انتخاب الگو، از نيازهای اساسی انسان است
کد خبر: 3651784
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

انتخاب الگو، از نيازهای اساسی انسان است

گروه معارف: امام جمعه بستان‎‏آباد، اظهار کرد: الگوسازی رفتاری و انتخاب الگو، يكی از نيازهای اساسی انسان است.

حجت‎الاسلام سیدرضا رضوی، امام جمعه بستان‎‏آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: مدل سازی رفتاری و انتخاب الگو، يكی از نيازهای اساسی انسان است.

وی افزود: روش الگويی، بهترين و كارآمدترين شيوه، براي اصلاح و تربيت فردی و اجتماعی انسان است. خواسته اسلام و نظام تربيتی آن از مصلحان جامعه آن است كه برای هدايت و تربيت مردم، تنها به تبليغ و ارشاد گفتاری بسنده نكنند و پيش از همه و قبل از هر چيز، خود را از نظر اخلاقی و رفتاری، به گونهای براساس تعليمات و معارف قرآني بسازند كه با كردار شايسته و فضايل اخلاقي خويش، دعوت كننده ديگران به صلاح بوده و خود در الگوی حسنه ای، برای ساير مردم باشند.

وی با استناد به آیه ۲۱ سوره احزاب بیان کرد: در این آیه می‌خواینم: قطعاً برای شما در اقتدا به رسول خدا، سرمشقی نيكو است: برای آن كس كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارد و خدا را فراوان ياد می كند.

حجت‌الاسلام رضوی ادامه داد: الگوها، عامل تحرک انسان‌ها و پويايی حيات ايشان می‌شوند و جامعه را از ايستايي و يا عقب گرد باز می دارند: اسوه و الگو، قوه‌های خام و آرميده درون انسان را به فعليت درمی آورد و استعدادهای نهفته را شكوفا می‌سازد و از خمودی و خفتگی جلوگيری می نمايد.

امام جمعه بستان‎‏آباد با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) یادآور شد: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: هر گاه شخص عالم به مقتضای علم خويش عمل نكند، اثر موعظه اش همچون آب باران بر روي سنگ صاف از قلبهای مردم محو خواهد شد.

وی افزود: الگو شدن در اخلاق و عمل و نقش اساسی آن در تربيت، دايره ای وسيع دارد.

حجت‌الاسلام رضوی ذکر نمونه را برای تزکیه روحی مردم امری ضروری دانست و تاکید کرد: برای تربيت معنوی و تزكيه روحی مردم ذكر نمونه و اسوه، امری ضروری است كه قرآن كريم براين موضوع بسيار تاكيد نموده است.

captcha