مروری بر اخبار معارفی رسانه‌‌ها/ تربیت 2 میلیون حافظ قرآن آری یا خیر؟
کد خبر: 3652651
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌‌ها/ تربیت 2 میلیون حافظ قرآن آری یا خیر؟

گروه جامعه: آیا نهادی در کشور توان ارائه آمار دقیق و متقن از تعداد حافظان قرآن کریم را دارد؟ این سؤالی بود که تعدادی از رسانه‌های ایران تلاش کردند امروز به آن پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) دیدار جامعه قرآنی با خانواده برادران شهید «محمود و داود عبداللهی» شهیدی که فیلم شیار ۱۴۳ براساس شهادت او ساخته شد و موضوع اعلام تربیت 2 میلیون حافظ قرآن و انتقادها در خصوص اعداد اعلام شده در این زمینه از جالب‌ترین و ژونالیستی‌ترین مطالب امروز صفحات معارفی رسانه‌های ایران بود.
 
تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت
 
تسنیم امروز خبرهای متنوعی در خصوص مباحث معارفی داشت از ««پرده عشاق» روایتی از مداحان پیشکسوت» گرفته تا «تقدیر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از برنامه رصد شبکه قرآن».
 
امروز در این خبرگزاری می‌خوانیم: «فراخوان انتشار سفرنامه دانشجویی اربعین»، «پخش زنده هفتمین کنگره جهانی امام سجاد(ع) از شبکه قرآن و معارف سیما»، «کشف استعدادهای مجری‌گری در شبکه قرآن/ ۴۰ نفر به آزمون نهایی رسیدند»، « جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های پیام‌نور در مشهد برگزار می‌شود»، « آیت‌الله رشاد در جلسه درس اخلاق: با وقوع انقلاب اسلامی اتفاق بزرگی در جهان افتاد که غالبا هم به آن توجه ندارند»، « تلاوت عباس حسنی در دهمین کرسی تلاوت تسنیم + فیلم»، « در گفت‌وگو با تسنیم عنوان شد؛ اثرگذاری جوانان در شکل‌گیری امت واحده اسلامی» و « تلاوت‌های جدید از احمدی‌وفا و برادران پرویزی + صوت».
 
همچنین خبرگزاری تسنیم امروز طی یادداشتی انتقادی با تیتر «علت عدم وجود آمار متقن از تعداد حافظان قرآن کریم» مطرح کرده است: «برخی از مسئولان تربیت حافظان قرآن کریم کشور، چنان از نامشخص بودن آمار حافظان و احیاناً قلت آنها ابراز نگرانی می‌کنند که گویی مانند برخی از آتش‌ به اختیاران این عرصه، شبانه‌روز در حال تمهید تربیت صدها حافظ کل قرآن در طول سال هستند». در ادامه این یادداشت 12 سؤال برای روشن شدن موضوع مطرح کرده و در پایان نتیجه‌گیری کرده است: « بار دیگر از خود بپرسیم که در این 6 سالی که از مطالبه رهبر انقلاب برای تربیت حافظان قرآن می‌گذرد آیا کاری در خور نتیجه کرده‌ایم که منتظر نتیجه هستیم؟
 
چنانچه به این پرسش‌ها پاسخ‌های صادقانه‌ای داده شود مشخص خواهد شد که همه ما برای فرار از زیر بار کارهای نکرده‌مان و منحرف کردن افکار عمومی، چنان به دنبال آمار می‌گردیم و آمار آمار می‌کنیم که گویی فعالیتی بی‌وقفه برای رسیدن به هدف داشته‌ایم».
 
گزارش تسنیم از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهیدان عبدالهی با تیتر «سرگذشت مادری که سوژه فیلم «شیار ۱۴۳» شد/ می‌خواهم بی‌سر شهید شوم» از دیگر مطالب جالب امروز تسنیم بود.
 
مروری بر اخبار معارفی رسانه‌‌ها/ تربیت 2 میلیون حافظ قرآن آری یا خیر؟

ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه
 

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا امروز دو خبر منتشر کرده است. خبر اول گزارشی جالب توجه از گردشگرانی است که دوست دارند مسلمانی را تجربه کنند و خبر دوم «آیت‌الله اعرافی:حوزه انقلابی است و انقلابی خواهد ماند» است.
 
