آغاز به کار «سیمای اربعین» از ۸ آبان/ هر روز از ساعت 6 تا 23 با راهپیمایان حسینی
کد خبر: 3656226
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
محمدزاده خبر داد:

آغاز به کار «سیمای اربعین» از ۸ آبان/ هر روز از ساعت 6 تا 23 با راهپیمایان حسینی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای معارف سیما طی نشستی خبری از راه‌اندازی سیمای اربعین خبر داد و بیان کرد: این طرح از ۸ آبان آغاز به کار خواهد کرد و همراه با راهیان کربلا از ساعت 6 تا 23 در چهار بخش از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

آغاز به کار «سیمای اربعین» از ۸ آبان
به گزارش خبرگزاری‌بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی نشستی خبری با حضور محمدحسین محمدزاده، دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی از اصحاب رسانه، جزئیاتی پیرامون آغاز به کار سیمای اربعین ارائه و برنامه‌های دهه آخر ماه صفر شبکه قرآن تشریح شد.
محمدزاده در این نشست بیان کرد: به منظور پخش اتفاقات ویژه رویداد عظیم اربعین برای مخاطبان، سیمای اربعین از تاریخ ۸ آبان مصادف با ۱۰ صفر راه‌اندازی می‌شود.
وی در ادامه افزود: در روایتی از امام عسکری(ع) وارد شده است که یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است و این اجتماع میلیونی که برای زیارت امام حسین(ع) در سال‌های اخیر تشکیل می‌شود از بزرگترین نشانه‌های ایمان مومنان در عصر حاضر است و‌ همکاران ما در رسانه ملی نیز برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبان در نظر گرفته‌اند.
محمدزاده بیان کرد: با توجه به اینکه بالغ بر دو میلیون نفر در این اجتماع حاضر می‌شوند، مختصات ویژه‌ای برای این رویداد رقم خورده و به همین دلیل وظیفه شبکه قرآن نیز سنگین‌تر شده است تا بتواند بازتاب خوبی از این اتفاق بزرگ ارائه نماید.
دبیر شورای معارف سیما بیان کرد: مخاطبان نیز علاقه‌مند هستند تا از طریق رسانه با این فضا آشنا شوند، آداب و رسوم زیارت را بدانند، به فلسفه زیارت امام حسبن(ع) آشنایی پیدا کنند و قدم به قدم در این مسیر معنوی گام بردارند که همین مساله موجب شد تا شبکه قرآن اقدام به تولید برنامه‌ای با عنوان «سیمای اربعین» کند و موارد فوق اطلاع‌رسانی شود. ضمن اینکه نکات ضروری سفر و‌ نکات مربوط به ورود به کشور عراق از مرزهای مختلف نیز به سمع و نظر مخاطب خواهد رسید.
محمدزاده در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که موجب تولید سیمای اربعین شد این بود که بسیاری از علاقه‌مندان بتوانند خودشان را در این خیل عظیم جمعیت حس کنند به همین دلیل بسیاری از برنامه‌های رسانه‌ای نیز در سه ضلع نیاز، علاقه‌مندی و مصرف مخاطب طراحی می‌شود. در دو‌ ضلع نیازمندی و علاقه در رابطه با اربعین به این نتیجه رسیدیم که فضای مناسب‌تری را از لحاظ بصری در قالب سیمای اربعین از لحاظ بصری در اختیار مخاطب قرار دهیم.
مدیر شبکه قرآن و‌ معارف سیما بیان کرد: سیمای اربعین با یک مقدمه زمانی ۱۰ روزه تا اربعین سیدالشهدا(ع) یعنی از تاریخ ۸ آبان ماه مصادف با ۱۰ صفر تقدیم علاقه‌مندان می‌شود و این طرح جامع که از شبکه قرآن پخش می‌شود از ساعت ۶ بامداد تا ۲۳ به صورت شناور در بخش‌های مختلف روی آنتن خواهد رفت. فضای شبکه در این ایام به این صورت است که از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح بخش اول برنامه‌ها تقدیم می‌شود، از ساعت ۱۰ تا ۱۴ بخش دوم و از ساعت ۱۴ تا ۱۸ بخش سوم و از ساعت ۱۸ تا ۲۳ پخش پایانی برنامه‌ها پخش می‌شود.
