تدبر به معنای دریافت جنبه‌های هدایتی قرآن است
کد خبر: 3654873
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

تدبر به معنای دریافت جنبه‌های هدایتی قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئيس اداره تبلیغات اسلامی شبستر، اظهار کرد: تدبر به معنای دریافت جنبه‌های هدایتی قرآن، فرآیندی است که مابه‌ازای نفوذ یافتن قرآن در قلب سلیم حاصل می‌آید، به گونه‌ای که قلب، حاملِ قرآن شده و نکات هدایتی آیات از قلبِ قرآنی تراوش می‌شود.

حجتالاسلام رامین حسینی خورنژاد، رئيس اداره تبلیغات اسلامی شبستر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: تدبر به معنای دریافت جنبه‌های هدایتی قرآن، فرآیندی است که مابه‌ازای نفوذ یافتن قرآن در قلب سلیم حاصل می‌آید، به گونه‌ای که قلب، حاملِ قرآن شده و نکات هدایتی آیات از قلبِ قرآنی تراوش می‌شود.
 وی افزود: اکثریت افراد با یاد گرفتن زبان عربی و مقدمات لازم می‌توانند از سفره گسترده علوم و معارف قرآن بهره بگیرند و مراجعه به معصوم برای تایید و تصحیح موارد اشتباه و خلاف است همچنین که دانشجویان اهل علوم دیگر هم به اساتید آن علم مراجعه می کنند تا فهم خود را تایید یا تصحیح کنند.
وی با استناد به آیه 68 سوره مومنون خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: آیا آنها در این گفتار نیندیشیدند یا اینکه چیزی برای آنان آمده که برای نیاکانشان نیامده است؟
حجت‌الاسلام حسینی خورنژاد ادامه داد: مراد از مکتب تدبر، سامانه‌ای فکری برخوردار از مبانی، اصول و روش است که با دریافت چینش حکیمانة آیات و کشف غرض واحد سوره، در برابر آنچه قرآن را مجموعه‌ای از عبارات پراکنده و ناهماهنگ می‌نمایاند، آن را مجموعه‌ای هماهنگ و منسجم دانسته، بر رفع موانع برقراری ارتباط با آیات اهتمام دارد.
رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی شبستر با اشاره به فرموده حضرت محمد(ص) یادآور شد: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: در قرآن بينديشيد و آياتش را بفهميد.
وی افزود: تدبر به منظور تبلیغ و بیان برای دیگران نیست؛ یعنی متدبر، تکلیفی نسبت به ابلاغ برداشت تدبری خویش ندارد، برخلاف تفسیر که هدف آن بیان برای دیگران است.
حجت‌الاسلام حسینی خورنژاد از هموار شدن بینش قرآنی در زندگی انسان گفت و تاکید کرد: روش تدبر در قرآن با فراهم‌سازی امکان فهم عمومی و برقراری ارتباط صحیح با معانی و معارف قرآن کریم، زمینة اُنس با این کتاب نورانی و در پی آن، ایجاد بینش قرآنی و "احیاء نقش هدایتی قرآن در زندگی انسان" را هموار می‌سازد.

captcha