در بخشی از خبر «گفتگو با مسؤول گردشگری مذهبی جامعةالمرتضی/ تجربه‌ی مسلمانی برای گردشگران خارجی» آمده است: «جامعه المرتضی (علیه‌اسلام) »، مبدع طرح «تجربه مسلمانی برای توریست‌ها» است، مرکزی که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در عرصه بین‌الملل آغاز کرده است. بخش «گردشگری مذهبی و توریسم» در جامعه‌ المرتضی تا کنون با همراهی طلبه‌های نخبه و زبان‌دان برای آشنایی گردشگران خارجی با اسلام، طرح‌های مختلفی را جدا از "رویکردهای تبلیغی و درون‌ دینی" به اجرا گذاشته و مسؤول آن تاکید می‌کند که «زدودن سیاه‌نمایی‌ها در مورد اسلام، بیان چهره واقعی اسلام و پاسخگویی به سوالات توریست‌ها در فضایی دوستانه از جمله اهداف این مرکز است که رویکردش به هیچ وجه تبلیغ دین به شیوه سنتی نبوده است».
 
در بخشی از مصاحبه منتشر شده در این گزارش نیز حجت‌الاسلام سید مصطفی میرفندرسکی - مسؤول بخش گردشگری مذهبی و توریسم جامعه المرتضی (ع) عنوان کرده است: «در بعضی از نشست‌ها حتی بحث‌های مذهبی را لازم نیست مطرح کنیم، چراکه در برخی از این نشست‌ها همین‌که توریست با یک روحانی در فضای دوستانه صحبت کند، بسیاری از پیش زمینه‌های نادرستش درباره‌ی اسلام از بین می رود. حتی حضور در جمهوری اسلامی موجب می‌شود مقدار زیادی از تبلیغات سوء دشمنان رنگ ببازد. وقتی این ارتباط برقرار شود جلسه‌ها هم طبیعتا طولانی می‌شود. گردشگرانی بوده‌اند که فقط ۲۰ یا ۱۰ دقیقه برای این نشست وقت داشته‌اند، اما جلسه‌شان به ۴ ساعت کشیده و به خاطر آن، بازدید و حتی مقصد بعدی را کنسل کرده‌اند تا در این نشست حضور داشته باشند».
 
فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی
 
«گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده برادران شهید «محمود و داود عبداللهی»شهیدی که فیلم شیار ۱۴۳ براساس شهادت او ساخته شد/ منتظر بازگشت پیکرم نباشید» ساعت‌ها تیر اول صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس بود.
 
همچنین فارس امروز اخبار «تلاوت ۷۰ دقیقه‌ای «وحید نظریان» در مجمع قاریان شهرری+عکس و صوت»، «رحیم قربانی در گفت‌وگو با فارس:فعالیت ۸ هزار قرآن‌آموز در بیش از ۴۰ شعبه مرکز تخصصی حفظ قرآن بسیج»، «هیأت رئیسه اتحادیه واحد قرآنی در چهار استان معرفی شدند+ اسامی» و «خدمتکار در گفت‌وگو با فارس:طرح ملی تلاوت در دارالقرآن‌های مدارس اجرایی می‌شود» را منتشر کرده است.
 
فارس هم به اعلام تربیت 2 میلیون حافظ قرآن با تیتر: «عزیز‌زاده در واکنش به صحبتی مبنی بر تربیت ۲ میلیون حافظ قرآن در کشور: اعلام آمارهای غیر‌دقیق از سوی مسئولان قرآنی قابل پذیرش نیست/ تأملی بر آمار حافظان قرآن کشور». واکنش نشان داده است. در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم: «واقعیت این است که هیچ نهادی در کشور در حال حاضر و در زمان نگارش این متن، حسب واقعیت‌های موجود، امکان ارائه آمار دقیق و متقن از تعداد حافظان قرآن کریم در کشور (اعم از حافظان کل و حافظان اجزاء مختلف) ندارد و آمار متناقض و مختلفی که گاهاً توسط برخی از مسئولان در دستگاه‌ها مختلف ارائه می‌شود خود گواهی بر این مدعاست».
 
عزیز‌زاده در پایان سخنان خود عنوان کرده است: «فاصله وضع موجود با رسیدن به نقطه مطلوب در موضوع حفظ قرآن در کشور مشهود است و آنچه در این 6 سال برای حرکت در این سمت اتفاق افتاده نیز قابل قضاوت. نگارنده بر این عقیده است که اگر بخواهیم به همین شیوه حرکت کنیم هرگز به نزدیکی چشم انداز ترسیم شده در طرح هم نخواهیم رسید. اگر به منویات قرآنی رهبر فرزانه انقلاب پس از سال 1390 نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که ایشان پس از طرح مطالبه تحقق 10 میلیون حافظ قرآن، مطالبه دیگری را مطرح نکرده و گوئی منتظر اهتمام برای تحقق این موضوع مهم و راهبردی در کشور هستند. بر همه اصحاب فرهنگ و اهالی دیار قرآن فرض است که اکنون همه مساعی خود را برای پیشبرد این برنامه ملی بکار گیرند و در این میان البته سهم صاحب منصبان و صاحب نظران از دیگران بیشتر است».
 
