نشست کتابخوان شعر به ایستگاه اردبیل رسید
کد خبر: 3653820
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

نشست کتابخوان شعر به ایستگاه اردبیل رسید

گروه فرهنگی: دهمین نشست کتاب خوان شعر کشور در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در این نشست که روز گذشته 24مهرماه با همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل و مشارکت موسسه فرهنگی شهرستان ادب و به مناسبت گرامیداشت روز خواجه حافظ شیرازی برگزار شد، پنج نفر از شاعران و ادیبان کتاب خوان استان به معرفی کتابهای شعر برگزیده خود پرداختند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل در ابتدای این نشست که با حضور شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، علی داودی مدیر بخش شعر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور و امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به شاعران و فرهیختگان مدعو اظهار کرد: تلقی قرائت خانه از کتابخانه عمومی در بین خانواده ها نگاه صحیحی نیست چرا که کتابخانه های عمومی، مرکزی فرهنگی برای تبادل دانش و آگاهی هستند و لذا باید به احیای فرهنگ کتاب خوانی در این اماکن توجه شود.
دکتر رباب عزیزخانی با اشاره به تأثیر سازمان های مردم نهاد در توسعه فرهنگی و هنری استان، تأکید کرد: امروزه جوانان فعال اردبیلی در حوزه سینما، محیط زیست، تئاتر و کتابخوانی طرح های موثری اجرا می کنند به طوری که چنین حرکات خودجوشی به نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی، ادیب پروری و هنر دوستی در شهرمان کمک می کند.
وی با اشاره نقش مطالعه در رسیدن به یک جامعه ایده آل و جلوگیری از آسیب های اجتماعی، خاطرنشان کرد: آشنایی با کتاب و لذت کتابخوانی باید در اولویت نخست مدارس استان باشد.
مدیر بخش شعر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه شعر در رگ و پی فرهنگ ایرانی است، اظهار کرد: شعر در فرهنگ ما دارای جایگاه متعالی است بطوریکه به واسطه شعر می توان در مناسبتهای اجتماعی تأثیر شگرف داشت.
علی داودی با طرح پرسش «وضع کنونی شعر چگونه است؟» تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ جامعه ما افول کرده و شعر به تقلید آلوده شده است. شعر وسیله بیان محاسن سیاسی نیست بلکه رسالت شعر چنین است که انسان را از غفلت و دست و پا زدن در روزمرگی ها نجات دهد.
وی با بیان اینکه شاعران قشر پیشرو هستند، تصریح کرد: اگر قرار باشد اتفاق خارق العاده یا نجات بخشی در جهان رخ بدهد این اتفاق توسط شاعران رخ خواهد داد.
این مسئول از انتشار سالانه ۴ هزار عنوان مجموعه شعر در کشور خبر داد و افزود: تاکید قران کریم بر کلمه و سخن گفتن خداوند با پیامبران، نشان از اهمیت ادبیات و شعر است؛ چنانکه خداوند از زبان شاعران ما را به هوشیاری می رساند. شان شعر تا حدی است که خداوند به طور مستقیم به این موضوع اشاره می کند.
داودی با اشاره به قدرت و نفوذ شعر در میان سیاست مداران و دیگر اقشار جامعه خاطرنشان کرد: قدرت طلبان از شعر هراسان هستند چراکه شاعران نگاه متفاوت تری به جهان دارند.
 به گفته وی شعر نقش تربیتی و شکل دهی به تمدن داشته و شیوه مقاومت در برابر زوال و نابودی است. این شعر است که از زبان دل مردم سخن می گوید نه آثار و مقالات اندیشمندان بزرگ. آنچه دل مردم را همراهی می کند، شعر است.
مدیر بخش شعر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور با بیان اینکه دو عنصر زمان و زمانه در ظهور شاعران برجسته و تولید آثار فاخر نقش دارد، افزود: اگر نیما یوشیج 20 سال دیرتر ظهور می کرد، شاید مجموعه" افسانه" تولید نمی شد.
داودی در ادامه به معرفی کتاب «نیست انگاری و شعر معاصر» نوشته یوسفعلی میرشکاک پرداخت. این کتاب مجموعه مقالاتی در باب نقد شعر معاصر و تبعیت فلسفه غرب است که به یک نظریه ادبی نزدیک می شود.
شعرخوانی شاعران اردبیلی
در ادامه این نشست، پیام جهانگیر شاعر جوان اردبیلی به معرفی مجموعه شعر رباعی خود که در سال 1389 توسط فصل پنجم به چاپ رسیده، پرداخت. وی گفت: بعد از این مجموعه به شعر سپید روی آوردم زیرا چیزی که از شعر انتظار داشتم در قالب غزل قابل ارائه نبود اما در شعر سپید آزادی بیشتری برای گفتن حرف هایم دارم. جهانگیری همچنین مجموعه شعر «پذیرفتن» اثر گروس عبدالملکیان را به حضار معرفی کرد.
عباسعلی یحیوی شاعر پیشکسوت استان که آغازگر غزل اجتماعی و غزل عاشقانه در اردبیل بوده است نیز ضمن قرائت چند شعر هایکو و سپید از آثار خود، گفت: من در زمینه شرح حماسه های عاشورا، شعر کودک، شعر هجا، نغمه های ترکی و هایکو سال ها فعالیت کرده ام و یکی از کتاب هایم با عنوان آبشارهای آفتاب پیش از انقلاب به چاپ رسید. اما متاسفانه موفق به چاپ بسیاری از کتاب هایم  نشده ام.
علی سعادتخانی دیگر شاعر مدعو ضمن معرفی کتاب «پشت سایه ها» اثر محمدحسین انصاری نژاد شاعر بوشهری، اظهار کرد: فقر فرهنگی در اردبیل از نبود کتاب در سبد خانواده ها محسوس است. مشکلات نشر و پخش کتاب نیز از دیگر مسائل حوزه کتاب بوده که امید و انتظارات شاعران و نویسندگان را بر باد می دهد.
وی با اشاره به فعالیت ادبی خود در استان اردبیل افزود: آثار من طی سال های 1370 تا 80 در مجموعه شعری با عنوان «پشت این پنجره، دلتنگی ست» شامل 70 غزل اجتماعی حماسی و عاشقانه توسط انتشارات مهر غزال به چاپ رسیده است.
در ادامه، محسن باکفی، شاعر، منتقد و رئیس کتابخانه عمومی شهرستان نیر هم کتاب «روسری، باد را تکان می دهد» مجموعه غزل مهدی فرجی را در این نشست معرفی کرد و شبنم فرضی زاده، شاعر خوش ذوق استان نیز به معرفی کتاب شعر «لیلا در جزیره مجنون» اثر خود و «جشن یگانگی» اثر مصطفی محدثی خراسانی پرداخت.
captcha