وی در ادامه افزود: از ساعت ۷ تا 8:30 گروه اطلاع‌رسانی، اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، ۱۰ بامداد خبر قرآنی است و‌ از ساعت 10:30 تا 11:30 مربوط به حضور قرا و مبتهلان در این فضا است، همچنین از ساعت ۱۵ تا ۱۷ نیز فضای مسابقه را خواهیم داشت و از ساعت 18:30 تا ۲۰ نیز مجددا اطلاع‌رسانی‌ صورت می‌گیرد و از ساعت ۲۱ تا ۲۳ نیز آخرین بخش روی آنتن می‌رود.
محمدزاده گفت: در بخش اطلاع‌رسانی با تمام نمایندگان کمیته‌های ۱۲ گانه اربعین ارتباط خواهیم داشت، در گروه کودک و نوجوان نیز برنامه‌های صبحگاهی تعبیه شده است. کاری که گروه آموزش شبکه در سیمای اربعین بر عهده دارد نیز آموزش زبان عربی به اندازه‌ای که زائران بتوانند امورات روزمره‌شان را برطرف کنند، است که عربی با لهجه عراقی آموزش داده می‌شود علاوه بر این در زمینه احکام نیز آموزش‌هایی را خواهیم داشت.
دبیر شورای معارف سیما گفت: ارتباط با رادیو اربعین که جای خود را به خوبی بین مردم باز کرده نیز یکی دیگر از برنامه‌های سیمای اربعین است. ضمن اینکه از موکب‌های فعال که مداحان و سخنرانان مطرح در آنجا حضور دارند نیز برنامه‌هایی پخش می‌شود، سعی شده تا یک نقطه کانونی در سیما با این برنامه ایجاد شود و فضایی باشد که سال آینده نیز بتوانیم با کیفیت بیشتر آن را پیش ببریم.
محمدزاده در ادامه به برخی از برنامه‌های شورای معارف سیما در ایام اربعین پرداخت و‌ گفت: سیاست‌های لازم ابلاغ شده و شعار رسانه نیز در این ایام «روایت نبوی» است که فرمود: «احب الله من احب حسینا»، سخنرانی‌ها و مداحی‌ها نیز تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد و سعی شده که برنامه‌ها همزمان با شبکه‌های مختلف نباشد تا مخاطبان سخنران مورد علاقه‌شان را از دست ندهند.
وی بیان کرد: چند نقطه ارتباطی در داخل کشور و مسیرهای منتهی به کربلا داریم و ارتباط ما در داخل مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و‌ چذابه خواهند بود.
دبیر شورای معارف سیما گفت: یکی از استودیوهای ما که در برنامه سیمای اربعین از آن استفاده می‌کنیم و‌ از طریق آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم نیز استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور خواهد بود.
محمدزاده با اشاره به اینکه در روز هفتم صفر هم ولادت امام کاظم(ع) و نیز شهادت امام حسن(ع) را داریم، لذا تصمیم بر این شد تا برای ولادت امام کاظم(ع) به نقل دیگر یعنی ۲۰ ذیحجه، عمل کنیم و در تاریخ هفت صفر برای شهادت امام حسن(ع) برنامه داشته باشیم. البته برنامه‌های مفصل معطوف به دهه آخر صفر است و‌ در این بازه فقط شبکه قرآن و شبکه سه سیما ویژه‌برنامه خواهند داشت.
محمدزاده گفت: ویژه‌برنامه‌ای که برای دهه آخر صفر در نظر گرفته شده برنامه‌ای با عنوان (بیت النبی) است که به صورت زنده از حرم مطهر رضوی(ع) پخش می‌شود و هر شب به مدت ۹۰ دقیقه روی آنتن خواهد بود، ضمن اینکه برنامه‌های اشراق، طلیعه و پرسمان نیز ویژه ایام آخر صفر پخش می‌شوند.
دبیر شورای معارف سیما در ادامه تصریح کرد: بعد از ایام صفر نیز برنامه‌های جدیدی داریم که در گروه تلاوت و نغمات دینی برنامه‌های چون؛ زبان قرآن، با من بخوان، فرهنگ تلاوت، نگین تلاوت، طنین، تلالو، آوای نور و تولید تلاوت اذانگاهی پخش می‌شوند، در گروه کودک و‌ نوجوان نیز برنامه‌های نوگلان قرآنی، رایحه و نیم رخ را روی آنتن می‌بریم.
محمدزاده در ادامه افزود: برنامه‌های شیرازه، راه نشان، مستند حدیث آرزومندی و جشنواره فیلم ۱۱۴ نیز برنامه‌های گروه اطلاع‌رسانی است. در گروه علوم قرآنی نیز برنامه‌هایی نظیر بندگی زندگی، حیات طیبه و نهج البلاغه و ... را نیز روی آنتن می‌رود.
captcha