اتحادیه سراسری کانون‌های داوری در کشور راه اندازی می‌شود
کد خبر: 3649260
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
دبیر کمیته ملی توسعه داوری قوه قضاییه:

اتحادیه سراسری کانون‌های داوری در کشور راه اندازی می‌شود

گروه سیاست واقتصاد: دبیر کمیته ملی توسعه داوری قوه قضاییه از راه اندازی اتحادیه سراسری کانون‌های داوری در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از خراسان جنوبی، ابوالفضل امروز 12 مهرجاری در کارگاه آموزش توسعه داوری که در بیرجند برگزار شد، گفت: داوری یک نهاد قانونی، عقلی، شرعی و عرفی بوده که اگر به درستی به کار گرفته نشود در کنار فواید زیاد آن، دارای مضراتی نیز خواهد بود.

وی، داوری را نوعی قضاوت خصوصی دانست و گفت: داوری همانند یک سیستم قضایی بوده که دارای اختیارات بالای است.

دبیر کمیته ملی توسعه داوری قوه قضاییه با اشاره به اینکه دنیا روی خوشی به داوری نشان داده و اقبال خوبی نیز داشته است، بیان کرد: به خصوص داوری بین المللی در جاه‌هایی که امکان استفاده از دادگاه محلی وجود ندارد، در دنیا اهمیت بالایی دارد.

مجدد با بیان اینکه داوری دارای کمترین نواقص و بیشترین مزایا برای حوزه تجارت بین المللی است، عنوان کرد: علی رغم اینکه در کشور ایران از حدود ۱۰۰ سال قبل قوانین داوری وجود داشته و از حدود یک هزار و ۴۰۰ سال پیش داوری در دین، آیات و قران مورد حمایت قرار گرفته اما هنوز هم داوری در کشور توسعه اجرایی و عملی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در سطح بین الملل سازمانی برای یکنواخت سازی قوانین داوری تشکیل شده است، بیان کرد: هرچند این امر در برنامه‌های پنج ساله و در سیاست های قضایی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده اما توجه ساختاری به این امر نشده است.

دبیر کمیته ملی توسعه داوری قوه قضاییه با تأکید بر اینکه در حوزه بازرگانی و تجارت به توسعه داوری نیاز داریم، افزود: یکی از اوصول تجارت سرعت بوده که سیستم قضایی پاسخگوی این سرعت نیست اما سیستم داوری این سرعت را می تواند داشته باشد.

راه اندازی کانون داوری در خراسان‌جنوبی

مجدد با بیان اینکه داوری خودش می‌تواند زمان را تعیین کند و مقدی به زمان خاصی نیست، بیان کرد: در سیستم قضایی آیین دادرسی و قوانین تعریف شده داریم که باید رعایت شوند اما در سیستم داوری قانون و تشریفات رسیدگی را خودمان می نویسیم.

وی از راه اندازی کانون داوری در خراسان جنوبی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: در این کانون روزمه، زندگی نامه و سوابق شغلی داوران استان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دبیر کمیته ملی توسعه داوری قوه قضاییه اضافه کرد: تلاش می کنیم در حوزه مدیریت سازمانی داوری موسسات و ساختارهایی ایجاد شود که تخصصشان فقط داوری است.

وی از ثبت کانون‌های داوری در پنج استان کشور خبر داد و گفت: آینده خوبی در انتظار سیستم داوری کشور است و به دنبال این هستیم که ساختار کشوری آن را نیز انجام دهیم.

مجدد با بیان اینکه این ساختار بر اساس قانون جامع داوری بوده که لایحه آن در حال ارسال برای دولت است، عنوان داشت: تمام تلاشمان این است که تا زمانی لایحه به مجلس رفت در حوزه داوری به میزانی از تجربه رسیده باشیم که نظرات خاص به مجلس دهیم، یعنی این لایحه ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین سعی کردیم عملکرد ما در حوزه داوری بیشترین انطباق را با لایحه داشته باشد.

دبیر کمیته ملی توسعه داوری قوه قضاییه ادامه داد: همچنین برای نظارت بهتر بر فعالیت کانون‌ها به دنبال یکنواخت سازی قوانین هستیم که در این راستا کتاب «قوانین و ایین داوری» تا پایان سال چاپ می‌شود.

captcha