باشگاه خبرنگاران/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت

 
باشگاه خبرنگاران با انتشار مصاحبه‌ای با سید احمد صالحی خوانساری مداح اهل بیت (ع) هشدار داده است: «۶۰ درصد از مداحی‌های ما با فرهنگ عاشورایی همخوانی ندارد/ دشمنان به دنبال هیاهو در مجالس اهل بیت(ع) هستند».
 
«رزمنده دفاع مقدس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: 150 نفر رفتیم کمتر از 15 نفر برگشتیم /خاطرات تلخ و شیرین از کربلای 5» تیتر مصاحبه با محمود احدیان جانباز و ایثارگر دفاع مقدس از لشگر انصارالحسین (ع) همدان است که باشگاه خبرنگاران امروز آن را منتشر کرده است؛«پخش زنده کنگره جهانی امام سجاد (ع) از شبکه قرآن و معارف سیما» و «همراه باشهدا؛ زندگی نامه شهید پوروهاب» دیگر مطالب امروز این خبرگزاری است.
 
مروری بر اخبار معارفی رسانه‌‌ها/ تربیت 2 میلیون حافظ قرآن آری یا خیر؟

مهر/ سرویس دین و اندیشه

 
مهر امور اخبار خود را با خبر «سید مجتبی ملکی مطرح کرد؛ روند اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش بسیار کند است»، آغاز کرد.
 
این خبرگزاری در ادامه از «فرمهینی فراهانی: هدف غایی تعلیم و تربیت حیات طیبه است»، «یادداشتی از مهدی مسائلی؛ شیعیانی که همچون خوارج می‌اندیشند!/ نگاهی به تکفیرگرایی در شیعه»، «توسط انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می شود؛ چهارمین همایش «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران»، «آیت الله رشاد: مواضع ترامپ پوشالی‌بودن شعارهای دموکراسی‌خواهی آمریکا را نشان داد»، «در برنامه زاویه مطرح شد؛ سند تحول بنیادین ناظر به چالش های آموزش و پرورش نیست»، «غلامحسین ابراهیمی دینانی: علم بی عمل و عمل بدون آگاهی خطرناک است/ راه رهایی از خودشیفتگی»، «در برنامه گستره شریعت عنوان شد؛ خسروپناه:علوم انسانی در یونان مطرح شد/گلشنی:علوم انسانی جدید است» و «درس اخلاق آیت الله رشاد؛ دین، محرک و رانشگر توده هاست/ عجز ادیان و مذاهب در برابر تشیع» خبر داده است.
 
این خبرگزاری همچنین در یادداشتی جالب به قلم حجت الاسلام والمسلمین مجتبی نامخواه با عنوان «یادداشت؛ درآمدی بر درک فلسفی اجتماعی پدیده شهید حججی»، مطرح کرده است: « دو قاب از حججی او را به یک «قهرمان» در ذهن و زبان ایرانیان تبدیل کرد؛ پس از آن البته به جهان زندگی او، بیش و پیش از این دو تصویر راه یافتیم. ازجمله به عالم و ارزش‌های متفاوتی که در دست‌نوشته‌ها و نامه‌هایش منعکس بود. چه چیزی محسن حججی را در ذهن ما متمایز و پدیده کرد؟ پاسخ دقیق‌تر این سوال نیاز به بررسی و تحلیل محتوای نوشته‌هایی دارد که در چند موج شبکه‌های اجتماعی را در بر گرفت. این بررسی برای ثبت و تثبیت هر گونه پاسخ به سوال فوق لازم است اما اکنون که همگی در متن این رویداد قرار داریم، بی‌آنکه مشاهدات مدون و منضبطی داشته باشیم، می‌توانیم پاسخ‌های حدودا دقیقی به این پرسش بدهیم. تاکنون دست‌کم چهار موج محتوایی در نوشته‌های شبکه‌های اجتماعی پیرامون شهید حججی وجود داشته است: روزهای پس از اسارت، روزهای پس از شهادت، روزهای گرامیداشت و دوره جدیدی که با اعلام خبر بازگشت پیکر او و احتمالا پس از آن رقم خورده و خواهد خورد. نوشته‌های موج اول و دوم حامل بیشترین دلالت‌ها بر تحلیل چرایی تکوین این پدیده بود؛ موج‌های دیگر بیشتر بر تجلیل پدیده شهید حججی تاکید دارند. در یک بررسی اجمالی از نوشته‌های موج اول و دوم، جملگی بر مواردی همچون «چشم‌هایش» و «نگاه آمیخته به غرور و شجاعت» محسن حججی متمرکز شده‌اند. نگاه محسن حججی در دو قابی که در یکی پشت به داعشی خنجر به دست و در دیگری میان دو عضو داعش سوار بر یک خودرو قرار دارد، برای همه ما حامل معنایی شگفت‌آور بود. با آن دو تصویر معنای بدیع به جهان اجتماعی ما راه یافت و همین معنا انبوهی از انسان‌ها را گرد خود و گرد یکدیگر متحد ساخت. این معنا اما چیست؟».
 
میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه
 
میزان امروز سه خبر کوتاه داشت با عناوین: « حکم لباس نجس برای نمازگزار»، «میزان خمس هدیه و مهریه» و « در گفت و گو با میزان مطرح شد/ امام حسین(ع) حاجت عزاداران خود را برآورده می‌کند/چگونه از سیدالشهداء حاجت بخواهیم».
 
کیهان
 
روزنامه کیهان امروز صفحه معارف داشت. در این صفحه می‌خوانیم: « اهل‌ بیت(ع) و تمدن اسلامی-بخش اول»، « اسلام و توازن در حقوق همسران»، « چگونگی محاسبه سالک(سلوک عارفانه)»، « چرایی نقض عهد کوفیان(پرسش و پاسخ)»، « جنگیدن به خاطر نماز(حکایت خوبان)» و «آثار تمسک به امام‌حسین(ع) و اهل بیت(ع)(چراغ راه)».
 
در سایر صفحات این روزنامه نیز مطالب معارفی از قبیل: « حضور گردشگران خارجی در یزد فرصتی برای انتقال ارزش‌های اسلامی باشد»، « از هراره تا تهران - ۳۵ یک ساعت و بیست و دو دقیقه/ خطابه کم‌نظیرآیت‌الله خامنه‌ای در هراره برای دفاع از حقوق ملت ایران و مظلومین عالم» و «میرزا اولنگ افغانستان سقوط کرد /خطر قتل‌عام شیعیان جدی است»چاپ شده است.
 
در بخشی از مطلب کیهان با عنوان «عایدی 18 میلیاردی هلال احمر و 56 میلیاردی بیمه ایران از ثبت‌نام زائران/ گلایه‌های زائران اربعین از افزایش هزینه‌ها با نام‌های مختلف» آمده است: « با توجه به افزایش قیمت دلار در روزهای پیش و رسیدن قیمت این ارز خارجی به بیش از چهار هزار تومان، هزینه صدور ویزای اربعین با توجه به رقم 40 دلاری افزایش پیدا کرده و به 160 هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که سفر به برخی کشورهای خارجی منطقه بدون ویزاست اما برای سفر معنوی اربعین هر روز سنگی جلوی پای زائران انداخته می‌شود.
با یک حساب سر انگشتی مشخص می‌شود که هزینه صدور روادید تقریبا 200 هزار تومان و همچنین ایاب و ذهاب عزیمت به مرزهای خروجی از کشور 70 هزار تومانی که البته با توجه به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی باید هزینه خرید بلیط اتوبوس دو برابر شده و به 145 هزار تومان برسد.»
 
اطلاعات
 
این روزنامه امروز سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در خصوص فضای مجازی را با تیتر « خطیب جمعه تهران:‌ مسئولان کشور ‌فضای مجازی را مسدود نکنند اما با دقت کنترل کنند» منتشر کرده است.
 
جمهوری اسلامی
 
این روزنامه امروز مطالب مطرح شده در دیدار حجت‌الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت را با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در خصوص حج 96 منتشر کرده است.  این روزنامه همچنین سخنان وزیر ارشاد را با تیر « صالحی:حل مسائل انجمن‌های فرهنگی هنری در دستور کار وزارت ارشاد است» و نیز خبرهای «تاکید ائمه جمعه بر ضرورت اتحاد و انسجام مردم و مسئولان نظام» و « صفحه امام: بهره‌ای از کلام امام خمینی» را چاپ کرده است.
captcha