقات) همانند ساده و سالم خواندن، تجویدی و پر نفس خواندن، اوج‌خوانی و ترکیب‌خوانی و...
با ملاحظه جدی مؤلفه‌های مذکور، می‌توان امید داشت همچون کشور مصر شاهد ظهور تنوع و خلاقیت در تلاوت‌های قراء ممتاز و پذیرش قاطبه استعدادهای قرآنی در فضای ترویجی پیش رو باشیم.
تبصره 2: در تعیین گروه داوری و کمیته فنی طرح ارزیابی نوین باید بدون ملاحظه روند نامعقول سال‌های گذشته در استفاده چرخشی از داوران (که به کنار گذاشتن داوران کار بلد منجر می‌شود)، خبره‌ترین، عادل‌ترین و مقبول‌ترین داوران با انتخاب جمیع نخبگان و اساتید به عنوان اعضای کمیته فنی انتخاب شوند تا اعطای عنوان بین‌المللی سالانه با معیارهایی ثابت و استوار صورت پذیرد.
1-3. اعزام به مسابقات بین‌المللی صرفاً به عنوان یک جایزه و امتیاز برای قاریان برتر دوره ارزیابی تلقی شده و دست‌یافتگان به عنوان در این رقابت‌ها مزایایی اضافه بر افراد منتخب و مفتخر به عنوان بین‌المللی در نظام ارزیابی تعریف شده در بند پیشین نخواهند داشت.
1-4. بندهای مذکور در خصوص حفاظ مکرم نیز کارآیی داشته و ضامن حذف آسیب‌های جدی رقابت‌های فشرده و پرآفت کنونی است. (با افزایش تعداد حفاظ بین‌المللی و تبدیل مسابقات کشوری و بین‌المللی به عرصه‌ای برای تشویق، استعدادیابی و جلب اشتیاق عمومی نسبت به علوم و هنرهای قرآنی)
1-5.کمبود تعداد مسابقات بین‌المللی(به ویژه در حوزه خواهران) و ناکامی غالب قراء و حفاظ اعزامی به مسابقات بین‌المللی فرامرزی به دلایل مختلف که با تحمیل هزینه‌های سنگین مادی و روحی و روانی به نخبگان قرآنی مقارن است، اهمیت توجه به راهکارهای پیشین را دو چندان می‌کند.
2 تشکیل صنف نخبگان قرآنی کشور به مثابه بنیادی مردم‌نهاد و مستقل از دولت متشکل از عموم قاریان، حافظان و فعالان قرآنی در راستای دفاع همه جانبه از حقوق مادی و معنوی قرآنیان کشور (برنامه میان مدت)
تدوین راهبردها، اهداف، دامنه مسئولیت‌ها، اساسنامه صنف و مواردی از این دست با پیگیری جدی پویش #تغییر_به_نفع_ترویج و با شرکت دادن عموم نخبگان قرآنی کشور در آینده نزدیک به طور جدی پیگیری خواهد شد و در این راستا نهادهای متولی امور قرآنی کشور در هر سطحی موظفند مطالبات این مجموعه را در حوزه‌های مختلف به عنوان آینه تمام نمای خواسته‌های نخبگان قرآنی تلقی و به نحو فراگیری در تصمیم‌سازی خود دخیل نمایند.
تبصره: صنف نخبگان قرآنی بر عموم مسائل مرتبط با حقوق نخبگان قرآنی همچون کیفیت و روند ارزیابی‌ها ،حمایت‌های مادی و معنوی از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی، چگونگی و فرآیند گزینش برای اعزام‌های تبلیغی و مسابقات بین‌المللی، شکایات هر یک از  اعضاء صنف نسبت به عدم اجرای صحیح و عادلانه امور مورد اشاره و مسائلی از این دست نظارت دقیق داشته و با رد روند ناصحیح تصمیم‌سازی پشت درهای بسته و بدون مشورت با قاطبه نخبگان قرآنی، تدوین سازوکارهای منصفانه و شفافیت کامل در حوزه‌های فوق‌الذکر را از متولیان و نهادهای قرآنی مطالبه خواهد نمود.
