انتشار کتاب «سینما در اصفهان»
کد خبر: 3655602
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷

انتشار کتاب «سینما در اصفهان»

گروه فرهنگی: کتاب «سینما در اصفهان» به‌همت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گردآوری‌شده و تاریخ صدساله سینما اصفهان ثبت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رئیس دفتر تخصصی سینما با اعلام این خبر اظهار داشت: کتاب سینما در اصفهان، کتابی تحلیلی تاریخی است که به بررسی حضور سینما در اصفهان می‌پردازد، در این کتاب به موضوع ورود سینما به اصفهان، نمایش اولین فیلم‌ها در این شهر، میزان فروش فیلم‌ها، سینماهای اصفهان در طول تاریخ پرداخته می‌شود.
مصطفی حیدری با بیان این موضوع که پژوهشی جامع و کامل در این کتاب گردآمده است، اذعان داشت: می‌توان این کتاب را تاریخ شفاهی سینمای اصفهان دانست، این کتاب در ادامه کتاب‌های پژوهشی تاریخی است که به همت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان آماده شده است و اولین بار است که در اصفهان به این موضوع با این جامعیت پرداخته می‌شود.
وی در مورد شکل‌گیری ایده این کتاب گفت: نویسندگان کتاب پژمان نظرزاد و نفیسه باقری هستند که ایده اولیه نیز از طرف این دو پژوهشگر سه ماه پیش ارائه شد، این ایده در چندین جلسه شورای علمی دفتر تخصصی سینما با حضور کارشناسانی مانند دکتر حسین مسجدی اصفهان پژوه و غلامرضا مهیمن به‌عنوان یک مستندساز بررسی شد. نمونه‌های مشابه که در کشور چاپ رسیده بود بررسی شد و سعی شد تا کتاب جامع‌تر باشد و رویکرد تحلیل و مباحث تاریخی با اسناد و عکس همراه باشد.
رئیس دفتر تخصصی سینما در ادامه به‌ ضرورت نشر این کتاب اشاره کرد و بیان داشت: در شورای علمی دفتر تخصصی سینما این نتیجه حاصل شد که جای خالی این کتاب احساس می‌شود، حدود یک ماه است که تحقیق بر روی این اثر آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود 8 ماه این پژوهش به طول بیانجامد و رونمایی از این کتاب سال آینده انجام شود.
حیدری این کتاب را مرجعی برای تاریخ سینمای ایران و اصفهان دانست و در ادامه گفت: یکی از مأموریت‌های دفتر تخصصی مبدل شدن به مرجعیت علمی است، از این ‌جهت این دفتر باید محل رجوعی باشد برای کسانی که سینما برای آن‌ها دغدغه است، انتشار این کتاب در راستای این مرجعیت علمی است.
وی به حضور بزرگان و نام‌آوران بسیار در تاریخ سینمای اصفهان اشاره کرد و افزود: از 100 سال پیش تاکنون افراد زیادی برای سینمای اصفهان زحمت کشیده‌اند که ما امروز حتی آن‌ها را نمی‌شناسیم، این پژوهش کمک شایانی به تاریخ اصفهان خواهد کرد.
captcha