اقتصاد مقاومتی یک الگوی نظری و پارادایم توسعه‌ای است
کد خبر: 3654490
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳

اقتصاد مقاومتی یک الگوی نظری و پارادایم توسعه‌ای است

گروه فرهنگی: دبیر علمی همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی گفت: الگوی اقتصاد مقاومتی یک الگوی نظری و یک پارادایم توسعه‌ای است که به مثابه یک رهیافت از آن استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، رضا اسماعیلی، دبیر علمی همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی، صبح امروز چهارشنبه 26 مهرماه در جریان برگزاری این همایش که در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اهداف این همایش در دو محور خلاصه می‌شود، اول اینکه ما به یک مدل گفتمانی در مورد اقتصاد مقاومتی از دریچه فرهنگ دست یابیم و دوم اینکه به ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی و نهادینه کردن آن در جامعه بپردازیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ به این موضوع تاکید کردند و در سال‌های ۹۳ و ۹۴ این موضوع را در جمع کارآفرینان برتر گسترش دادند. نگاه ما به این موضوع از دو زاویه الگوی نظری و به عنوان یک روش و دیدگاه است.
اسماعیلی بیان کرد: در بحث الگوهای نظری، از قبل انقلاب تا به امروز، الگوها و برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری داشته‌ایم و این موضوع امروزه مطرح است که آیا اقتصاد مقاومتی می‌تواند یک مبنا برای توسعه باشد یا خیر؟ الگوی اقتصاد مقاومتی یک الگوی نظری  و این یک پارادایم توسعه‌ای است که به مثابه یک رهیافت از آن استفاده می‌کنیم.
اسماعیلی تصریح کرد: برنامه‌های توسعه در ایران دچار چالش و تناقضی است که صرفا اقتصاد مقاومتی راه برون رفت از این تناقض‌هاست. 
دبیر علمی همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی مولفه‌های وسیعی دارد و بیشترین تاکید آن در حوزه‌های تحرک و پویایی، رشد اقتصادی، کاهش تورم، بهره وری بیشتر، رفاه همراه با عدالت و تاب آوری است. بسیاری از کشورهای اروپایی به این نوع اقتصاد، اقتصاد تاب‌آور می‌گویند، اما ما نباید آن را با اقتصاد ریاضتی یکسان در نظر بگیریم. 
وی گفت: ظرفیت‌های سرشار علمی، طبیعی، فرهنگی و انسانی در کشور ما وجود دارد که و با یک مدیریت جهادی می‌توانیم به موفقیت‌های بسیاری دست یابیم.
اسماعیلی با تاکید بر نقش فرهنگ و جایگاه مردم در تحقق این شعار، گفت: مردم نقش به‌سزایی در شکل‌گیری این نوع اقتصاد دارند و در مجموع مردمی کردن اقتصاد، نقش مهمی در جریان توسعه و ترویج اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.
وی ادامه داد: وابستگی اقتصادی به نفت در کشور ما، عامل کندی اقتصاد است و ما باید سعی کنیم با شفافیت، دانش محوری، اصلاح الگوهای مصرف در جامعه که از بخش‌های مهم رسیدن به اقتصاد بدون نفت است و تبدیل چنین نظراتی به گفتمان و جاری شدن آن در بین عموم جامعه، به یک گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی دست یابیم که در این زمینه، رسانه‌ها و کرسی‌های آموزشی  وظیفه گفتمان سازی را در بین مردم برعهده دارند.
اسماعیلی بیان کرد: ریشه‌های فرهنگی اقتصاد مقاومتی را باید بررسی کنیم که یکی از ریشه‌های این موضوع آموزه‌های دینی و اسلامی می‌باشد که از پیامبران و ائمه اطهار(ع) ما گرفته شده است.
این استاد دانشگاه گفت: نظام هنجاری و الگوهای تحقق شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی نیاز به تدوین دارد و اقتصاد مقاومتی اگرچه یک موضوع اقتصادی است، اما حرکتی چندوجهی می‌باشد که با رشد درون‌زا، رفع فقر، گسترش عمران، رونق تولید، بالندگی و شکوفایی و در نهایت در برپایی جامعه نوین اسلامی در ارتباط است.
وی ادامه داد: با شناسایی ریشه‌های این اقتصاد، علاوه بر مقاوم سازی آن در برنامه‌های پیشرفت و توسعه، ایران الگو و مبنای مهمی برای آینده خواهد بود که سازمان‌های مربوطه باید این موضوعات را در رفتار مردم جاری کنند.
captcha