فعالیت‌های قرآنی متولی مشخصی ندارد
کد خبر: 3650047
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

فعالیت‌های قرآنی متولی مشخصی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک کارشناس امور قرآنی گفت: از مشکلات پیش‌روی فعالیت‌های قرآنی، کمرنگ بودن جاذبه این فعالیت‌ها در جامعه است، به این صورت که حتی در رابطه با ظواهر قرآنی نیز کم‌کاری صورت گرفته و باعث شده تا در جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های قرآنی با مشکل مواجه شویم

حسن نادری، کارشناس امور قرآنی شهرستان فلاورجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌‌‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به مشکلات پیش‌روی مؤسسات قرآنی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی مانند سایر شرکت‌ها و مراکز باید به لحاظ بیمه، سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه، راه فعالیت خود را هموار ببینند، این در حالی است که در جامعه به هر مقوله‌ای غیر از فعالیت‌های قرآنی بها داده می‌شود؛ برای مثال بعضا تبلیغات یک مؤسسه زبان سراسر شهر را در سیطره خود می‌گیرد، اما در مقابل تبلیغ فعالیت‌های قرآنی به یک همایش یا جلسه محدود می‌شود.
وی افزود: از طرف دیگر، فعالان قرآنی با این ابهام روبرو هستند که عاقبت و نتیجه فعالیت‌های آنها چگونه مشخص می‌شود، آیا مدرکی دریافت کرده و می‌توانند آن را در جایی ارائه دهند و یا اینکه معادل این مدرک، امتیازی به آنها تعلق می‌گیرد.
نادری ادامه داد: از دیگر مشکلات پیش‌روی فعالیت‌های قرآنی، کمرنگ بودن جاذبه این فعالیت‌ها در جامعه است، به این صورت که حتی در رابطه با ظواهر قرآنی نیز کم‌کاری صورت گرفته و باعث شده تا در جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های قرآنی با مشکل مواجه شویم؛ لذا وقتی تعداد متقاضیان کم باشد، مدیران مراکز قرآنی نیز انگیزه خود را برای ادامه فعالیت از دست داده و به این ترتیب، فعالیت‌های قرآنی دچار افت می‌شود. 
وی اضافه کرد: مراسم‌های مختلف در سطح جامعه با اجرای برنامه‌هایی نظیر افتتاحیه و اختتامیه برگزار می‌شود، اما یک مؤسسه قرآنی مهم در یک شهرستان که مسئولیت سنگینی را به دوش دارد، فاقد بودجه کافی برای انجام تبلیغات است که همین امر باعث رکود فعالیت‌های قرآنی می‌شود. 
این کارشناس امور قرآنی بیان کرد: همانطور که مسئولان مربوطه نیز بارها تذکر داده‌اند، فعالیت‌های قرآنی متولی مشخصی ندارد و اداره اوقاف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی هر کدام به صورت مجزا مشغول فعالیت‌های قرآنی هستند و حتی مراکزی نظیر ارتش، نیروی انتظامی و وزارت آموزش پرورش به صورت مجزا و مستقل فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند.
وی افزود: این در حالی است که نهادی مثل ارتش باید از سازمان تبلیغات اسلامی برای انجام فعالیت‌های قرآنی کمک بگیرد، نه اینکه خود به تنهایی عهده‌دار آن شود. این نهادها عموما به صورت تخصصی نمی‌توانند عهده‌دار فعالیت‌های قرآنی شوند، لذا در عرصه فعالیت‌های قرآنی نوعی پراکندگی ایجاد و نتیجه مشخصی حاصل نمی‌شود.
نادری خاطرنشان کرد: تعدد مراکز فعال در زمینه فعالیت‌های قرآنی باعث شده تا عموم افراد جامعه به غلط تصور کنند که مراکز فعال قرآنی در همه جا وجود دارد، در صورتی که مرکز مجزا و مستقلی در این زمینه وجود ندارد؛ لذا شایسته است یک مرکز قرآنی به صورت واحد و نظام‌مند و با سمت‌و‌سوی مشخص راه‌اندازی شود تا افراد علاقمند به فعالیت‌های قرآنی دچار سردرگمی نشوند.
وی تصریح کرد: شایسته است همپای پرداختن به ظواهر قرآنی مثل حفظ، تواشیح و قرائت به سمتی حرکت کنیم که آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی نیز اهمیت و جایگاه خود را پیدا کند و البته این امر، پروسه‌ای زمان‌بر است، چنانکه با صرف وقت و هزینه، اکنون شاهد حضور قاریان مطرح کشور در سطح بین‌المللی هستیم.
این کارشناس امور قرآنی با بیان اینکه شایسته است آموزه‌های قرآنی امروز نیز همچون صدر اسلام باعث تحول در افکار و فرهنگ مردم شود، گفت: قرآن باید در متن زندگی افراد جامعه حضور داشته باشد، چرا که اساس دین اسلام قرآن است. قرآن بود که در صدر اسلام مردم را منسجم کرد و به آنها برنامه زندگی داد. اگر امروز نیز مانند زمان صدر اسلام، قرآن را راهنمای عمل و رفتار قرار دهیم، مطمئنا می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات غلبه کنیم. 
وی تصریح کرد: ما باید زندگی خود را با قرآن شروع کرده و با قرآن به پایان برسانیم. قرآن برنامه زندگی برای عموم افراد جامعه است. خداوند می‌فرماید اگر برنامه زندگی موفق و منسجم می‌خواهید، با قرآن حرکت کنید تا به نتیجه برسید.
نادری افزود: علاوه بر کسانی که می‌خواهند متخصص و کارشناس حوزه فعالیت‌های قرآنی باشند، عموم مردم باید با قرآن انس بگیرند که متأسفانه چنین چیزی در جامعه مشاهده نمی‌شود؛ از طرف دیگر مراکز و مؤسسات قرآنی نیز بدون توجه به هدف اصلی از انجام فعالیت‌های قرآنی، نتیجه لازم را به دست نمی‌آورند.
captcha