حیا؛ باوری که در پیچ و خم دنیای مجازی گم شده است
کد خبر: 3653279
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

حیا؛ باوری که در پیچ و خم دنیای مجازی گم شده است

گروه اجتماعی: حیا، یک اصل اخلاقی است که گاهی در دنیای مجازی گم‌ و کم‌رنگ می‌شود؛ باوری که باید بیشتر به آن توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، در زندگی‌های امروزی، فضای مجازی یکی از ضروریات است که باید از آن، درست استفاده کرد.
حیا در لغت به یک معنا، عامل بازدارندگی در برابر گناه معنی می‌دهد چرا که فرد با حفظ این عنصر اخلاقی در درون خود، مرتکب گناه نمی‌شود.
شاید جمع این دو، یعنی فضای مجازی و حفظ حیا، مشکل باشد اما باید دانست که اگر بتوان از این دو مقوله در کنار هم بهره برد، شاهد آسیب‌های اجتماعی کم‌تری خواهیم بود.
ضرورت توانمندکردن افراد در فضای مجازی
 هادی حمیدی، دانشجوی مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا گفت: فضای مجازی یکی از ضرورتهای زندگی امروز است که حضور در آن به موازات خطرات و آسیب‌هایی که دارد، می‌تواند باعث پیشرفت و خودشکوفایی شود. 
وی افزود: تنها راه مقابله با آسیب‌های آن،  توانمند کردن افراد جامعه در این حوزه است و تلاش برای حذف آن غیرمنطقی و بی‌فایده خواهد بود.
این معلم آموزش و پرورش بیرجند اظهار کرد: امروز فضای مجازی در مدارس و آموزشگاه‌ها به سرعت درحال پیشروی است و مقابله با آن با تکیه بر روش حذف می‌تواند آسیب‌های آن را دوچندان کند.
 حمیدی بیان کرد: در این زمینه نیز مدیران و متولیان آموزش و پرورش باید تلاش در آموزش مقابله با خطرات این فضا توسط دبیران و مربیان را در دستور کار قرار دهند.
فضای مجازی، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌های امروز
بهناز احمدی، یک جوان بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: امروزه فضای مجازی یک جزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌های امروز است.
وی ادامه داد: جوانان امروز برای انجام کارهای پژوهشی و شغلی خود، ناچار به استفاده از فضای مجازی هستند اما مدیریت این فضا و چگونگی کاربرد آن در زندگی، مهم است.
این جوان بیرجندی اظهار کرد: اگر یک جوان بتواند در کنار فعالیت خود در فضای مجازی، اخلاقیات خود را نیز حفظ کند خواهد توانست حضوری فعال و مؤثر در اجتماع داشته باشد.
احمدی ادامه داد: حیا نیز جزئی از اخلاقیات یک انسان مسلمان است که باید در هر شرایطی آن را حفظ و از آن محافظت کند چرا که با پاک شدن حیا از نفس یک انسان، تمام اخلاقیات او زیر سؤال می‌رود.
وی اظهار کرد: بنابراین می‌توان هم اخلاقیات خود را حفظ کرد و هم در این فضا حضوری مؤثر داشت که این به پیشرفت فرد کمک بسزائی خواهد کرد.
ضرورت آموزش فرهنگ فضای مجازی 
سعید کسرایی‌نیا، مسئول دفتر استانی فضای مجازی سراج در خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: امروز بحث فضای مجازی، فرهنگ استفاده از فضای مجازی و سواد مجازی جزو دغدغه‌های اصلی و دارای اولویت خانواده‌ها است.
وی با بیان اینکه این امر که دغدغه آموزش و یادگیری فضای مجازی به وجود آمده است، چند علت دارد، افزود: شاید به جرأت بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین علل این دغدغه، نیاز به آموزش بحث حفظ جوانان و نوجوانان در فضای مجازی است.
