ساختار فعلی پیوند مدرسه و خانواده برای آینده موفقیت آمیز نیست
کد خبر: 3653816
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

ساختار فعلی پیوند مدرسه و خانواده برای آینده موفقیت آمیز نیست

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تغییر ساختارها برای تحکیم پیوند مدرسه و خانواده تاکید و تصریح کرد: اگر با همین مسیر به پیش برویم به موفقیت چشمگیری دست پیدا نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز 25 مهرماه، با حضور در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به این تمثیل که خانواده و مدرسه دو بال هستند که اگر هماهنگ و همراه با یکدیگر حرکت نکنند کبوتر به اوج نمی‌رسد گفت: این مثال ضرورت همراهی و هم سویی دو رکن خانواده و مدرسه را در تربیت فرزندان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه گاهی آنچه در مدرسه بافته می‌شود در خانواده پنبه می‌شود، اظهار کرد: جریان برعکس این موضوع وجود دارد و بخش عمده این اتفاق ناشی از عدم همراهی و هماهنگی بین دو نهاد مدرسه و خانواده است. اگر این پیوند وجود نداشته باشد تلاش صورت گرفته در هر یکی از این دو نهاد بی ثمر می‌ماند.

بطحایی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی و بروز نحله‌های انحرافی که اخلاق، ایمان و روح و روان دانش آموزان را نشانه گرفته است گفت: در چنین شرایطی اولویت اصلی انجمن اولیاء و مربیان باید تربیت و ارائه آموزش به دانش آموزان باشد و پیشرفت تحصیلی در مرحله بعدی لحاظ شود.

وی به نقش مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: الباقی ساختارهای نظام آموزشی باید به عنوان بخش‌های ستادی عمل و به آموزش پرورش کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه انگیزه و ایمان مدیران مدارس نسبت به نقش مدرسه بسیار مهم است گفت: اگر مدیران مدارس به ضرورت پیوند اولیاء و مربیان ایمان نداشته باشند و در صدد تقویت آن بر نیایند فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش بی ثمر خواهند ماند.

بطحایی با تاکید بر اینکه در حوزه سنجش شایستگی مدیران مدارس یکی از شاخص‌های مهم میزان باور آنان به اهمیت پیوند اولیا و مربیان است گفت: اگر نتوانیم مدرسه و به ویژه مدیریت آن را که خط مقدم ارتباط اولیاء و مربیان است در راستای تقویت این پیوند ارتقاء دهیم تلاش‌های دیگرمان نیز بی ثمر خواهد ماند.

وی روش‌ها و ساختارهای کنونی در آموزش و پرورش را برای ایجاد پیوند بین خانواده و مدرسه ضعیف ارزیابی و عنوان کرد: اگر با همین روش‌ها به پیش برویم پیوندی ایجاد نمی‌شود و موفقیت چشمگیری به دست نمی‌آوریم. چرا که ساختار فعلی پیوند مدرسه و خانواده آینده موفقیت آمیزی در پیش رو ندارد.

وی شناسایی خانواده‌ها و ارائه آموزش به آنان را بسیار حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: تحقق این مهم را با راه اندازی شبکه‌ای تعاملی دنبال می‌کنیم به نحوی که طی دو هفته آینده فاز اول این شبکه اجرایی می‌شود.

بطحایی با تاکید بر اینکه آموزش خانواده‌ها باید مداوم و مستمر باشد تصریح کرد: بسیاری از خانواد‌ه‌ها نسبت به آسیب‌هایی که فرزندانشان را تهدید می‌کند بی اطلاع هستند و نیاز به آموزش دارند. در این راستا باید با رعایت مختصات، هنرمندانه عمل کنیم و از روش‌های سنتی برای ارائه آموزش فاصله بگیریم.

وی توسعه کیفی و کمی مراکز مشاوره خانواده را در دستور کار برشمرد و عنوان کرد: باید زمینه مراجعه خانواده‌هایی که در زمینه حل مشکلات فرزندانشان با مشکل روبه رو هستند را فراهم کنیم.

وی بر ضرورت همراهی سایر نهادها برای تغییر مسیر در تعلیم و تربیت دانش آموزان تاکید کرد و خواستار مشارکت جدی سایر دستگاه‌ها به ویژه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری شد.

captcha