به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین جواد جعفری، محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت امروز 19 مهر در کرسی ترویجی«واکاوی روند رو به افزایش روایات نشانههای ظهور در منابع روایی» گفت: گاهی ما در مورد کتب معاصر مهدوی یعنی آثار 200 ساله اخیر دغدغه بررسی و تحقیق داریم که دغدغه خوبی است و باید نقد شوند از جمله همین اثر 250 نشانه ظهور است که نقلهای آن باید مورد مداقه قرار گیرد. وی ادامه داد: البته اینکه بگوییم نشانههای ظهور همواره مورد دغدغه علما هست و بوده این مسئله قابل اثبات نیست از جمله در منتهیالآمال شیخ عباس که کتابی 250 صفحه است ولی در صفحات اندکی به علائم ظهور پرداخته و در نجم الثاقب نیز اساسا به نشانههای ظهور پرداخته نشده است.
جعفری افزود: محدث نوری در نجم الثاقب با اینکه کتاب مفصلی است به صورت خاص به علائم ظهور نپرداخته و یا صدرالدین صدر در 16 صفحه در کتابی به مسئله نشانهها پرداخته است بنابراین در جهان معاصر هم افرادی با انگیزهها و روحیات خاص به این مباحث میپردازند و مسئلهای نیست که بگوییم بزرگنمایی شده است.
جعفری با بیان اینکه نقد این آثار کار خوبی است تاکید کرد: ادعای ارایهدهنده بحث در این کرسی، مبنی بر اینکه روایات نشانهها در منابع روایی زیاد شده و بعد از ائمه(ع) به تدریج بر روایات نشانههای ظهور اضافه شده است نمیتواند قابل اثبات باشد.
این محقق تصریح کرد: منابع روایی دارای افت و خیز بوده است و مثلا در آثار شیخ طوسی روایات 60 عدد بوده است و در برخی آثار بعد از آن حتی کاهش یافته است و این روایات بر خلاف مدعای ارایهدهنده بحث، فربه نشده است؛ بنابراین در بررسی منابع روایی، نیازمند سنجه دقیقی هستیم زیرا ابتدا باید روش و ملاکی برای معرفی نشانهها داشته باشیم.
جعفری با اشاره به وجود اختلاف مبنایی در بحث نشانههای ظهور، عنوان کرد: کسانی که میگویند ما 1200 نشانه داریم به دلیل این است که همه اوضاع را نشانه برای ظهور میدانند یعنی ملاک آنان با ملاک ما در تعریف نشانه متفاوت است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: کتاب معجم احادیث امام مهدی را نمیتوان پایه برای تحقیق و ارایه آمار قرار دهیم و باید تحقیق جامعتر و دقیقتری ارایه کنیم.
جعفری عنوان کرد: کتب مهدوی با انگیزههای مختلفی نوشته شده است از این رو در کتاب کافی، مرحوم کلینی دنبال ذکر علائم ظهور نبوده است به همین دلیل تعداد روایات مربوطه کم است در حالی که ایشان اساسا در صدد نوشتن و جمعآوری این روایات نبوده است.
وی افزود: این طور نیست که هر کسی که میخواسته کتاب حدیثی بنویسد حتما باید تمامی علامات ظهور را هم میآورده است در حالی که این طور نیست و نمیتوان آمار را بدون توجه به این نکته ذکر کرد.