مسئول دفتر استانی فضای مجازی سراج در خراسان‌جنوبی بیان کرد: مقام معظم رهبری در تعبیری فضای مجازی را قتلگاه جوانان و نوجوانان معرفی کردند و این، به این معنی است که اگر آموزش‌های لازم برای جوانان و نوجوانان گذاشته نشود و به آنان منتقل نشود، آسیب‌هایی گریبان آن‌ها را در سنین بالاتر خواهد گرفت که قطعاً از مسیر پیشرفت و رشد دور خواهند ماند. 
کسرایی‌نیا با بیان اینکه بحث حیا در فضای مجازی به معنای جابه‌جا شدن خطوط قرمز فضای حقیقی ما است، اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد این هستیم که معیار و میزان سنجش بسیاری از خطوط قرمز تغییر کرده است.
وی ادامه داد: بحث ارتباط دختر و پسر و مباحث مختلفی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم، به معنای رد کردن این خط قرمزها است.
مسئول دفتر استانی فضای مجازی سراج در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: یکی از ساده‌ترین نکاتی که در سواد فضای مجازی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم این است که لازم نیست در فضای مجازی به هر سؤالی پاسخ دهند. 
کسرایی‌نیا بیان کرد: افرادی که برای نوجوانان و جوانان مزاحمت‌هایی به وجود می‌آورند، اگر حیا و حفاظت از خود در آن‌ها وجود نداشته باشد، در دامان آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و گاهی امنیت کاربری گرفتار می‌شوند.
وی ادامه داد: بحث هک شدن تلفن همراه و دسترسی به محتواهایی که در تلفن همراه خود دارند، از پیامدهای این جریان است.
مسئول دفتر استانی فضای مجازی سراج در خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: نکته بعدی در خصوص عدم رعایت بعضی مسائل است  که این مسائل به فضای خانوادگی و شهری ما منتقل می‌شود.
رفتارهای فضای حقیقی، برآیندی از فرهنگ فضای مجازی است
کسرایی‌نیا بیان کرد: زمانی که در فضای مجازی بی‌حجابی و بدحجابی عادت شد، در فضای واقعی نیز  افراد آن را رعایت نخواهند کرد و همان رویه‌ای که در فضای مجازی دنبال می‌کنند در فضای حقیقی نیز انجام می‌دهند. 
وی با بیان اینکه عادات بد فضای مجازی در فضای واقعی نیز دنبال می‌شود، افزود: فرهنگ امروز خانواده‌ها و فضای شهری، برآیند و برآمده از فرهنگ شکل گرفته در فضای مجازی است.
مسئول دفتر استانی فضای مجازی سراج در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروز شاهد آن هستیم که تمام اتفاقات فضای واقعی ما از فضای مجازی نشأت می‌گیرد.
کسرایی‌نیا با بیان اینکه بسیاری از بی‌توجهی‌ها و کم‌توجهی‌ها حاصل غرق شدن انسان‌ها در فضای مادی این فضا است، تصریح کرد: امروزه کم‌تر به خطوط قرمزی که قبل از ورود فضای مجازی شاهد آن بودیم، دقت می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در مقابل رشد و توسعه فضای مجازی بایستیم اما می‌توانیم فرهنگ استفاده از آن و فرهنگ ارتباط صحیح در فضای مجازی را  با رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در این فضا به نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها آموزش دهیم.
مسئول دفتر استانی فضای مجازی سراج در خراسان‌جنوبی یادآور شد: تمام این عناوین به عنوان سواد فضای مجازی اطلاق می‌شود که باید به خانواده‌ها آموزش داده شود.
باید به این نکته توجه کرد که حذف فضای مجازی و یا سخت‌گیری بیش از حد به فرزندان در استفاده از این فضا، گاهی عوارض عکس به جای می‌گذارد بلکه باید با آموزش به فرزندان، آنان را برای استفاده صحیح از فضای مجازی توجیه کرد.
گزارش از زهرا حمیدی

captcha