راه‌یابی صد نفر به مرحله نهایی دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
کد خبر: 3651358
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳

راه‌یابی صد نفر به مرحله نهایی دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن

مسئول دبیر‌خانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن گفت: مجموع نفراتی که به مرحله سوم ششمین طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم راه یافته‌اند حدود یکصد نفر هستند که آزمون نظری این مرحله در پنجم آبان ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: محمدتقی میرزاجانی مسئول دبیر‌خانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن درخصوص برگزاری ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم گفت: ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، شامل سه بخش است که ما تاکنون دو بخش آن را پشت‌سر گذاشته‌ایم، بخش اول شامل ثبت‌نام و آزمون ورودی که حدفاصل بهمن و اسفندماه سال گذشته انجام شد.

وی عنوان کرد: بخش دوم طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم که اختصاص به آزمون تلاوت و مصاحبه داشت در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد و حواشی آن نیز تا ماه مبارک رمضان به پایان رسید و مرحله سوم که بخش پایانی، آزمون‌ها است آزمون نظری است.

مسئول دبیر‌خانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن با بیان اینکه مجموع نفراتی که به مرحله سوم ششمین طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم راه یافته‌اند حدود یکصد نفر هستند، اظهار داشت: پیش‌بینی شده این آزمون، پنجم آبان‌ماه در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شده و بر این اساس، متسابقین متناسب با درجه و سطحی که پذیرفته شده‌اند شامل درجات 1 الی 4، آزمون‌های نظری خود را پشت‌سر می‌گذراند. بعد از اتمام آزمون نظری، فرآیندهای تکمیلی طی خواهد شد و تلاش می‌کنیم تا آذرماه نتایج نهایی و اینکه شرکت‌کنندگان در پایان کار چه درجه‌‌ای را کسب کرده‌اند را اعلام کنیم و گواهی‌نامه آنها نیز تحویل عزیزان خواهد شد.

وی تصریح کرد: درخصوص اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی، یک سازوکار مشخصی وجود دارد که طی این سال‌ها همیشه براساس این ملاک‌ها اقدام می‌شده است و آن هم به این صورت است که برگزیدگان مسابقات سراسری جمهوری اسلامی ایران که هر سال توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، مخاطب اعزام سالانه به مسابقات بین‌المللی هستند.

میرزاجانی ادامه داد: همان‌طور که مستحضر هستید با سازوکاری که در چند سال اخیر به عنوان مصوبه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و همچنین مصوبه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تعبیه شده، افراد ممتاز و عالی در مسابقات سراسری هر سال، در مظان اعزام هستند؛ تا سال گذشته دوره ارزیابی و انتخاب بود که باید متسابقان در آن دوره شرکت می‌کردند اما از امسال سازوکار دیگری قرار داده شد و اینکه در صحن مسابقات، نفر اول برای مسابقات جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب افراد برای حضور در مسابقات بین‌المللی بیان داشت: از میان پنج نفر اول از حیث امتیاز در مسابقات سراسری امسال که نمره صوت و لحن و در مجموع جمع نمرات مرحله مقدماتی و نیمه نهایی و نهایی باید بالاترین امتیاز را داشته باشد، برگزیدگان می‌توانند به مسابقات بین‌المللی راه یابند که جناب آقای مختار دهقان از این ویژگی برخوردار بود و برای مسابقات مالزی انتخاب شد.

مسئول دبیر‌خانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن گفت: در خصوص سایر مسابقات هم بنا شد با توجه به نتایجی که متسابقین کسب کرده‌ و در رده‌های ممتاز و عالی قرار گرفته‌اند به تناسب دعوت‌نامه‌هایی که از کشورهای مختلف به دست ما می‌رسد جلسه‌ای برگزار شود و از میان عزیزانی که بالاترین رتبه را کسب کرده، نماینده جمهوری اسلامی ایران چه در بخش حفظ چه در بخش قرائت برای شرکت در مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در سال‌های گذشته می‌آمدیم نمایندگان جمهوری اسلامی را از پیش برای مسابقات بین‌المللی انتخاب می‌کردیم اما چون هر سال نوسان داشت و ممکن بود فردی را که ما انتخاب کرده‌ایم اما دعوت‌نامه آن مسابقه به هر دلیلی به دست ما نرسد یا آن کشور از دعوت جمهوری اسلامی ایران منصرف شده باشد یا اینکه مسائل سیاسی در میان باشد و یا اصلاً آن مسابقه برگزار نشود، قرار شد تا زمانی که دعوت‌نامه ارسال نشده، نسبت به انتخاب نماینده کشورمان اقدام نکنیم.

میرزاجانی درباره اعزام داوران به مسابقات سایر کشورها اظهار داشت: در بحث اعزام به مسابقات بین‌المللی غیر از اعزام متسابق (اعم از قاری یا حافظ)، بخش دیگری هم داریم که در واقع با مساعدت و همراهی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، یا استادی به عنوان استاد همراه قاری یا حافظ اعزام می‌شود که هم از حیث فنی بتواند رهنمودهای مثمرثمر و کارسازی را در مسابقات بین‌المللی ارائه دهد که حافظ یا قاری ما بتواند در مسابقات حضور موفق‌تری داشته باشد و هم از حیث مباحث روحی و روانی بتواند یک کمک کار و همراه خوبی به لحاظ روحی و روانی داشته باشد.

وی عنوان کرد: بخش دیگری هم اعزام اساتید به مسابقات بین‌المللی، افرادی هستند که با توجه به درخواست ستاد برگزاری مسابقه توسط کشور میزبان برگزاری مسابقات به کشور ما است مبنی براینکه شما یک داور برتر برای تجوید یا صوت و لحن یا حفظ به ما معرفی کنید، لذا ما هم براساس لیستی که در اختیار داریم شامل تعدادی از اساتید برجسته قرائت و حفظ قرآن است که در سطوح ملی و بین‌المللی مشغول داوری هستند، درخواست می‌کنیم که در قالب استاد همراه یا استاد داور مسابقات در مسابقات بین‌المللی حضور یابند.

مسئول دبیر‌خانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن ابراز داشت: البته در بخش استاد همراه، نظر خود حافظ و قاری اعزامی را جویا می‌شویم که احیاناً با کدام یک از اساتیدی که جزو اساتید مصوب هستند، ایشان ارتباط بهتری دارد درخواست و نظر خود متسابق را هم مدنظر قرار می‌دهیم.
captcha