تشکیل حکومت اسلامی مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) بود/ امام حسین به دنبال تحولی عمیق و ریشه‌دار در جامعه بود
کد خبر: 3648917
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸

تشکیل حکومت اسلامی مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) بود/ امام حسین به دنبال تحولی عمیق و ریشه‌دار در جامعه بود

گروه معارف: یک استاد حوزه با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) حرکتی چند جانبه بود و عناصر مختلفی در شکل‌گیری آن دخالت داشت، گفت: امام با قیام خود ایجاد تحولی عمیق و ریشه‌دار را در اذهان و اعمال جامعه مسلمانان دنبال می‌کرد.

حجت‌الاسلام حسین نصر، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به تحلیل‌های صورت گرفته در مورد قیام عاشورا اظهار کرد: قیام امام حسین(ع) حرکتی چند جانبه بود و عناصر مختلفی مثل امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل حکومت اسلامی در شکل‌گیری آن دخالت داشت.
وی با بیان اینکه تشکیل حکومت مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) بود، گفت: این هدف حرکتی عقلانی و کامل به منظور از بین بردن حکومت فاسق و تشکیل حکومتی صالح در راستای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود.
حجت‌الاسلام نصر با اشاره به دیدگاه مرحوم صالحی نجف‌آبادی در رابطه با قیام عاشورا که در کتاب «شهید جاوید» آمده است، گفت: این دیدگاه در مجموع با روح حاکم بر واقعه کربلا و موضع‌گیری‌های امام حسین(ع) سازگارتر است و در مقایسه با سایر دیدگاه‌ها، همخوانی بیشتری با اهداف قیام دارد.
وی نقطه ضعف این دیدگاه را تناقض موجود میان تحلیل مرحوم صالحی مبنی بر عدم آگاهی امام حسین(ع) از بعضی از مسائل با روایاتی که در این زمینه وجود دارد، دانست و گفت: اگر امکان حل این تعارضات وجود داشته باشد، می‌توان گفت که این دیدگاه مشکلی ندارد؛ اما اگر تعارضات باقی بماند، باید گفت که این دیدگاه جای بحث و بررسی بیشتری دارد تا کامل‌تر شود.
این استاد حوزه بیان کرد: به عقیده من هدف امام حسین(ع) از قیام، ایجاد یک تحول عمیق و ریشه‌دار و همه جانبه در ذهن و فکر وعقیده و نیز در عمل و رفتار و کردار مردم به لحاظ فردی و اجتماعی بود، چرا که امام حسین(ع) شاهد بودند که اگرچه مردم به ظواهر دین عمل کرده و به آنها پایبند هستند، ولی وضعیت جامعه با شرایط مطلوب مطابقت ندارد.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) به دنبال تحول همه جانبه در جامعه و به عبارت دیگر، دگرگونی انسان‌ها در سطح کلان بود. 
captcha