عملیات مرمت قدیمی‌ترین مسجد تاریخی جنوب کشور در شیراز آغاز شد
کد خبر: 3655963
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲

عملیات مرمت قدیمی‌ترین مسجد تاریخی جنوب کشور در شیراز آغاز شد

گروه اجتماعی: عملیات بازسازی و مرمت مسجد جامع عتیق شیراز به عنوان کهن‌ترین مسجد تاریخی جنوب کشور و نخستین پایگاه انقلاب اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس، شاپور رستمی، معاون گردشگری و امور زائرین استانداری استان فارس از آغاز عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع عتیق شیراز به عنوان کهن‌ترین مسجد تاریخی جنوب کشور و نخستین پایگاه انقلاب اسلامی خبر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه فارس و شیراز دارای جاذبه بالقوه گردشگری مذهبی است، احیا و مرمت این مسجد تاریخی باعث استقبال بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

رستمی اظهار كرد: تصمیم گرفتیم با مشارکت استانداری و دستگاه‌های ذیربط شامل تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی، گردشگری و شهرداری شیراز اقدام به مرمت و بازسازی مسجد فوق کنیم.

معاون استاندار فارس گفت: پس از بررسی همه جانبه با اعزام تیم کارشناسی، اولویت‌های طرح مرمت این مسجد انجام شد و رسماً کار مرمت و بازسازی آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کار مرمت و بازسازی مسجد جامعه عتیق، 3 سال به طول خواهد انجامید، اضافه کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر روند اجرای مرمت و بازسازی مسجد جامع عتیق در بحث فنی آن نظارت خواهند کرد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با تصریح اینكه اعتبار دولتی طرح مرمتی مسجد 4 میلیارد و 800 میلیون تومان است، گفت: سهم هرکدام از دستگاه‌هایی که در این طرح مشارکت کرده اند مشخص شده است.

فایز چراغ سحر، مدیر هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری فارس نیز در این باره گفت: مرمت و بازسازی مسجد جامع عتیق به صورت فاز به فاز و براساس اولویت بندی آغاز شده است که شامل احیای صحن، ورودی ها، و خدای خانه و نیز جلوگیری از نفوذ آب، تعمیرات سقف شیروانی، کف بدنه و سقف شبستان، مرمت آجر کاری و بندکشی جدارهای خارجی، سنگ فرش حیاط، بازسازی کانال و تأسیسات ، مرمت و احیای خدای خانه ، مرمت کاشیکاری سر در ورودی و تعمیرات موضعی پشت بام خواهد بود.

یادآور می‌شود، مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه یا مسجد آدینه، از کهن ترین مساجد تاریخی شیراز است که در ضلع جنوب شرقی صحن حضرت شاهچراغ (ع) قرار دارد.

captcha