3 ضرورت تمرکز فعالیت‌های دستگاه‌های قرآنی در یک سازمان مستقل و واحد در راستای چابک‌سازی و استفاده بهینه از بودجه‌های مصوب در حوزه ترویج قرآن کریم (برنامه بلند مدت)
3-1. صنف نخبگان قرآنی به منظور داشتن محدوده ظرفیت و مسئولیت‌های خویش، تلاش دارد در این حوزه مهم نیز نقش نظارتی و مطالبه‌گری خود نسبت به عملکرد متولیان قرآنی در تحقق این مهم را در بلند مدت ایفا نماید.
4 پیگیری جدی حمایت ضعیف بنیاد ملی نخبگان از افتخارآفرینان و استعدادهای قرآنی کشور و ضرورت بازنگری جدی در معیارهای گزینش این افراد توسط نهادهای مسئول و با مطالبه‌گری و نظارت جدی صنف نخبگان قرآنی کشور.
5 ضرورت توجه فراگیر به احیاء و تجهیز جلسات سنتی قرآنی و گسترش فرهنگ استماع تلاوت در میان مردم.
5-1. این مهم با عنایت به موارد ذیل قابل تحقق است:
حمایت همه‌جانبه از قاریان و حافظان صاحب جلسات قرآنی
توسعه پردامنه کرسی‌های تلاوت در تمامی شهرها و روستاهای کشور با استفاده از خروجی‌های متنابه طرح ارزیابی تعریف شده در سطور پیشین و از محل بودجه‌های هنگفت و غیر ضروری مسابقات و فعالیت‌های موازی و غیر کارآمد دستگاه‌های قرآنی.
شایان ذکر است چنانچه مفاد این بیانیه با اقبال نخبگان قرآنی ان‌شاء‌الله بخواهد مورد پیگیری حقوقی قرار گیرد، ستاد راهبری پویش، خود را موظف می‌‌داند به منظور داشتن نظر عموم قرآنیان در سراسر کشور و با ارائه نقشه راهی شفاف و منصفانه، کارگروهی جدید و مبتنی بر نظرات جمیع عزیزان قرآنی تشکیل دهد تا از این رهگذر زمینه اتحاد، انسجام و حضور حداکثری موافقان نخبه و کاردان قرآنی بیش از پیش فراهم آید.   
پویش تغییر به نفع ترویج به پشتوانه سیل عظیم نخبگان قرآنی حامی خود و با تکیه بر ضرورت استیفای خواسته‌های مشروع ایشان، کاملاً خود را موظف به پیگیری حقوقی و قانونی مطالبات فوق دانسته و به فضل الهی پس از به ثمر نشستن این مهم، وظیفه خود را در بُعد نظارتی نیز از طریق صنف نخبگان قرآنی ادامه خواهد داد. ان‌شاء‌الله.
و علی الله فتوکلوا ان کنتم مومنین
پویش سراسری قرآنیان کشور جهت مطالبه تحولات بنیادین
یادآور می‌شود، پس از انتشار بیانیه در گروه تلگرامی این پویش، قاریان، حافظان و فعالان حوزه قرآن در هر سطح و از هر شهر می‌توانند از طریق ارسال نام و نام خانوادگی، حوزه فعالیت قرآنی و شهر محل سکونت خود به سامانه پیامکی 5000461512 و یا عضویت در گروه تلگرامی پویش #تغییر_به_نفع_ترویج و یا امضای کتبی بیانیه در جلسات و مجامع قرآنی سراسر کشور و ارسال اسکن، تصویر و یا اصل آن به مسئولان پویش، موافقت اصولی خود را با بیانیه منتشر شده به ثبت برسانند.
captcha