آموزش خودمراقبتی سلامت روان بر مبنای فرهنگ بومی و دینی/ ترس از مراجعه به روانپزشک به دلیل انگ دیوانگی
کد خبر: 3653972
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
در نشست خبر هفته سلامت روان عنوان شد:

آموزش خودمراقبتی سلامت روان بر مبنای فرهنگ بومی و دینی/ ترس از مراجعه به روانپزشک به دلیل انگ دیوانگی

گروه سلامت: مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت از آموزش‌ اصول خود مراقبتی به عنوان کف خدمات سلامت روان به مردم بر مبانی فرهنگ بومی و دینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته سلامت روان برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته سلامت روان اظهار کرد: ما شعار سازمان بهداشت جهانی در این هفته را ملاک عمل خود قرار داده‌ایم و بر اساس آن عناوین روزهای هفته سلامت روان را انتخاب کرده‌ایم، بر این اساس، نیروی کار سالم و جامعه سالم؛ پیشگیری از تبعیض و استیگما در محیط کار؛ محیط کار دوست‌دار سلامت روان؛ مدیریت استرس در محیط کار؛ سبک زندگی و سلامت روانی در محیط کار؛ نقش کارفرما در سلامت  روان محیط کار؛ رویکرد جامعه نگر در سلامت روان محیط کار به عنوان روزهای هفته سلامت روان انتخاب شده است.
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان سلامت روان محیط‌های مختلف کاری را با یکدیگر مقایسه کرد؛ گفت مقایسه شرایط کارگرانی که در محیط کاری سختی فعالیت می‌کنند با کارمندانی که وضعیت مطلوبی دارند، درست نیست و نمی‌توان آمارهای آن را به تمام کشور تعمیم داد.
وی درباره چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر محیط‌های کاری پرخطر توضیح داد و گفت: مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشت با پشتوانه قانونی که دارد به راحتی می‌تواند از محیط‌های کاری بازدید و در صورت نامناسب بودن شرایط کاری، آنها را پلمب کند.
حاجبی همچنین اضافه کرد: وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان در محیط‌های کاری رویکردی پیشگیرانه دارد و تمرکز آن روی توانمندسازی و آموزش مهارت است. اگر بتوانید به افراد مدیریت استرس شغلی را آموزش دهید کمک بزرگی به آنها می‌کنید.
این مقام وزارت بهداشت  با بیان اینکه افسردگی یک بیماری قابل پیشگیری و درمان است گفت: به دلیل عدم دسترسی به خدمات سلامت روان، باور نداشتن بیماری، درمان‌های ناقص و اشتباه 50 درصد افراد افسرده درمان نمی‌شوند.
وی افزود: بسیاری از افرادی که دچار اختلالات یا مشکلات روانپزشکی هستند، به دلیل ترس از انگ یا برچسب اجتماعی و یا از دست دادن فرصت‌های شغلی،‌ مشکلات خود را در محیط کار بیان نمی‌کنند.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: همه ما باید بپذیریم که در طول عمر خود ممکن است به یک اختلال روانپزشکی مبتلا شویم، پس مهمترین راهکار، توجه به امر آموزش و ارتقای سلامت روان افراد جامعه، پیشگیری از اختلالات روانی، تشخیص و درمان به موقع توانمندسازی افراد و خودمراقبتی است.
حاجبی گفت: 67.4 درصد افرادی که در کشور مبتلا به بیماری‌های مربوط به روان هستند و خدمت لازم را دریافت نمی‌کنند، از نداشتن منابع مالی و پول نیست، بلکه این افراد می‌گویند فکر می‌کردیم بیماری‌مان خود به خود خوب می‌شود.
حاجبی تأکید کرد: باید سواد سلامت مردم را افزایش دهیم، مراکز دولتی زیادی داریم که در حوزه بیماری‌های اعصاب و روان به مردم خدمت ارائه می‌دهند، ولی باید توجه داشت که برخی از افراد نمی‌خواهند از این خدمات استفاده کنند، البته بیمه‌ها باید پوشش خدمات خود را در این حوزه گسترده کنند.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع سلامت روان از دوران مهدکودک و مدرسه، عنوان کرد: باید از این زمان آموزش‌های لازم را به افراد ارائه داد، چرا که اولین رویکرد، پیشگیری است تا بتوانیم به نتایج موفقی در این حوزه دست پیدا کنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی استفاده از رویکردهای دینی در پیشگیری از آسیب افراد به اختلالات روانی عنوان کرد: کف هرم خدمات سلامت روان آموزش خود مراقبتی است؛ در این حوزه تلاش می‌کنیم سواد سلامت افراد به وسیله فرهنگ‌سازی ارتقا پیدا کند و نگرش‌ آنها نسبت به اختلالات بیماری‌های سلامت روان اصلاح شود در این راستا ما از منابع دینی برای این آموزش‌ها نیز استفاده می‌کنیم.
حاجبی تأکید کرد: سعی می‌شود در آموزش اصول خود مراقبتی فرهنگ بومی و دینی را دخالت دهیم و قاعدتا تمامی این گام‌ها بر اساس اصول علمی تدوین می‌شود.
ابلاغ بسته خدمات سلامت روان به کارکنان دولت
در ادامه این نشست شهرام اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه طرح تحول سلامت، انقلاب بزرگی به ویژه در حوزه سلامت روان به شمار می‌رود، گفت: طی سی سال تنها 300 نفر در این راستا به مردم خدمت می‌کردند، ولی یکباره 1300 نفر برای خدمت در حوزه سلامت روان اضافه شده‌اند.
وی بیان کرد: توسعه خدمات سلامت روان در برنامه پنجم و ششم توسعه طراحی شده و مورد توجه قرار گرفته است، همچنین ادغام برنامه‌های سلامت روان در نظام مراقبت اولیه انجام شده است.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: موضوع سلامت روان همچون ارائه واکسن یا جراحی آپاندیس نیست که خیلی سریع شاهد نتیجه آن باشیم، بلکه 5 یا 10 سال طول می‌کشد که حاصل آنچه الان انجام می دهیم را شاهد باشیم.
اسدی همچنین از تدوین سند ارتقای سلامت روان توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: غربالگری مشکلات روانشناختی نیز در حال حاضر در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود ضمن اینکه سند خدمات سلامت به کارکنان سلامت توسط وزارت بهداشت تدوین در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب و ابلاغ شده است که بخشی از آن ارائه خدمات سلامت است.

captcha